پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

تولید کاشی و سرامیک

تولید کاشی و سرامیک

تولید کاشی و سرامیک

تولید کاشی و سرامیک | کاشی و سرامیک و در شکل جدیدتر آن پرسلان امروزه به عنوان مهمترین پوشش دهنده بناهای ساختمانی شناخته می‌شود که قدمت آن به بیش از هزاران سال می‌رسد. این پوشش دهنده دوست داشتنی در ابتدا برای تزیین ساختمان به کار گرفته می‌شد اما کم کم با کشف روش‌های جدید تر برای افزایش مقاومت و لعاب دهی این عنصر ماهیت جدیدی برای عایق کاری پیدا کرد و از آن برای عایق کاری سطوح استفاده گردید.
کاشی‌ها شاخه ای از سرامیک‌ها هستند که انسان از گذشته تا به امروز به عنوان متریالی برای ساخت و ساز انواع ظروف، نما و دست ساخته به کار می‌گرفت.
سرامیک‌ها دارای دوام و ماندگاری بالایی می‌باشد که باعث شده است آثار سرامیکی به جا مانده از گذشته بیشتر به عنوان آثار هنری شناخته دست ساخته انسان شناخته شوند.
استفاده از کاشی و سرامیک در ورودی‌ها به خصوص در بناهای عمومی علاوه بر جذابیت آنها را عایق رطوبت نیز می‌کند. امروزه استفاده از آنها در همه ابعاد زندگی انسان چه مکان‌های عمومی و چه مکان‌های خصوصی کاربرد دارد.

اما کاشی و سرامیک چگونه ساخته می‌شود؟

ساخت کاشی در کل با ساخت انواع سرامیک تفاوتی ندارد. ماده اولیه همه ی آنها از خاک به دست می‌آید. تفاوت این خاک باعث تغییر در رنگ، کیفیت و استحکام محصول نهایی دارد. ساخت کاشی در ادامه ساخت سفالینه‌هایی بود که انسان به طور اتفاقی آن را کشف نمود.
انسان اولیه متوجه شد که گل ماده ای مناسب برای ساخت ابزار در کنار سنگ، چوب و استخوان می‌باشد در نتیجه شروع به ساخت ظروف گلی مانند کاسه و بشقاب برای خود نمود. زمانی که این ظروف را در کنار حرارت آتش قرار داد به طور اتفاقی توانست ساخت سفال را به دست آورد در نتیجه پس از آن اقدام به ساخت کوره‌هایی برای پخت دست ساخته‌های گلی خود نمود. رفته رفته این کوره‌ها پیشرفته گردید و مراحل ساخت سفالینه‌ها نیز پیشرفت گردید و ظرافت و استحکام سفالینه‌ها افزایش یافت.
انسان اولیه از سنگ‌ها بیشتر برای تزیینات کف و دیواره بناها استفاده می‌نمود با روی کار آمدن خشت پخته و پس از آن آجر، آجرهای لعابدار توانستند جایگاه خود را به عنوان عنصر تزیینی به دستی آورند که در نهایت منجر به ظوهر المان کاشی در بناها و ساختمان‌ها گردید.

 

تولید کاشی

بسیاری از سرامیک به عنوان پیوند آتش و زمین نام می‌برند که اتحاد محکم آنها را نمایش می‌دهد. مواد اولیه کاشی و سرامیک و روند تولید آنها در طول قرن‌ها تغییری نکرده است و همچنان انواع خاک به عنوان ماده اولیه شناخته می‌شود که در ترکیب با آب شکل پذیر می‌شود و در نهایت با حرارت دهی این شکل حالت مستحکمی به خود می‌گیرد. به طور کل امروزه تولید کاشی به وسیله دستگاه‌های نیمه اتوماتیک یا تمام اتوماتیک انجام می‌گردد و مانند گذشته پروسه ساخت آن طولانی نمی باشد.

مراحل ساخت کاشی

در گذشته خاک مناسب را به گل تبدیل می‌کردند، امروزه در انتخاب خاک اولیه کاشی و سرامیک دقت بیشتری نسبت به گذشته می‌شود و درصد مواد معدنی خاک به خوبی شناخته می‌شود تا نتیجه کار بهترین باشد.
پس از تهیه خاک، آن را الک می‌کنند تا ذرات سخت از آن جدا گردند سپس خاک الک شده را با آب مخلوط کرده و گل سفال را تهیه می‌کنند(اصطلاحا امروزه به آن بال میل و اسپری درایر می گویند). در گذشته تهیه این گل به دقت و حوصله زیادی نیاز داشته است. هر چه گل را بیشتر ورز می‌دادند به همان اندازی چسبندگی و کیفیت آن بیشتر می‌گردید. پس از آن گل را در اشکال مورد نظر که بیشتر خشت‌های چهارگوش هستند قالب‌گیری یا پرس می‌کنند و بدنه کاشی که اصطلاحا به آن بیسکویت گفته می‌شود را تهیه می‌کنند. بیشتر کاشی‌ها دارای سطح صاف و همواری هستند اما کاشی‌هایی که دارای برجستگی هستند در این مرحله برجستگی‌ها به آن افزوده می‌گردد یا قالب گیری می‌شود و سپس این بدنه‌ها را در جریان هوای گرم قرار می‌دهند تا آب میان بافتی آنها تبخیر شده و اصطلاحا خشک شود. پس از آن کاشی و سرامیک را طراحی می‌کنند و سپس با استفاده از مواد لعاب می‌پوشانند و وارد کوره می‌نمایند تا با حرارت بالایی اصطلاحا آن را بپزند، در این حرارت لعاب پاشیده شده که بیشتر از اکسید فلزات است آب شده و در سطح کاشی پخش می‌گردد و طرح و نقش را کاملا می‌پوشاند تا به آن جلوه و استحکام بخشد. لعاب برخی از کاشی‌ها را برای ایجاد طرح و نقش بهتر دوبار حرارت می‌دهند که به آنها دو آتشه نیز می‌گویند، کاشی‌های زرین فام از این نوع هستند. سطح این نوع کاشی ساختاری شیشه ای و فلزگونه پیدا می‌کند. کاشی‌های لعابدار شیشه ای دارای سطح غیرمتخلخل و غیرقابل نفوذی هستند و در نتیجه در مقابل رطوبت و مایعات مقاومت بالایی دارند.

 

کاشی‌های لعابدار

امروزه بسیاری از کاشی‌های موجود در بازار کاشی‌های لعابدار هستند که این لعاب به طرح و نقش آنها جلوه و جلای خاصی می‌بخشد.

سرامیک پرسلان

با پیشرفته تر شدن صنعت کاشی سازی و ساخت کوره‌هایی با توان حرارتی بالاتر انسان توانست سرامیک‌هایی مقاوم تر بسازد یکی از سرامیک‌های محبوب سرامیک پرسلان است که با ۵۰ درصد فلدسپات با درجه حرارت بسیار بالا تهیه می‌شود و مقاومت آن تا جایی است که سرامیک پرسلان امروزه علاوه بر مقاومت بالا در برابر حرارت تقریبا در مقابل آب نیز کاملا نفوذناپذیر است و جذب رطوبت آن کمتر از ۰.۵ است.

[icon name=”tags” class=”” unprefixed_class=””]تولید کاشی و سرامیک


#کاشی # سرامیک #سرام پخش
[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments