پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

راهکارهای تمیز کردن انواع کفپوش‌های خانه!

تمیز کردن کاشی و سرامیک

راهکارهای تمیز کردن انواع کفپوش‌های خانه!

فهرست مطالب

تمیز کردن کفپوش‌های مختلف منزل همیشه یکی از چالش‌های اساسی خانم‌های خانه دار است و ما در این مقاله سعی داریم تا با ارائه مطلبی جامع، بار این مشکل را برای همیشه از روی دوش آن‌ها برداریم.

تمیز کردن کفپوش سرامیکی

۱. مرتب سرامیک را جارو کنید

حداقل هفته‌ای یک‌بار با استفاده از جارو و خاک‌انداز یا با جاروبرقی زمین را جارو کنید. با این‌کار گردوغبار، کثیفی و سایر آلودگی‌ها و خرده‌ریزها از روی سرامیک برداشته می‌شود.

تمیز-کردن-کاشی-سرامیک-با-جارو

۲. از زیرپایی استفاده کنید

اگر می‌خواهید سرامیک‌های داخلِ راهرو را تمیز نگه دارید می‌توانید یک پادری پشت در منزل قرار دهید. همچنین می‌توانید یک قالیچه یا پادری را داخل خانه قرار دهید و از خانواده و اقوام بخواهید که کفش‌هایشان را بیرون از خانه دربیاورند و اگر پاهایشان به هر دلیلی کثیف بود، ابتدا آن را تمیز کنند و بعد وارد شوند. استفاده از پادری، به‌خصوص در روزهای بارانی و برفی بسیار مهم است.

۳. هرهفته زمین را تی بکشید

حداقل هفته‌ای یک‌بار بعد از اینکه زمین را جارو کردید، آن را تی بکشید. نیازی نیست که از شوینده استفاده کنید (هرچند این کار هم بد نیست). تی کشیدن سبب می‌شود سرامیک درخشان و تازه به‌نظر بیاید.

بعد از تی کشیدن، بلافاصله زمین را خشک کنید. این کار مانع از سُر خوردن شما می‌شود و از نِشستن غبار روی زمینِ مرطوب جلوگیری می‌کند. اگر می‌خواهید از شوینده استفاده کنید نوع غیرسمی آن را انتخاب کنید.

تمیز-کردن-کاشی-سرامیک-با-تی

۴. اگر چیزی روی سرامیک ریخت بلافاصله آن قسمت را تمیز کنید

اگر چیزی روی زمین بریزد، بعد از مدتی تمیز کردن آن سخت‌تر می‌شود. بنابراین بلافاصله آن‌ را تمیز کنید. می‌توانید برای لکه‌های بزرگ از تی و برای لکه‌های کوچک از دستمال استفاده کنید.

۵. تمیز کردن درز سرامیک را فراموش نکنید

درون درزهای بین سرامیک‌ها دوغاب وجود دارد که با گذشت زمان رنگش تغییر می‌کند و نمای نازیبایی به آن می‌دهد. برای تمیز کردن این نواحی مقدار مساویِ جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کنید و درزها را با این خمیر بپوشانید. 

اجازه دهید خمیر برای چند ساعت (یا حتی برای تمام شب) روی درز باقی بماند. با مسواک زدن یا یک قلم مویِ سفت با قدرت این درزها را تمیز کنید و با اسفنجی که در آب ولرم خیس کرده‌اید، خمیر را پاک کنید.

برای تمیزیِ بیشترِ سرامیک می‌توانید مقداری سرکه را روی خمیر اسپری کنید.
تعداد دفعات تمیز کردن درزها به خودتان بستگی دارد. می‌توانید با فاصله‌های منظم این کار را انجام دهید یا فقط زمان‌هایی که دوغاب تغییر رنگ می‌دهد آن را تمیز کنید. 

تمیز-کردن-درز-کاشی-سرامیک

هر چقدر بیشتر از یک محیط استفاده کنید، نیاز به تمیزی بیشتری دارد. اگر بچه یا حیوان خانگی دارید یا اگر با کفش روی سرامیک راه می‌روید، باید درزها را در فاصله‌های زمانی کوتاه‌تری تمیز کنید.

۶. کمتر از مواد ساینده استفاده کنید

تمیز کردن سرامیک را با آب شروع کنید. قبل از اینکه تمام سرامیک و بخش‌هایی را که به‌چشم می‌آید با محلول‌های شوینده بشویید، ابتدا بخش کوچکی از سرامیک را با محلول موردنظر تمیز کنید. با این کار مطمئن می‌شوید که محلول شوینده سبب رنگ‌پریدگی یا آسیب‌های دیگر به سرامیک نمی‌شود. از مصرف محلول‌های خورنده یا کِرِم‌های حاوی مواد زِبر مانند سیلیکات خودداری کنید.

لکه-زدایی-کاشی-سرامیک

تمیز کردن کاشی

سرکه را داخل یک بطری اسپری بریزید و در صورت لزوم از یک قیف آشپزخانه استفاده کنید. هنگامی که بطری اسپری کمی کمتر از نصف آن پر شد، به آرامی به آن آب اضافه کنید. 

حتما مقداری فضا برای مواد احتمالی دیگر بگذارید. اگر سطح کاشی چرب شده، اضافه کردن چند قطره مایع ظرفشویی توصیه می شود. همچنین افزودن چند قطره مرکباتی مانند پرتقال و لیمو ترش، بوی محلول شوینده را بهتر خواهد کرد. بعد از افزودن تمامی مواد، درب بطری را محکم بسته و آن را چند بار تکان دهید تا مواد خوب با یکدیگر مخلوط شوند.

به یاد داشته باشید قبل از نظافت و تمیز کردن کاشی ها، گرد و غبار روی سطح را با جاروبرقی یا دستمال بگیرید. برای لکه های قوی تر روی کاشی، از مخلوط جوش شیرین و آب غلیظ استفاده کنید.

این خمیر را روی لکه بمالید، بگذارید ۱۲ الی ۲۴ ساعت روی سطح باقی بماند بنشیند و سپس با یک برس نرم آن را از روی سطح پاک کنید. هنگام شستشوی کاشی سرامیک از برس فلزی استفاده نکنید زیرا برس های فلزی سطح کاشی را خراش می دهند. همین طور استفاده از سفید کننده برای تمیز کردن کاشی پیشنهاد نمی شود.

تمیز-کردن-کاشی-سرامیک

  • بهترین راه حل تمیز کردن بندکشی کفپوش

یکی از مهمترین موارد در شناخت بهترین راه حل تمیز کردن کاشی کف، تمیز کردن بندکشی هاست. بندکشی های کثیف تاثیر زیادی روی تمیزی سطح دارند. ملات ها متخلخل هستند و به راحتی گرد و غبار، روغن و سایر آلودگی های دیگر را به خود جذب می کنند.

 بندکشی ها را می توان با پاک کننده های تجاری کاشی سرامیک تمیز کرد و یا در مواردی که لکه ها خیلی عمیق هستند، از محلول های سفید کننده استفاده کنید.

با استفاده از مسواک یا برس کوچک می توانید سفید کننده را تنها بروی بندکشی ها بزنید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا شوینده کاملا اثر کند. بعضی مواقع به دلیل متخلخل بودن ملات، بندکشی ها دچار قارچ یا کپک شده و تیره می شوند. 

نحوه تمیز کردن جرم انواع کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک به سبب تنوع بی‌نظیر طرح و رنگ و ایجاد جذابیت‌، از کاربرد و اهمیت ویژه‌ای در ساختمان‌سازی برخوردار هستند.

 این محصولات به علت دوام و نگهداری آسان، برای مکان‌های پررفت‌وآمد و مناطق دارای رطوبت و یا گردوغبار نظیر حمام‌ها و راهروها استفاده می‌شوند. کاشی‌های جرم‌گرفته، یکی از مشکلات افراد خانه‌دار است که در کاهش زیبایی و تمیزی خانه اثر می‌گذارد.

بنابراین می‌توان با دانستن نکات خاص و بهره‌مندی از راهکارهای مختلف موجب افزایش درخشندگی، شفافیت و طول عمر این محصولات و درنتیجه ایجاد حس تمیزی و آرامش در خانه شد. نوشتار حاضر ضمن معرفی کاشی و انواع آن، نکات و راهکارهای کاربردی را برای تمیز کردن جرم روی کاشی‌ها عنوان خواهد کرد.

جرم‌گیری کاشی و سرامیک

برای جرم‌گیری و از بین بردن رسوب‌های آهکی و صابونی از روی کاشی و سرامیک می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. 

یکی از این روش‌ها استفاده از ترکیب سرکه یا آب‌لیمو و پودر نمک به‌صورت یک خمیر نرم است. برای انجام این کار می‌توان خمیر را بر روی سطح کاشی پخش کرد و پس از گذشت حدود ۳۰ دقیقه زمان، با آب شست. 

انواع روش های شستشوسرکه به علت برخورداری از مواد اسیدی برای از بین بردن چربی‌ها استفاده می‌شود. به‌عنوان یک راه‌حل دیگر می‌توان از یک دستمال نرم آغشته به سرکه و یا آب‌لیمو و پودر نمک برای از بین بردن لکه‌های روی سطح موردنظر استفاده کرد.

ترکیب مساوی پودر جوهر لیمو و نمک را می‌توان بر روی یک دستمال نرم و مرطوب ریخت و برای جرم‌گیری کاشی و سرامیک مورداستفاده قرار داد.

 همچنین می‌توان از مواد شوینده ملایم نیز برای از بین بردن آلودگی‌های روی سطح کاشی و یا فواصل بین آن‌ها استفاده کنید.

 برای از بین بردن لکه‌ای به‌خصوص از چربی‌ها نظیر آلودگی ناشی از مرغ، نوشابه و یا شربت، به یک شوینده قوی نیاز است. برای این کار می‌توان از ترکیب پودر شوینده و آب گرم استفاده کرد. به‌عنوان آخرین راه‌حل، استفاده از ترکیب مایع ظرف‌شویی و آب گرم، برای از بین بردن چربی‌ها و آلودگی‌های غیرقابل مشاهده کاربرد دارد. برای تمیز کردن کاشی‌ها همچنین می‌توان از واکس اتومبیل نیز استفاده کرد.

تمیز-کردن-سنگ-مرمر

تمیز کردن جرم روی انواع کاشی‌ها

برای از بین بردن جرم‌های موجود بر روی کاشی‌های مختلف، راه‌حل‌های متعددی وجود دارد که با بهره‌گیری از آن‌ها می‌توان موجب افزایش تمیزی و درخشندگی دکوراسیون منزل شد. در ادامه به شرح انواع روش‌های تمیز کردن جرم از روی کاشی‌های مختلف پرداخته می‌شود.

کاشی‌های سرامیکی

مراقبت مداوم از کاشی‌های سرامیکی یکی از نکاتی است که باید مدنظر قرار داد. این محصولات به سبب جذب گردوغبار، باید حداقل روزی دو بار با استفاده از جاروبرقی تمیز شوند. 

استفاده از برس‌هایی که دارای موهای نرمی هستند، از خراشیدگی سرامیک‌ها جلوگیری می‌کنند. از مزیت‌های استفاده از جاروبرقی برای تمیزی سرامیک‌ها می‌توان به عدم انباشته شدن آشغال‌های ریز در درزهای آن‌ها اشاره کرد.

آب به‌عنوان بهترین شوینده برای کاشی‌های سرامیکی شناخته می‌شود که می‌تواند هرگونه لکه و آلودگی را از بین ببرد. برای ایجاد براقیت بر روی سرامیک‌ها می‌توان از ترکیب برابر سرکه و آب استفاده کرد. برای پاک کردن لکه‌هایی که با آب از بین نمی‌روند، می‌توان از کاردک‌های نرم کمک گرفت.

کاشی‌های شیشه‌ای

این نوع از کاشی‌ها در صورت تمیز و براق بودن، جلوه بسیار باشکوهی خواهند داشت. استفاده از ترکیب مساوی آب و سرکه، بهترین گزینه برای از بین بردن لکه‌های صابونی و آلودگی‌ها از روی کاشی‌های شیشه‌ای است. 

برای این کار می‌توانید محلول آب و سرکه را بر روی سطح موردنظر اسپری کرده و پس از ۱۰ دقیقه آن را با یک برس نرم تمیز کنید. استفاده از برس‌های سخت، باعث ایجاد خراشیدگی بر روی سطح کاشی‌ها می‌شوند.

کاشی‌های چینی

تمیز کردن این نوع از کاشی‌ها بسیار آسان است. برای تمیز کردن کاشی‌های چینی می‌توان از جارو و برس نرم هر دو روز یک‌بار، جاروبرقی هر هفته و ترکیب آب و مایع ظرف‌شویی در هرماه استفاده کرد. همچنین می‌توان از ترکیب آب گرم و سرکه، برای درخشش بیشتر به این کاشی‌ها کمک گرفت.

کاشی‌های لعاب‌دار

این نوع از کاشی‌ها شباهت بسیاری به سرامیک‌ها دارند و تنها در آن‌ها از بافتی شیشه مانند استفاده‌شده است. 

کاشی‌های لعاب‌دار به سبب عدم وجود روزنه و شکاف و همچنین برخورداری از سطحی براق، از سرامیک‌های معمولی قوی‌تر هستند. برای از بین بردن لکه‌ها در این کاشی‌ها، می‌توان از روش تمیز کردن کاشی‌های چینی بهره برد.

کاشی‌های سنگ طبیعی، مرمر و گرانیت

استفاده از محلول یک شوینده ملایم و آب گرم در این کاشی‌ها، موجب از بین بردن لکه‌ها و جرم‌های روی آن می‌شود. برای جلوگیری از خراشیدگی در کاشی‌های سنگ مرمر و طبیعی و گرانیت می‌توان از پارچه یا تی نرم کمک گرفت. استفاده از پارچه‌های میکرو فایبر موجب درخشش بیشتر این کاشی‌ها می‌شود.

 

نکاتی درزمینه جرم‌گیری کاشی و سرامیک

یکی از مهم‌ترین امور در نظافت خانه، از بین بردن جرم‌ها و آلودگی‌های موجود بر روی کاشی‌ها و سرامیک است.

 ازاین‌رو با رعایت نکاتی که در ادامه گفته می‌شود، می‌توان علاوه بر افزایش پاکیزگی و درخشندگی آن‌ها، بر طول عمر و ماندگاری کاشی و سرامیک تأثیر گذاشت:

سطح روی کاشی باید عاری از هرگونه گردوخاک باشد. ازاین‌رو بهتر است قبل از لکه‌گیری سطح آن پاک شود.
پاک‌کننده‌ها و مواد شیمیایی قوی و ساینده باگذشت زمان می‌توانند باعث آسیب رساندن به کاشی و رنگ آن می‌شوند؛ بنابراین از این مواد تا حد ممکن استفاده نکنید.
از تمیز بودن کامل تی زمین‌شوی اطمینان حاصل کنید؛ زیرا در صورت کثیف بودن موجب آلودگی بیشتر سرامیک‌ها می‌شود.
با جارو کشیدن هرروزه کاشی‌های شیشه‌ای می‌توان موجب از بین بردن ذرات سخت از روی آن شد.
در کاشی‌های لعاب‌دار باید خیلی سریع آلودگی‌ها را از بین برد تا موجب ایجاد لکه‌های ماندگار نشود.
استفاده از ماسک در حین کار با مواد شوینده ضروری است.
بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد لکه‌های سخت و پاک نشدنی، شستشوی آن‌ها به‌صورت مداوم است.

روش های جرم گیری کاشی و سرامیک

تمیز کردن جرم کاشی در خانه

در حال حاضر از پوشش‌های مختلفی برای کف و دیوار استفاده می‌شود که از آن جمله می‌توان به کاشی و سرامیک اشاره کرد. 

از بین بردن آلودگی‌ها و جرم‌های موجود روی این محصولات، نیازمند دانش خاصی نیست. در این حالت می‌توان از مواد شیمیایی مختلف نظیر آمونیاک، جوش‌شیرین، الکل، آب‌ژاول، سرکه و بوراکس برای تمیزی کاشی‌ها و سرامیک کمک گرفت. تمیزی این بخش تأثیر شگرفی در تمیز بودن تمام فضای خانه خواهد داشت.

شستشو-کاشی-سرامیک

سخن آخر

در این مقاله تمام سعی خود را بر آن داشتیم تا راهکارهای تمیز کردن انواع کفپوش‌ها را به‌طور جامع و کامل برایتان تشریح کنیم و امیدواریم آن‌ها را به کار ببندید. 

شما همچنین برای خرید انواع کفپوش‌های خانه می‌توانید به فروشگاه سرام پخش مراجعه کنید و خرید خود را انجام دهید. همچنین درصورت داشتن هرگونه سوالی می‌توانید با کارشناسان سرام پخش ارتباط بگیرید.

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments