پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

تفاوت کاشی و سرامیک

تفاوت کاشی و سرامیک

یکی از پرکاربردترین مصالحی که در ساختمان سازی از آن استفاده می شود کاشی و سرامیک است که دارای انواع متعددی می باشد و در قسمت های مختلف یک ساختمان از جمله آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی، حیاط و نمای ساختمان، گلخانه وحوض های تزئینی کاربرد دارد.

کاشی :

کاشی به اقلامی گفته می شود که فقط برای پوشش دیوار مناسب هستند و به دلیل استحکام و مقاومت کم آنها در برابر فشار نمی توان در سطح کف از آنها استفاده نمود، همچنین از طرف دیگر مقاومت کاشی در برابر فشار و دما و رطوبت بسیار کم است، بنابراین فقط باید در محیط های بسته و بدون رطوبت از آنها استفاده کرد در غیراین صورت به سطح کاشی آسیب وارد خواهد شد. با این وجود، تنوع طراحی در کاشی ها بیشتر از سرامیک است. بهترین محیط برای استفاده کاشی، دیوار سرویس بهداشتی و حمام و آشپزخانه و پارکینگ می باشد.

سرامیک :

سرامیک ها را هم می توان برای دیوار و هم می توان برای کف استفاده کرد اما به دلیل استحکامی و دوامی که دارد بیشتر برای کف استفاده می شود. مقاومت سرامیک نسبت به کاشی در برابر فشار و سرما و گرمای  شدید و رطوبت خیلی بیشتر است. سرامیک دارای انواع متفاوتی می باشد که از هر کدام از آن ها را می توان در جاهای مختلف به کار برد، که استفاده از نوع پرسلان در محیط های باز، نمای ساختمان ها، کف حیاط، کف پارکینگ و دیوارهایی که نمکش دارند، مناسب تر است زیرا شدت گرما و سرما کمتر روی آن ها تاثیر گذار است. ممکن است که کار کردن سرامیک پرسلان برای نما سخت باشد که بهتر است که برای این کار از اسکپ استفاده کنید.

اجزای سه‌گانه در سرامیک و نقش آن ها :

خاک رس : که موجب نرمی ‌و انعطاف و تشکیل ذرات بلوری سرامیک می‌شود.
ماسه : قابلیت چین خوردن ذرات بلوری سرامیک را پس از خشک و گرم شدنشان کاهش می‌دهد.                                                                       فلدسپار : در کاهش دادن دمای پخت و تشکیل توده ی شیشه‌اى و چسباندن ذرات بلوری سرامیک موثر است.
خواص سرامیک‌ ها بسته به نوع و درجه خلوص هر یک از اجزای اصلی، مواد افزودنی، لعاب، زمان حرارت دادن، مواد اکسنده و کاهنده ‌هاى موجود در محیط، تغییر می‌کند. در قرن حاضر صنعت سرامیک سازی توسعه و تنوع شگرفی یافته و اهمیت و کاربردهای آن نیز وسعت پیدا کرده است.

تفاوت کاشی و سرامیک :

یک قطعه کاشی از دو قسمت تشکیل شده ‌است :

۱- قطعه سفالی که قسمت اصلی و استخوان‌ بندی کاشی را تشکیل می‌دهد و به اصطلاح، بیسکوئیتی کاشی گفته می شود.

۲_ لعاب کاشی که قسمت رویی آن را می پوشاند که جنسی شیشه ای دارد و این قسمت همان رنگ و زیباسازی کاشی است و همان چیزی است که شما در ظاهر یک کاشی مشاهده می کنید.

به مواد غیر معدنی یا غیر آلی، سرامیک گفته می شود، اگر لعاب روی کاشی از جنس سرامیک باشد، که در اینصورت به آن کاشی سرامیکی یا سرامیک گفته می شود.

یکی دیگر از تفاوت کاشی و سرامیک در میزان استحکام آن ها می باشد، که کاشی به دلیل ظرافت بیشتر و وزن پرس کمتر در بدنه کار می شود ولی سرامیک به دلیل پرس سنگین تر و سطح استحکام بالا درکف به کار می رود.همچنین سرامیک برای محیط های باز و مرطوب کاربرد بیشتری دارد و در این فضاها از کاشی که دارای استحکام کمتر و درجه آب بیشتری است استفاده نمی گردد.


 

 

منبع :
برچسب ها :

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments