پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

راهنمای خرید و نصب کاشی

راهنمای خرید و نصب کاشی

راهنمای خرید و نصب کاشی

کاشی چیست ؟

راهنمای خرید و نصب کاشی | کاشی از دو بخش بدنه و لعاب تشکیل شده که بدنه تامین کننده استحکام کاشی و ضامن نصب مطمئن روی دیوار است، در حالیکه لعاب دارای وظیفه تامین بهداشت و زیبایی و حسن نظر شماست. انتخاب کاشی برای آنان که فقط یکبار این کار را انجام میدهند، بسیار سخت است.

برای اینکار میتوانید با مشاوران خود در شرکت کاشی و سرامیک آپاداناسرام تماس بگیرید تا ضمن ارائه راهنمایی های کامل، نسبت به ارائه پیشنهاد چیدمان و دکور یا حتی بازدید از محل و تهیه نقشه چیدمان به صورت کاملا رایگان در خدمت شما باشند. بازگشت به فهرست

کاشی های دوپخت چیست ؟

معمولا در تولید مرغوب ترین کاشی های مورد استفاده در دیوار، یکبار فرایند پخت بیسکوییت انجام شده سپس در مرحله بعدی با اعمال لعاب و طرح کاشی ها در کوره های ویژه پخت لعاب مجددا پخته میشوند. این نوع محصولات با استفاده از ملات سیمان یا چسب کاشی قابل نصب میباشند. خلل و فرج موجود در پشت کاشی سبب نفوذ سیمان موجود در ملات به کاشی شده و گیر شیمیایی و مکانیکی محکمی ایجاد میشود. برای اینکه عملیات گیرش سیمان بهتر انجام شده و سیمان پشت کاشی بهتر هیدراته شود، بهتر است کاشی ها قبل از نصب کاملا زنجاب شوند تا آب به کاشی نفوذ کند (این کار حدود ۸ ساعت زمان می خواهد). متاسفانه کاشی کارها برای افزایش سرعت نصب و دریافت دستمزد خود، هنگام نصب به مقدار زیاد از سیمان خشک برای جذب آب دوغاب و افزایش سرعت گیرش سیمان استفاده میکنند تا در وقت صرفه جویی شده بتوانند سریع تر ردیف بالایی کاشی ها را چیده و نصب را به اتمام برسانند. این سیمان خشک نه تنها هیچ گیرش اضافه ای ایجاد نمیکند بلکه آب لازم برای واکنش های آب گیر سیمان دوغاب را نیز جذب کرده و عملیات گیرش ناتمام میماند. این موضوع سبب ضعف گیرش سیمان و لق شدن و افتادن کاشی در ماه ها و سال های بعد میشود. برای اینکه کاشی شما خراب نشده و کار نصاب نیز سریع انجام شود توصیه میکنیم در دوغاب سیمان آماده شده توسط استاد کار مقادر جزیی چسب بتون افزوده و یا با استفاده از موادی که در بازار به عنوان سریع کننده گیرش سیمان موجود است، ضمن بالا بردن سرعت کار، یک نصب مطمئن داشته باشید. برای نصب قطعات کاشی بزرگ تر از ۴۰*۲۵ با کمک ملات و سیمان، استفاده از اسکوپ و ترمز ضروری است.
اگر از چسب های اپوکسی، رزین یا آکریلیک و چسپ های دارای حلال دو جزئی آلی در نصب کاشی استفاده میکنید به هیچ وجه نباید کاشی قبل از نصب با آب در تماس قرار گیرد. لازم به ذکر است در مورد استفاده از چسب برای ابعاد بزرگ از شیوه پوشش دوگانه (مالیدن چسب روی کاشی و روی سطح دیوار) استفاده نمایید.
توجه کنید چسب یا ملات دیر گیر و با پایه آب باید بیش از ۹۰% از سطح کاشی را به طور یکنواخت بپوشاند. در حالیکه در خصوص استفاده از انواع چسب های اپوکسی ایجاد حداقل پنج نقطه تماس ضروری است. درزهای انبساطی مناسب که از هر طرف حدود ۴-۵ میلیمتر فاصله دارند را فراموش نکنید. وقتی نصب در سطوح با شرایط خاص انجام می گیرد توصیه می شود برای دریافت پیشنهادات با متخصصین شرکت آپاداناسرام تماس بگیرید. بازگشت به فهرست

چه مقدار کاشی برای منزل ( یا محل کار ) من مناسب است ؟

برای محاسبه مقدار کاشی مورد نیازتان باید به مساحت کار، روش نصب کاشی و همچنین چیدمان و آرایش کاشی ها دقت کنید. به عنوان نمونه با توجه به نوع وسایز کاشی، بندهای بزرگ و نوع چیدن کاشی (آجری، جناقی، مولتی سایز، کلاسیک و …) در مقدار کاشی مورد نیاز تاثیرگذار باشد. ما توصیه میکنیم که در انتخاب سایز و نحوه چیدمان کاشی از روشی استفاده کنید که دارای حداقل برش کاشی باشد. پیشنهاد ما در این خصوص بازگشایی چند کارتن کاشی قبل از نصب و آزمایش روشهای مختلف قرارگیری قطعات کاشی کنار هم قبل از نصب است. این کار مثل یک پازل سرگرم کننده است در عین حال میتوان چگونگی تکمیل نقوش در کاشی نیز اطلاع حاصل کرده، از تفاوتهای احتمالی رنگ نیز مطلع شویم. همچنین به خاطر داشته باشید که حتی در بهترین دسته بندی و سورتینگ کاشی ممکن است درصد کمی خطای ناشی از عملکرد اپراتور مشاهده شود، لذا اگر سطح نصب به نحوی است که اشکالات احتمالی را نشان میدهد پیشنهاد میکنیم حداکثر تا ۵% متراژ کل برای انتخاب بهترین چیدمان قطعات کاشی بیشتر در نظر بگیرید. مثلا نصب کاشی به شکل های شطرنجی، اریب و یا استفاده همزمان از دو طرح مختلف و ایجاد قاب و حاشیه معمولا ضایعات بیشتری نسبت به مدل چیدمان ساده دارد. توصیه می شود به طور کلی بسته به شرایط طرح و فضا و زیبایی که انتظار دارید ۵% الی ۱۰% متراژ کل کاشی را بیشتر در نظر بگیرید تا اگر در آینده تصمیم به تغییر و یا توسعه محل کاشی کاری شده را داشتید، مجدد از همان کاشی موجود داشته باشید در هنگام خرید به اطلاعات نوشته شده روی جعبه کاشی توجه فرمائید. این اطلاعات شامل کد سورتر، کد رنگ و کد بچ تولیدی است که ما را در ردیابی اطلاعات محصول شما و تسریع در خدمات پس از فروش کمک و یاری میکند. این اطلاعات را در محل مناسبی ثبت نمایید مثلا میتوانید روی یک کاشی نمونه و در محل مناسبی این اطلاعات را بچسبانید. این اطلاعات (که شامل اعداد و حروف میباشد) شناسنامه تولیدی کاشی های خریداری شده توسط شما بوده و به نماینده فروش کمک میکند تا در خریدهای بعدی، شبیه ترین محصول به کاشی کار شده را در اختیار شما بگذارد. بازگشت به فهرست

چگونه نوع کاشی را انتخاب نماییم ؟

اندازه سطح، حجم تردد، تجسم زیبایی محیط پس از نصب، نور، میزان پاکیزگی مورد انتظار، شست و شو و بهداشت و نهایتا کاربرد عملی فضائی که می خواهیم دکور کنیم، بهترین راه برای درک مشخصاتی است که کاشی باید داشته باشد. مثلا همه خانم ها برای سرویس بهداشتی (بویژه در آپارتمانهای کوچک) کاشی کوچک و براق انتخاب میکنند. اگر از ایشان بپرسیم چرا؟ ممکن است بگویند:

در فضای کوچک باید کاشی کوچک نصب شود
کاشی کوچک ارزان است و یا این نکته که کسی برای سرویس کاشی گران نصب نمیکند
در محیط سرویس آلودگی زیاد است پس باید کاشی براق و قابل شست و شو باشد
استاد کار نصاب میگوید که شیب بندی کاشی بزرگ امکان ندارد و…
بیایید این مطلب را یک بار به صورت علمی تجزیه و تحلیل نماییم. آیا به نظر شما اگر فضا کوچک باشد، استفاده از کاشی های سایز کوچک و ملاحظه تعداد زیادی بند بین کاشی ها (که اجتناب ناپذیر است) سبب کوچکتر شدن محیط نمی شود؟ بیایید یک آزمایش کنیم. دو عدد ورق معمولی با اندازه های کاملا یکسان را انتخاب کرده و یکی کاملا ساده و بدون نقش در نظر بگیرید. روی کاغذ دوم شبکه ای از خطوط بصورت چهار خانه رسم کنید. حال به هر دو کاغد در شرایط یکسان نگاه کنید آیا کاغذ منقوش به خطوط کوچکتر به نظر نمیرسد؟ آیا خود شما از تکنیک مشابهی برای انتخاب و یا برش لباس و دوخت پیراهن میهمانی استفاده نمیکنید؟ آیا میدانید که بند های سنتی کاشی (که معمولا از سیمان سفید و پودر سنگ تهیه میشوند) با توجه به تخلخل های زیاد در بافت سیمان، محل بسیار مناسبی برای جذب و رشد میکروب ها، باکتریها، مواد بدبو و قارچ ها است؟ میدانید تعداد زیاد و عدم استاندارد بودن مواد مورد استفاده در بندهای کاشی پاکیزگی محیط را تحت تاثیر قرار می دهد؟
پیشنهاد ما به شما در محیط هایی که در معرض آلودگی قرار داشته و باید مرتبا تمیز شوند، استفاده از بند کاشی مناسب (انواع ماستیک یا الاستی سین) و نصب کاشی بزرگ است تا با کمک این تدبیر حداقل بند کشی و تجمع آلودگی را داشته باشیم. این تجربه برای اولین در سرویس های بهداشتی عمومی موجود در محل فرودگاه امام (ره) مورد آزمون قرار گرفته و نتیجه کار واقعا عالی و بدون ایراد بوده است.
کاشی کاریهایی که عموما برای منازل مثلا برای سرویسها انجام میشود معمولا در مقابل فشارهای مکانیکی شدید و سایش زیاد قرار ندارند اما حتما باید بتوانند در مقابل مواد شیمیایی تحمل مناسب داشته باشند و از همه مهم تر به سادگی تمیز شوند. لذا استفاده از کاشی دیواری برای این منظور کاملا مناسب است. در حالی که کاشی که برای کف آشپزخانه استفاده می شود علاوه بر مشخصات فوق، باید توان مکانیکی بالایی هم داشته باشد. ملاحظه بفرمایید که مثلا اگر بخواهید راهروی عمومی آپارتمان را کاشی نمایید علاوه بر نیاز به کیفیت بالای تمیز شدن کاشی، استحکام مکانیکی کاشی و مقاومت در برابر عوامل ساینده نیز باید مورد توجه قرار گیرد. خوشبختانه محصولات کاشی و سرامیک آپاداناسرام دامنه وسیعی از بهترین انتخاب را در اختیار شما قرار میدهند تا شما با استفاده از مشاوره رایگان کارشناسان زبده، بیشترین زیبایی و برترین خدمات را با حداقل قیمت در اختیار داشته باشید. توجه فرمایید رعایت چند اصل ساده تا چه حد می تواند در عمر و زیبایی ممتاز بنا و ساختمان شما و طبعا در حفظ سرمایه شما موثر باشد.
اگر کاشی را برای محلهای عمومی و همراه با شست و شوی مرطوب نیاز دارید توجه کنید که علاوه بر خواص فوق کاشی نباید سطح لیز ایجاد نماید و البته دارای مقاومت به سایش بالا و استحکام مکانیکی و شیمیایی باشد. برای این سطوح کاشی پرسلانی لعاب دار توصیه مناسبی است. هنگامی که کاشی را برای فضای باز در نظر میگیرید علاوه بر تمام مشخصات ذکر شده، عکس العمل حرارتی کاشی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این محیط ها کاشی باید علاوه بر داشتن مقاومت در برابر گرم و سرد شدن مداوم، بتواند در معرض یخ زدگی نیز مقاومت داشته باشد. خوشبختانه امروزه کاشی های پرسلانی (full body Porcelain) با توجه به این شرایط خاص، راه حل بسیار مناسبی برای این فضاها به شمار میرود. استحکام مکانیکی و سایشی بسیار بالای این نوع کاشی، مقاومت در مقابل عوامل شیمیایی، جذب آب بسیار کم و عکس العمل حرارتی بسیار مناسب آن، و از طرف دیگر گستردگی وسیعی از طرح، به شما و یا طراح تان کمک میکند تا اشرافیت خیره کننده ای را به نمایش بگذارید. این موارد اگر درست مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و با توجه به آنها کاشی انتخاب شود همگی شواهدی بر انتخاب درست و اصولی شما از یک محصول ایده آل و مدرن است. تلالو زیبای تصویر شما در سطحی پولیش خورده و آیینه وار، ابعاد بزرگ و منحصر به فرد پرسلان های سایز بزرگ، قابلیت نصب بدون درز و بند کاشی پرسلانی به نحوی است که پیداکردن رقیب و کالای مشابه را در این عرصه بسیار مشکل می کند. ابعاد متفاوت کاشی پرسلانی می تواند پوشش سطوح عمودی را بسیار مدرن و جذاب نموده و با دوام بسیار بالا، هزینه های تعمیر، نقاشی، تعویض دکور و شست و شو را برای شما به حداقل رسانده برای ساختمان شما امتیاز و برتری فراهم نماید. بازگشت به فهرست

برای نصب صحیح کاشی چه باید کرد ؟

اخذ بهترین نتیجه، زیبایی و ماندگاری کاشی، از همه مهمتر حسن سلیقه شما در انتخاب کاشی با عملیات نصب استادانه تکمیل میشود. در همین راستا به ملاحظات نصب کاشی باید توجه ویژه ای داشت تا نتیجه کار بی نظیر باشد. زیبا ترین کاشی اگر بد نصب شود جلوه خود را از دست خواهد داد و بر عکس یک کاشی معمولی در دست استادکار ماهر و دانا، چون جواهری بر کف و دیوار منازل شما خواهد درخشید. بدین منظور ضروری است مراحل ذیل نیز انجام شود:
طی فرایند نصب همیشه درزهای انبساطی در تمام جهات در نظر بگیرید. فاصله این درزها باید در حدود ۴-۵ میلیمتر باشد. این مورد نه تنها برای کاشیها که حتی برای زیر سازی محل کاشی کاری هم باید مورد توجه قرار بگیرد. برای زیبایی درز انبساط، توصیه میشود که بین کاشیها نیز بند یا فاصله بگذارید. بیشتر استادکاران به بهانه های واهی و برای بالا بردن سرعت نصب از قرار دادن بعلاوه یا صلیبهای پلاستیکی (که به همین منظور و با قیمت بسیار نازلی در فروشگاه های لوازم ساختمانی موجود است) طفره رفته و کلیه عیوب ناشی از بی دقتی در نصب را به نامرغوب بودن نوع کاشی نسبت میدهند. استفاده از صلیب پلاستیکی در نصب، علاوه بر زیبایی کار سبب افزایش طول عمر کاشی (هر نوعی از انواع کاشی از هر شرکت تولید کننده) نیز میشود.
بندها و درزها بهتر است با استفاده از مواد با قابلیت انعطاف از قبیل مواد با پایه سیلیکون پرشود و استفاده از ملات خاک سنگ یا سیمان به هیچ وجه برای خانم های با سلیقه که همیشه از خروج گرد سفید رنگ از بین بند ها هنگام شست و شو ناراضی هستند، توصیه نمی شود.
اگر در کف از مواد و مصالح متفاوتی استفاده می نمایید لازم است بین مصالح مختلف درز جداسازی در نظر گرفته و اجرا شود. لایه هایی از قبیل لایه های لغزنده، ضد آب و یا هر لایه دیگری که رفتاری متفاوت با یکدیگر و یا بافت زیر سازی کاشی داشته باشند در دراز مدت سبب ترک خوردن و یا لق شدن کاشی میشود. موقع نصب برای استفاده از نکات فنی می توانید با متخصصین شرکت آپاداناسرام تماس بگیرید. بازگشت به فهرست
روش خاصی برای نظافت و نگهداری کاشی وجود دارد ؟

طول عمر سطوح کاشی شده، علاوه بر کیفیت خود کاشی، به کیفیت نصب و نگهداری صحیح کاشی نیز بستگی دارد. پس از نصب با یک مجموعه یکپارچه از دکور سر و کار داریم. این مجموعه تمام سطوحی که از کاشی و بندها تشکیل شده را در بر میگیرد. بعد از نصب کاشیها برای رفع آثار باقی مانده چسب یا ملات که در کاشی کاری مورد استفاده قرار میگیرد از مواد اسیدی رقیق در آب استفاده نمایید که درصدهای غلظت آن روی بسته بندی موجود در بازار ذکر شده است.در صورت لزوم این کار مکررا انجام شود تا تمام آثار ناخواسته به جای مانده روی کاشی محو شود. مطمئن شوید پس از نظافت، مجددا سطح را با آب کاملا تمیز نمایید زیرا در دراز مدت بقایای مواد اسیدی برای کاشی و بند مضر است. همچنین استفاده از مواد پاک کننده حاوی ساینده (سیلیس) و یا شیوه های نظافت مکانیکی بر مبنای سایش سطح، میتواند باعث خراشیده شدن سطح لعاب یا پولیش کاشی شود. به همین منظور و برای عمر بیشتر محصولات، تقاضا میکینم از مواد و ماشین آلات ساب، پولیش و مواد شوینده حاوی ساینده مثل پودر رخشا، در هیچ صورتی و به هیچ عنوان استفاده نکنید.
برای پاک کردن چربی های روی کاشی همیشه از شوینده های باز یا خنثی که به راحتی در بازار قابل تهیه است استفاده نمایید. توصیه می کنیم به منظور اجتناب از سایش کاشی و از بین رفتن برق سطحی آن (که به خاطر وجود ذرات سنگ و شن در میان شیار های کف کفش و تردد ایجاد میشود) توصیه میکنیم از پادری مناسب استفاده نمایید تا به این وسیله و با پاک کردن این ذرات همیشه بتوانید شاهد براقی و تلالو کاشی بوده، سطح کاشی را به سادگی نظافت نمایید. هرگز از مواد واکسی یا روغنی برای نظافت یا جلای کاشی استفاده نکنید، زیرا به خاطر میزان جذب خیلی پایین که از خواص انواع کاشی های پرسلانی است چربی ها سطح نازکی روی کاشی تشکیل داده که باعث می شود گرد و غبار به راحتی روی سطح کاشی تجمع نماید. برای نظافت کاشی از ابزار ساینده استفاده نکنید زیرا باعث ایجاد خراش میکروسکوپی کاشی به خصوص در کاشی صیقلی می شود. به منظور حفظ همیشگی درخشندگی کاشی سطوح صیقلی بهتر است یک پادری نمدی سایز بزرگ در ورودی آن محل پهن شود تا دانه های شن و غبار کفش افراد در آن گرفته شود. در محل هایی که تردد زیادی دارند نصب یک پادری تا ۸۰% ذرات و غبار را می گیرد.
نگهداری کاشی همچنین بستگی به محل نصب کاشی دارد، مثلا وقتی که در مناطق مرطوب از کاشی استفاده می شود برای جلوگیری از رشد سیستم های گیاهی در زیر و احتمالا روی سطح کف کاشی بهتر است از آب خالص استفاده نشود. در نظافت کاشی دیوارها در صورتی که از نصب خشک استفاده شده است توجه نمایید که فشار ناگهانی آب به زیر سازی نصب کاشی صدمه ای نزند. همچنین لازم است که تمایزی بین الگوی تمیز کردن پس از نصب و الگوی تمیز کردن روزمره داشته باشیم. در الگوی تمیز کردن پس از نصب بعد از این که کاشیها را برای جلوگیری از صدمه به درزها مرطوب نمودید توسط محلول اسیدی نظافت انجام شود، درحالیکه در الگوی روزمره استفاده از شوینده های برطرف کننده چربی و از نوع معمولی کفایت می کند.

راهنمای خرید و نصب کاشی


#کاشی # سرامیک #سرام پخش

منبع:پرنیان

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments