پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

تمیز کردن سرامیک

تمیز کردن سرامیک

روش اول: نگه‌داری سرامیک

۱. مرتب سرامیک را جارو کنید

تمیز کردن سرامیک | حداقل هفته‌ای یک‌بار با استفاده از جارو و خاک‌انداز یا با جاروبرقی زمین را جارو کنید. با این‌کار گردوغبار، کثیفی و سایر آلودگی‌ها و خُرده‌ریزها از روی سرامیک برداشته می‌شود.

۲. از زیرپایی استفاده کنید

اگر می‌خواهید سرامیک‌های داخلِ راهرو را تمیز نگه دارید می‌توانید یک پادری پشت در منزل قرار دهید. همچنین می‌توانید یک قالیچه یا پادری را داخل خانه قرار دهید و از خانواده و اقوام بخواهید که کفش‌هایشان را بیرون از خانه دربیاورند و اگر پاهایشان به هر دلیلی کثیف بود، ابتدا آن را تمیز کنند و بعد وارد شوند.

استفاده از پادری، به‌خصوص در روزهای بارانی و برفی بسیار مهم است.

۳. هرهفته زمین را تی بکشید

تمیز کردن سرامیک – روش اول: نگه‌داری سرامیک

حدلااقل هفته‌ای یک‌بار بعد از اینکه زمین را جارو کردید، آن را تی بکشید. نیازی نیست که از شوینده استفاده کنید (هرچند این کار هم بد نیست). تی کشیدن سبب می‌شود سرامیک درخشان و تازه به‌نظر بیاید.

بعد از تی کشیدن، بلافاصله زمین را خشک کنید. این کار مانع از سُر خوردن شما می‌شود و از نِشستن غبار روی زمینِ مرطوب جلوگیری می‌کند.
اگر می‌خواهید از شوینده استفاده کنید نوع غیرسمی آن را انتخاب کنید.

۴. اگر چیزی روی سرامیک ریخت بلافاصله آن قسمت را تمیز کنید

اگر چیزی روی زمین بریزد، بعد از مدتی تمیز کردن آن سخت‌تر می‌شود. بنابراین بلافاصله آن‌ را تمیز کنید. می‌توانید برای لکه‌های بزرگ از تی و برای لکه‌های کوچک از دستمال استفاده کنید.

۵. تمیز کردن درز سرامیک را فراموش نکنید

درون درزهای بین سرامیک‌ها دوغاب وجود دارد که با گذشت زمان رنگش تغییر می‌کند و نمای نازیبایی به آن می‌دهد. برای تمیز کردن این نواحی مقدار مساویِ جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کنید و درزها را با این خمیر بپوشانید. اجازه دهید خمیر برای چند ساعت (یا حتی برای تمام شب) روی درز باقی بماند. با مسواک زدن یا یک قلم مویِ سفت با قدرت این درزها را تمیز کنید و با اسفنجی که در آب ولرم خیس کرده‌اید، خمیر را پاک کنید.

برای تمیزیِ بیشترِ سرامیک می‌توانید مقداری سرکه را روی خمیر اسپری کنید.
تعداد دفعات تمیز کردن درزها به خودتان بستگی دارد. می‌توانید با فاصله‌های منظم این کار را انجام دهید یا فقط زمان‌هایی که دوغاب تغییر رنگ می‌دهد آن را تمیز کنید. هر چقدر بیشتر از یک محیط استفاده کنید، نیاز به تمیزی بیشتری دارد. اگر بچه یا حیوان خانگی دارید یا اگر با کفش روی سرامیک راه می‌روید، باید درزها را در فاصله‌های زمانی کوتاه‌تری تمیز کنید.

۶. کمتر از مواد ساینده استفاده کنید

تمیز کردن سرامیک را با آب شروع کنید. قبل از اینکه تمام سرامیک و بخش‌هایی را که به‌چشم می‌آید با محلول‌های شوینده بشویید، ابتدا بخش کوچکی از سرامیک را با محلول موردنظر تمیز کنید. با این کار مطمئن می‌شوید که محلول شوینده سبب رنگ‌پریدگی یا آسیب‌های دیگر به سرامیک نمی‌شود. از مصرف محلول‌های خورنده یا کِرِم‌های حاوی مواد زِبر مانند سیلیکات خودداری کنید.

روش دوم: لکه‌زدایی
تمیز کردن سرامیک – روش دوم: لکه‌زدایی

۱. ازبین بردن لکه‌های خون

برای پاک کردن لکه خون از دستمال یا اسفنجی و محلول حاوی سفیدکننده و آب با نسبت ۱ به ۴۹ استفاده کنید. به‌عنوان مثال ۱۰ میلی‌لیتر (دوسوم قاشق غذاخوری) سفیدکننده را در نیم لیتر آب حل کنید. همچنین می‌توانید یک دستمال یا اسفنج را با پِراُکسید هیدروژن مرطوب کنید و آن‌قدر روی لکه بکشید تا پاک شود.

۲. جلوگیری از رشد قارچ و کپک

می‌توانید با استفاده از محلول حاوی ۱۰ میلی‌لیتر سفیدکننده در نیم لیتر آب سرامیک خود را تمیز کنید و مانع از رشد قارچ و کپک بر روی سرامیک شوید.

۳. ازبین بردن لکه‌ی قهوه، چای یا آب‌میوه

برای تمیز کردن سرامیک و ازبین بردن این لکه‌ها، سرامیک را با مایع ظرف‌شویی و آب داغ بشویید. لکه‌های غذایی را با محلول حاوی ۱۰ میلی‌لیتر سفیدکننده در یک لیتر آب یا با پِراُکسید هیدروژن تمیز کنید.

۴. ازبین بردن لکه‌ی آدامس، قیر یا موم

چند قطعه یخ را درون پلاستیک بریزید و آن را روی لکه‌های چسبناک روی سرامیک قرار دهید. بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه پایداریِ لکه را امتحان کنید. احتمالا لکه سفت شده باشد. تا حدامکان لکه را بتراشید و با تینر، باقیِ لکه را پاک کنید.

۵. ازبین بردن لکه‌ی چربی

برای پاک کردن لکه روغن و چربی، می‌توانید دستمالی را به نوشابه آغشته کنید و به‌صورت دورانی روی لکه بکشید و آن را پاک کنید.

اگر نوشابه ندارید می‌توانید از شوینده‌هایی که ساییدگی ایجاد نمی‌کند استفاده کنید.
۶. پاک کردن جوهر
جوهر یا لکه‌های خشک را باید با سفیدکننده پاک کرد. دستمالی را به سفیدکننده آغشته کنید و روی لکه قرار دهید. هر ۶۰ ثانیه یا تا زمانی که لکه محو شود، این کار را انجام دهید.

دستمالِ آغشته‌شده به محلول سفیدکننده را برای مدت‌زمان طولانی روی سرامیک قرار ندهید. شاید الکلِ درون محلول، سبب تجمع نمکِ موجود در سفید‌کننده بر روی سرامیک شود.
۷. ازبین بردن لکه‌ی لاک
لکه‌های کوچک لاک را می‌توانید با با استفاده از لاک‌پاک‌کن ازبین ببرید. درصورتی‌که لکه باقی ماند، می‌توانید از محلول سفیدکننده و آب به نسبت ۱ به ۹۹ استفاده کنید. پارچه‌ای را به محلول آغشته کنید و با استفاده از آن، لکه را پاک کنید. همچنین می‌توانید برای این‌کار از پِراُکسید هیدروژن هم استفاده کنید.

برای تهیه محلول سفیدکننده و آب می‌توانید ۱۰ میلی‌لیتر (۲ قاشق‌ غذاخوری) سفیدکننده و یک لیتر آب را با هم مخلوط کنید.
۸. ازبین بردن لکه‌های رنگی
برای ازبین بردن لکه‌های رنگی می‌توانید از رنگ‌بَر استفاده کنید. قبل‌ از اینکه لکه‌های رنگی را از روی سرامیک پاک کنید، آن را تی بکشید و اجازه دهید تا خشک شود. با توجه به دستورات کارخانه از رنگ‌بَر استفاده کنید. با استفاده از قلم‌مو رنگ‌بَر را روی لکه بزنید. بعد از حدود ۳۰ دقیقه می‌توانید با حوله لکه را پاک کنید.

برای جلوگیری از استنشاق گازهای سمیِ موجود در رنگ‌بَر پنجره‌ها را باز بگذارید.
۹. ازبین بردن سس
چند قاشق‌ غذاخوری آمونیاک را در مقدار مساوی آب حل کنید. دستمالی را به محلول آغشته کنید. با حرکات رفت‌و‌برگشتی لکه‌ی یُد را از روی سرامیک پاک کنید.

روش سوم: روش هایی برای ازبین بردن لکه‌هایی که به‌سختی پاک می‌شود
تمیز کردن سرامیک – روش سوم: روش هایی برای از بین بردن لکه‌هایی که به‌سختی پاک می‌شود

۱. تی کشیدن زمین با سرکه
برای تمیز کردن سرامیک با سرکه، نصف فنجان (۱۱۷ میلی‌لیتر) سرکه سفید را با ۳/۷ لیتر آب گرم مخلوط کنید. با استفاده از تی محلول را به محل موردنظر بزنید و آن را تمیز کنید.

اگر سرکه ندارید می‌توانید از الکل استفاده کنید.
۲. شُستن لکه
اگر نتوانستید با تی کشیدن لکه را ازبین ببرید، می‌توانید آب گرم را در مقدار مساوی پودر شوینده مخلوط کنید. پودر شوینده طوری طراحی شده که به شما کمک می‌کند تا سطوح سختی مثل سرامیک را تمیز کنید. دستمال را به محلول آغشته کنید و به‌مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی لکه قرار دهید. سپس دستمال را بردارید و با استفاده از یک بُرس نرم سرامیک را تمیز کنید. درنهایت با یک دستمال مرطوب آن ناحیه را بشویید.

درصورتی‌که لکه همچنان باقی ماند می‌توانید این کار را چندبار تکرار کنید تا لکه کاملا پاک شود.
۳. استفاده از بخارشور
برای تمیز کردن سرامیک و ازبین بردن لکه‌های سخت می‌توانید از بخارشور استفاده کنید. بخارشور مانند جاروبرقی عمل می‌کند. ابتدا مخزن آب را پُر کنید و سپس دستگاه را روشن کنید و آن را روی جاهایی که می‌خواهید تمیز شود بکِشید.

می‌توانید بخارشور را از فروشگاه‌های تعمیر لوازم‌ خانگی قرض بگیرید.
۴. استفاده از اسیدهیدروکلریک رقیق برای تمیز کردن سرامیک
اسید‌هیدروکلریک اسیدی معدنی با خاصیت خورندگی است. اسیدهیدروکلریک را با آب با نسبت یک به پنج مخلوط کنید. به‌عنوان مثال، یک قاشق غذاخوری اسید را در پنج قاشق غذاخوری آب حل کنید. محلول را روی محل موردنظر روی سرامیک بریزید. سرامیک را با یک بُرس نرم یا مسواک قدیمی به‌شدت بسابید. سپس با یک حوله‌ی خیس سرامیک را پاک کنید.

در نهایت، با استفاده از یک حوله یا دستمال تمیز سرامیک را خشک کنید.
در زمان استفاده از اسیدهیدروکلریک از ماسک و دست‌کِش ضخیم استفاده کنید و مراقب باشید که اسید روی صورت‌تان نپاشد.

 


#کاشی # سرامیک #سرام پخش

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments