پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

روز درختکاری ، دوستی انسان با طبیعت

روز درختکاری ، دوستی انسان با طبیعت

روز درختکاری ، دوستی انسان با طبیعت

طبیعت اغلب شبیه به یک نقاشی است که بی‌جان به نظر می‌رسد، اما وقتی کم‌کم درباره‌اش می‌آموزید، رنگ‌هایش جان می‌گیرند.

روز درختکاری ، دوستی انسان با طبیعت ؛ هر سال در نیمه اسفندماه به روز درختکاری می رسیم؛ روزی که بهانه ای شده تا در واپسین روزهای سال و با نزدیکی به موسم رویش جوانه ها، به فکر طبیعت بیفتیم.

در کشورمان ایران، روز ۱۵ اسفندماه، روز درختکاری نام گرفته است و در طی آن مراسم مختلفی با هدف بیان اهمیت درخت و درختکاری برگزار می شود.

اما این تازه آغاز ماجرا برای درختان و طبیعت است و از ۱۵ تا ۲۲ اسفند به هفته منابع طبیعی اختصاص دارد. شاید بتوان نام این هفته را هفته خوشحالی درختان  و روز درختکاری ، دوستی انسان با طبیعت نیز نامید که به عنوان منبعی ارزشمند و حیاتی برای ادامه حیات بشر باید به آنها توجه شود.

روز درختکاری ، دوستی انسان با طبیعت

 

درختان به چه کار ساکنان زمین می آیند؟

درختان یکی از حیاتی ترین نقش ها را در حیات انسان ها و سایر جانداران ایفا می کنند. آنها برای ادامه حیات از دی اکسید کربن استفاده کرده و به این وسیله هوا را پاک می سازند. هر درخت سالانه ۲۲ کیلوگرم دی اکسید کربن جذب و هوای پاک و سالم را به ساکنان زمین اهدا می کند.

بسیاری از پرندگان و جانوران مامن و آشیان خود را در درختان می سازند و از میوه های آن ها برای تغذیه خود استفاده می کنند.

چوب درختان یکی از عناصری است که مورد استفاده انسان قرار می گیرد و با استفاده از آن وسایلی را برای زندگی خود می سازد. البته با همین استفاده، آسیب های زیادی را بر بدنه این منبع ارزشمند وارد می آورد.

این سبز قامتان به هنگام بروز سیل همچون سدی استوار عمل می کنند و جان انسان و سایر ساکنان کره زمین را نجات می دهند. اگر این مخلوقات نباشند فرسایش خاک امان زمین را می بُرد و مشکلاتی جدی را به وجود می آورد.

از همه این اصول علمی که بگذریم، وجود درختان رنگی دیگر را به طبیعت می بخشد و دیدن شان روح مان را تازه می کند که با هیچ حسی قابل مقایسه نیست.

روز درختکاری ، دوستی انسان با طبیعت

 

درختکاری و شرایط موجود

امسال با توجه به شرایط موجود جامعه نمی‌توانیم برنامه درختکاری عمومی داشته باشیم. در راستای همین موضوع امسال تصمیم گرفتیم به جای آنکه تشویق به درختکاری عمومی کنیم، از شما خواهش کنیم در بازه زمانی پایان سال، در مکانی که امکانش رو دارین و میتونین بعدا هم ازش مراقبت کنین، خودتان به تنهایی درخت بکارید. به این شکل از اجتماع با توجه به شرایط موجود پرهیز می‌کنیم.

 

نهال را از کجا تهیه کنیم؟

اگر می‌خواهید نهال غیرمثمر و رایگان بکارید، در شهر‌های بزرگ شهرداری متولی این کار است و در مناطق مختلف پایگاه‌هایی برای توزیع نهال در نظر گرفته است.

در شهر‌های کوچک‌تر، ادارات منابع طبیعی این کار را انجام می‌دهند. البته تازگی‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد زیادی هم وارد این عرصه شده‌اند و با تشکیل کمپین‌هایی اقدام به کاشت انبوه درخت در اطراف شهر‌ها می‌کنند. برای خرید نهال‌های مثمر هم می‌توانید از طریق نهالستان‌های مورد تایید جهاد کشاورزی اقدام کنید. حتما برای اطلاع از چنین مکان‌ها و پویش‌هایی از چند روز پیش دست به کار شده‌اید. در این مسیر ممکن است فروش آنلاین نهال را هم بتوانید پیدا کنید.

 

نهال خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

بیمار نبودن نهال چیزی نیست که در سال اول با چشم بتوان آن را تشخیص داد، برای همین تأکید می‌شود از مراکز معتبر نهال (به خصوص نهال درختان میوه) را تهیه کنید. در نهال‌های مثمر، بهتر است قطر نهال به اندازه مداد، اندازه آن ۹۰-۸۰ سانتی‌متر، صاف، بدون برگ و شاخه و پر ریشه باشد. ریشه‌های آن در هم پیچیده و غیرطبیعی نباشد. روی تنه علائم زخم و خراشیدگی و صمغ زدگی مشاهده نشود. نهال‌های پیوندی یک یا دوساله بهتر هستند.

 

روز درختکاری ، دوستی انسان با طبیعت

کمی درباره نهال کاری بدانیم

حال اگر قرار است دست به کار شوید و نهالی را به زمین هدیه کنید بهتر است با توجه به اصول، این کار را انجام دهید.

برای کاشت نهال ابتدا باید به این موضوع دقت کنید که در چه محلی می خواهید این کار را انجام دهید و سپس با توجه به شرایط، نهال مورد نظر را انتخاب کنید. در روز درخت کاری بیشتر از دو نوع نهال استفاده می شود؛ ریشه لخت و گونی پیچ. چرا که این نوع نهال ها قیمت پایین تری دارند و راحت تر می شود آنها را کاشت.

به هنگام کاشت نهال این نکات را مد نظر قرار دهید:

۱) نهال ها باید سالم باشند
۲) در خاک و محل مناسب کاشته شوند.
۳) کاملا صاف باشد و در صورت نیاز از چوب و یا شی دیگری در راستای خم نشدن آن استفاده شود تا مبادا نهال کج رشد کرده و یا آسیب ببیند.
۴) حوضچه کوچک دور تنه آن حفر شود.
۵) در معرض باد و طوفان و یا ضربه شدید قرار نگیرد.
۶) از کود مناسب به هنگام کاشت استفاده شود..

نکات دیگری نیز در این خصوص وجود دارد ولی دانستن همین نکات می تواند تا حدود زیادی موفقیت شما را در کاشت نهال و تقدیم درختی تنومند به آیندگان تضمین کند.

 

استفاده از گیاهان در منزل

هنگامی که سخن از دکوراسیون و تزئین خانه به میان می آید راهکارهای زیادی برای ایجاد تغییرات در ذهن ایجاد می شود این ایده ها می تواند اضافه کردن تابلوها یا برخی از المان های دکوری به ​​میز و یا به دیوار باشد و یا افزودن اکسسوری ها اما در میان همه تغییرات استفاده از گیاهان در دکوراسیون علاوه بر ایجاد تغییرات و زیبایی فضا با راهکاری ارزان قیمت تاثیرات بسیار زیادی بر کاربران فضا و سلامتی و احساسات افراد خواهد داشت.

گاهی اوقات از استفاده از گیاهان در دکوراسیون اجتناب می کنیم زیرا گیاهان نیاز به مراقبت مداوم دارند و ممکن است مناسب نور و امکانات منزل افراد نباشند اما نگران نباشید به آسانی می توانید درباره انواع گیاهانی را که در داخل خانه به خوبی رشد می کنند، تحقیق کنید و یا از متخصصین کمک بگیرید زیرا صرف نظر از مزایای زیبایی شناسی، دلایل مهم دیگری برای افزودن گیاهان در خانه شما وجود دارد برای اطلاعات بیشتر درباره مزایای نگهداری گیاهان در دکوراسیون اینجا را کلیک کنید .

نقش گیاهان در دکوراسیون داخلی


[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۲

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments