پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

بهترین سنگ نما چیست؟

بهترین سنگ نما چیست؟

بهترین سنگ نما چیست؟

بهترین سنگ نما چیست؟ | با افزایش جمعیت همواره شاهد گسترش روز افزون ساخت و ساز در مناطق مختلف شهری هستیم. ساختمان هایی که امروزه ساخته می شوند از نمایی بی نظیر برخوردارند و برخلاف ساختمان های قدیمی که نقشه ساده ای داشتند مورد پسندتر و جذاب تر به چشم می آیند. طراحان و معماران تمام تلاش خود را می کنند تا از مصالح و سبک های مدرن برای زیباتر جلوه دادن نمای داخلی و خارجی ساختمان بهره ببرند و محیطی مورد علاقه برای زندگی آرام فراهم نمایند. پس از اتمام مراحل ساخت یک بنا، قسمتی از آن که مورد توجه عموم قرار می گیرد نمای خارجی است.

نمای خارجی

نمای خارجی در واقع پوششی برای ساختمان است که نه تنها آن را در برابر عوامل محیطی مختلف حفظ می نماید بلکه جذابیت و زیبایی منحصر بفردی بدان می بخشد. نماهای بی نظیری که در سطح شهر مشاهده می شوند نتیجه ماه ها تلاش معماران خبره و زبردست است که علاوه بر تامین محیطی جذاب برای ساکنین، جلوه شهر را مدرن تر و شکیل تر نشان می دهند. در طراحی نمای ساختمان از مصالح مختلفی استفاده می شود از جمله انواع سنگ، چوب، آجر، کاشی، انواع پنل ها و … که هر کدام مزایا و ویژگی های منحصر بفرد خود را دارا هستند. از بین تمام مصالح، سنگ متریالی است که از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته و دوام و مقاومت بالای آن همواره مطرح است. سنگ هایی که برای نما کاربرد دارند باید بدون ترک خوردگی و شکستگی بوده و متخلخل نباشند زیرا نمای بیرونی از جمله قسمت های بنا است که در معرض عوامل مختلف قرار می گیرد، در نتیجه در صورت وجود ترک خوردگی و یا خلل و فرج ممکن است گرد و غبار و یا آب باران در آن نفوذ کرده و به سرعت دچار فرسایش شود. یک سنگ خوب باید از مقاومت لازم در برابر نفوذ آب برخوردار باشد و به دلیل قرار گرفتن در محیط های شیمیایی و طبیعی دچار آسیب نگردد.

اکثر افرادی که نسبت به خرید سنگ نما اقدام می کنند تنها به توصیه های دیگران اکتفا می کنند و در نهایت با گذشت زمان احساس نارضایتی خواهند داشت. قبل از خرید سنگ نما باید با انواع سنگ ها آشنا شد و معایب و مزایای آنها را مورد بررسی قرار داد. در این صورت با کسب آگاهی لازم می توان سنگی را خریداری نمود که سال ها بر نمای ساختمان شما استوار بماند. یکی از روش های تشخیص سنگ خوب از سنگ نامرغوب این است که توسط یک وسیله فلزی چند ضربه به سنگ بزنید. یک سنگ با کیفیت و بدون ترک سنگی است که صدای شیشه بدهد، از این رو اگر در اثر وارد آمدن ضربه، سنگ صدای شیشه از خود ساتع کند بدون تردید سنگی سالم و بدون ترک و پوسیدگی خواهد بود.

بهترین سنگ نما چیست؟

سنگ هایی که برای نمای بیرونی بنا انتخاب می شوند باید از دوام و استحکام بالایی برخوردار باشند. سنگ نما همواره در معرض تابش نور خورشید، برف و باران، گرد و غبار، آلودگی، سرما، گرما، رطوبت و … قرار می گیرد، به همین دلیل سنگ های مقاوم بهترین گزینه برای نما هستند. اصولاً طراحان نمای خارجی ساختمان در صورت طراحی نمای سنگی سنگ تراورتن، سند استون و گرانیت را پیشنهاد می دهند که هر کدام زیبایی و قابلیت های منحصر بفرد خود را دارند. تروارتن در مقایسه با دو سنگ دیگر ارزان تر است و مقاومت بالاتری دارد. علاوه بر آن این سنگ به خوبی به سیمان می چسبد، در نتیجه امکان جدا شدن آن از سطح وجود ندارد.

بهترین سنگ نما چیست؟

سنگ گرانیت نوعی سنگ آذرین است و در رنگ های متنوع به بازار عرضه می شود. این سنگ بافتی درشت دارد و به راحتی می توان آن را با چشم مشاهده نمود. گرانیت آلودگی را جذب نمی کند و از سختی بالایی برخوردار است. از گرانیت نه تنها در نمای خارجی بلکه در محیط های مرطوب داخلی نظیر حمام و سرویس بهداشتی نیز می توان استفاده نمود زیرا تخلخل آن پایین بوده و آب را به خود جذب نمی کند. سنگ تراورتن نیز که نوعی سنگ رسوبی است، بافت آن به صورت لایه لایه می باشد. این سنگ از چسبندگی بالایی برخوردار است و دارای رنگ هایی نظیر سیاه، آبی و خاکستری می باشد. بافت تراورتن ریزدانه است و به دلیل ساختار لایه ای به دو روش cross cut و vein cut می توان آن را برش داد. سند استون نیز از جمله سنگ های رسوبی است که از ماسه و کانی های مختلف تشکیل می شود. کانی های موجود در این سنگ شامل سیلیس اکسید آهن، کربنات کلسیم و دولومیت می باشند. سند استون یا ماسه سنگ از مقاومت بالایی در برابر هوازدگی برخوردار است و جذب آب آن پایین می باشد. چسبندگی این سنگ به ملات بسیار کم است به همین دلیل هنگام استفاده از آن در نمای ساختمان از گیره اسکوپ سنگ استفاده می شود. رنگ ماسه سنگ قهوه ای مایل به خاکستری و زرد است.

بهترین سنگ نما چیست؟

سنگ مناسب نما باید بر اساس موقعیت آب و هوایی انتخاب شود. در مناطق سردسیر که احتمال بارش برف و یخبندان در آنها وجود دارد از سنگ هایی استفاده می شود که تخلخل کمی دارند زیرا یخبندان سبب متلاشی شدن سنگ خواهد شد. علاوه بر آن در مناطقی که مدام طوفان های شن رخ می دهد سنگ در معرض سایش قرار گرفته و عمر آن کوتاه می شود. به همین دلیل با توجه به شرایط اقلیمی باید نسبت به خرید سنگ نما اقدام نمود. در کل سنگی که برای نماکاری ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد باید از ویژگی های زیر برخوردار باشد:

کانی های آن باید مورد بررسی قرار گیرند.
از مقاومت خمشی و کششی خوبی برخوردار باشد.
به راحتی بتوان آن را صیقل و برش داد.
از قابلیت جذب آب مناسب برخوردار باشد و به راحتی به ملات بچسبد.
در برابر تابش مستقیم نور آفتاب مقاوم باشد.
باران های اسیدی به آن آسیب وارد نکنند.
به راحتی دچار ترک خوردگی و سایش نشوند.
دارای خلل و فرج نبوده و آب باران و برف به راحتی در بافت آن نفوذ نکند.
بخوانید! سنگ پلیمری چیست؟
دستورالعمل ها، الزامات و ضوابط اجرای نمای سنگی
طبق ضابطه شماره ۷۱۴ امور نظام فنی و اجرایی، الزامات و ضوابط اجرای نمای سنگی در ذیل شرح داده شده اند.

بر اساس بند ۴-۳-۲، ویژگی ها و مشخصات فنی کلی و حدود قابل پذیرش سنگ نما باید مطابق ذیل باشد:

سنگ هایی باید برای نماسازی ساختمان استفاده شوند که سالم بوده و فاقد پوسیدگی باشند. همچنین بادوام و عاری از هوازدگی و رگه های سست مارنی، میکایی، الیوین، پیریت، ترکیبات سولفاتی و سولفیدی و سایر موادی که در اثر عوامل جوی و هوازدگی تخریب میشوند باشند.
سنگ نما باید فاقد شیار، ترک، درزهای باز، حفره یا دیگر نقص هایی که احتمال دارد به انسجام ساختاری آن در زمینه استفاده مورد نظر آسیب وارد کند، باشد. همچنین سطوح و خطوط مرئی سنگ نباید لب پریدگی داشته باشد.
در مقابل عوامل جوی نظیر باران، تابش خورشید، گازهای موجود در هوا، بخار آب و وزش باد مقاوم باشد.
سنگ لوح مورد استفاده برای بخش های بیرونی در محیط با جو اسیدی یا در نواحی صنعتی که در آن آلودگی شدید هوا وجود دارد باید عاری از نوارهای کربن دار باشد. سنگ لوح باید به گونه ای انتخاب شود که دارای ظاهری طبیعی باشد.
سطوح نمای سنگ باید یکنواخت بوده و به بهترین وجه کلنگی، تیشه ای، چکشی یا صیقلی شود به نحوی که رگه ها و نقش طبیعی آن به خوبی مشخص باشد.
سنگ باید متراکم و دارای ساخت و بافت یکنواخت بوده و از بلورهای ریز تشکیل شده باشد و درجه خلوص آن حتی المقدور زیاد باشد.
حداکثر قدرت مکش آب برابر ۸ %وزن سنگ باشد.
در برابر یخ زدگی و هوازدگی مقاومت کافی داشته باشد.
آب درون آن نشت نکند به عبارت دیگر در آب از هم پاشیده نشده و با آن ترکیب نشود.
دارای سختی بیش از ۳ باشد.
در مورد سنگ های نما ضریب انبساط حرارتی کانی های مختلف سنگ و همچنین ملات پشت آن باید نزدیک باشد تا از خرد شدن سنگ و جدا شدن آن از ملات جلوگیری به عمل آید. میزان رنگ پریدگی سنگ های تزئینی نمای خارجی ساختمان در اثر آفتاب و هوازدگی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد.
حداقل ضخامت سنگ های نمای ریشه دار ۱۵۰ میلیمتر و سنگ پلاک نمای چسبانده شده ۲۰ میلیمتر است.
حداقل ضخامت مجاز سنگ نمای مهار شده بر اساس بند ۴-۳ -۳ محاسبه میشود.
حداقل عرض و ارتفاع سنگ بادبر در نما به ترتیب باید ۲۰۰ و ۱۵۰ میلیمتر و حداکثر بار سنگ ۴۰ میلیمتر باشد.
در مورد سنگ بادبر سرتراش و بادکوبه ای باید حداقل ارتفاع هر سنگ ۱۸۰ میلیمتر، حداقل تراش سطوح زیری و بالایی سنگ ۱۵۰ میلیمتر و سطوح جانبی آن ۸۰ میلیمتر و حداکثر بار آن ۱۵ میلیمتر باشد.
در مورد سنگ های تمام تراش باید کلیه سطوح سنگ با قلم تراشیده و تیشه داری شود به نحوی که مسطح و بدون اعوجاج بوده و حداکثر بار آن ۲ میلیمتر باشد.
ارتفاع سنگ ریشه دار در نما نباید از عرض و ریشه آن بیشتر باشد.
جذب آب، میزان حل شدن در آب، تخلخل، پایداری در برابر هوازدگی و مواد شیمیایی باید با استانداردهای مربوطه تطابق داشته باشد.
بافت و رنگ مطلوب، در دامنه تغییرات مجاز از طریق کنترل و مقایسه نمونه هایی که معرف کل مصالح تولیدی برای پروژه میباشد باید تایید شود. نمونه های معرف با بررسی تعدادی کافی از نمونه ها، قبل از تولید، که نشانگر گستره کاملی از تغییرات در رنگ و بافت سنگ مشخصی میباشد، انتخاب میشود.
سنگ های ساختمانی نما باید با الزامات فیزیکی جدول زیر مطابقت داشته باشند.
بخوانید! ۱۲ نمای مدرن ساختمان
الف- مقاومت فشاری حداقل، مقاومت خمشی و مدول گسیختگی باید بر پایه حداقل متوسط مقاومت نمونه های تست
شده در چهار شرایط تر یا خشک و موازی یا عمود بر برش باشد.
ب- مشخصات فیزیکی مفروض در جدول زیر معرف مشخصات سنگی میباشد که تاریخچهای موفق برای استفاده در
ساختمان و مقاصد سازهای داشته است. استفاده از سنگ با مقاومت و مقاومت در برابر ساییدگی کمتر از حداقل مقادیر
تجویزی در جدول زیر پیشنهاد نمیشود.

بهترین سنگ نما چیست؟

بر اساس بند ۴-۳-۳، حداقل ضخامت سنگ مهار شده باید به شرح زیر باشد:

ضخامت مورد نیاز سنگ برای پروژه های مختلف نمای سنگی از طریق محاسبات سازه ای یا آزمایشات عملکردی به خصوص مقاومت خمشی و بار گسیختگی در مهار تعیین میشود. همچنین ضروری است که هم مقاومت خمشی قطعه در بین نقاط مهاربندی و هم بار گسیختگی در نقاط مهاربندی در نظر گرفته شود. حداقل ضخامت قطعات سنگی میتواند بر اساس نوع سنگ و مشخصات آن، ابعاد قطعه سنگی، بارهای وارد شده، محل قرارگیری و جهت آن روی ساختمان، رویارویی با شرایط جوی و عمر خدمت مورد انتظار، نوع مهار و سیستم مهاربندی و ترتیب قرارگیری، ملاحظات مربوط به حمل و نقل و سهولت کار با آن و مشخصات معماری نظیر نوع پرداخت تغییر کند.

طبق بند ۱-۳-۳-۴، حداقل ضخامت سنگ نما بر اساس بار باد وارده باید مطابق ذیل باشد:

حداقل ضخامت نمای سنگی مهار شده ( نمای خشک) برای تحمل بار باد در جداول ۴-۲ تا ۴-۴ آمده است. در این جداول بار باد با حداکثر نیروی فشاری یا مکش کمتر از ۹۰ m/kg بار باد کم (محیط های بسته نظیر طبقات پایین ساختمان در نواحی شهری یا شهرهای بار باد کم) ، بار بین ۹۰ تا ۱۳۵ m/kg بار باد متوسط (نواحی باز نظیر طبقات بالای ساختمان های بلند و شهرهای با باد متوسط ) و بار بین ۱۳۵ تا ۱۸۰ m/kg بار باد زیاد (نواحی باز ساحلی و شهرهای با باد شدید) در نظر گرفته شده است.

[icon name=”tags” class=”” unprefixed_class=””] بهترین سنگ نما چیست؟


#کاشی # سرامیک #سرام پخش

منبع:ساختمانچی

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments