پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

کاشی و سرامیک و مراحل تولید آن

کاشی و سرامیک و مراحل تولید آن

تولید کاشی و سرامیک مراحل مختلفی دارد که ذیلا به آن اشاره می شود.

مرحله اول: آماده سازی مواد تولید کاشی و سرامیک

این بخش شامل انتخاب و آماده سازی مواد اولیه جهت تهیه بدنه کاشی میباشد، مراحل مختلف این بخش با توجه به تکنولوژی بکار رفته جهت شکل دادن محصول تولیدی و نوع آن متفاوت است. مصالح کاشی‌سازی، خاک رسی  است که ۲۰ تا ۲۵ درصد آن سلیس می‌باشد که در ابتدا مواد اضافی، زائد و دانه‌های سنگ را از داخل آن جدا می‌کنند. بعد از تهیه مواد اولیه و توزین آنها طبق فرمولاسیون مورد نظر کارخانه جهت تهیه بدنه هر محصول، مواد اولیه سخت خردایش میگردند. عمل خردایش با انواع سنگ شکنها و خردکننده های فکی، غلطکی، چرخشی، چکشی و دوار انجام میگیرد. در ادامه خردایش، مواد اولیه تبدیل به پودر (گرانول) میشود.

تهیه پودر نیز خود به دو روش تر و خشک صورت میگیرد. در روش خشک، مواد اولیه بعد از خردشدن، بصورت خشک آسیاب شده و بصورت پودر در می آیند ولی در روش تر، مواد اولیه به همراه مقدار معینی آب و مواد روانساز به وسیله آسیاب بصورت دوغاب درآمده که اضافه کردن مواد روانسازدر این مرحله باعث جلوگیری از لخته شدن دوغاب و چسبیدن مواد به یکدیگر میشود.


مرحله دوم: شکل دهی فرم کاشی و سرامیک


شکل دهی فرم کاشی اغلب به وسیله فشار و پرس صورت می‌گیرد که پس از آماده سازی مواد اولیه به صورت پودر به وسیله فشار پرس آن را تبدیل به بدنه کاشی می نمایند که در اصطلاح به این عمل تهیه بیسکوییت میگویند.
برای تهیه کاشی مرغوب، قالب‌گیری در خلأانجام می‌گیرد که این عمل باعث توپر شدن و مقاومت بیشترکاشی می گردد.

مقدار آب موجود در گل باید به حدی باشد که به گل آن مقدار پلاستیسیته را بدهد که گل به راحتی در قالب شکل گرفته و جسمی توپر به دست بیاید، همچنین باید مقدار آب طوری باشد که پس از پرس کاری و خارج شدن قطعه از قالب بر اثر وزن خود تغییر شکل ندهد. در مواردی که مقدار آب موجود در پودربدنه (گرانول) بیشتر از حدود ۴ درصد باشد (حداکثر تا ۹ درصد)، اصطلاح پرس نیمه خشک (پرس پودر ) را بکار می برند و در مواردی که کمتر از ۴ درصد باشد، از اصطلاح پرس خشک استفاده می شود. روش پرس پودر در مجموع برای شکل های نسبتاً ساده مورد استفاده قرار می گیرد.

مرحله سوم: پخت کاشی و سرامیک

این بخش شامل کلیه مراحل خشک کردن و پخت شامل پخت بدنه و پخت لعاب می باشد، در مرحله خشک کردن اگر قطعه به خوبی خشک نشود یا به سرعت خشک شود ترک می‌خورد یا می‌پیچد یا تغییر حجم می‌دهد که برای خشک کردن قطعات مرغوب، از تونل هوای گرم استفاده می‌ کنند.

مرحله پخت در صنایع تولید کاشی، با توجه به نوع محصول تولیدی وتکنولوژی بکار گرفته شده، به صورت تک پخت، دو پخت و سه پخت انجام می گیرد.

در ابتدا قطعه سفالی را پس از خشک شدن به کوره پخت می‌برند و بدنه پخته شده که برای اینکار اغلب از کوره‌های تونلی استفاده می‌شود، قبل از آنکه قطعه کاملاً پخته شده و به مرحله شیشه‌ای شدن برسد قطعه را از کوره خارج می نمایند و روی آن لعاب می‌پاشند سپس قطعات لعاب کاری شده را دوباره به کوره می‌برند و مرحله دوم پخت را انجام می‌دهند. برای ایجاد تنوع وزیبایی بیشتر، در برخی از تولیدات با ایجاد نقوش بر روی کاشی دیواری به صورت چاپ، برای سومین بار مرحله پخت انجام می شود.

تولید کاشی کف، با توجه به همگونی درجه حرارت لازم جهت پخت بدنه و پخت لعاب به صورت تک پخت انجام می گیرد. فرآیند تولید کاشی دیوار نیز اکثرا به صورت تک پخت است اما در ایران عموماً به صورت دو پخت انجام می شود به این صورت که پخت بدنه و لعاب در دو مرحله و در کوره های جداگانه انجام می گردد.

لعاب، لایه شیشهای نازکی است که سطوح بدنه های سرامیک را می پوشاند. با توجه به خصوصیات مکانیکی و مقاومت شیمیایی قطعه تولیدی، دو نوع لعاب خام فریت شده در ساخت این فرآوردهها استفاده میشود.

در تولید کاشی کف به علت نیاز به مقاومت شیمیایی بالا از لعاب خام استفاده میشود. در کاشی دیواری لایه لعابی با مقاومت کمترنیاز است ،از لعاب پخته استفاده میشود.

لعاب، لایه شیشه های نازکی است که سطوح بدنه های کاشی را می پوشاند. با توجه به خصوصیات مکانیکی و مقاومت مورد انتظار از قطعه تولیدی، به طور کلی دو نوع لعاب ( لعاب های خام و لعاب های فریت شده ) در ساخت این فرآورده ها استفاده می شود که در تولید کاشی کف به علت نیاز به مقاومت بیشتر از لعاب خام و در تولید کاشی دیوار که نیاز به لایه لعابی با مقاومت کمتر دارد، از لعاب پخته و یا اصطلاحاً فریت شده استفاده می گردد.

مرحله چهارم: درجه بندی و بسته بندی کاشی و سرامیک

این مرحله شامل درجه بندی فرآورده های نهایی و بسته بندی آن جهت عرضه به بازار است. این مرحله به روش دستی و یا اتوماتیک انجام می گیرد.


#کاشی #سرامیک

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments