پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

زنده ماندن کرونا روی سطح

زنده ماندن کرونا روی سطح

زنده ماندن کرونا روی سطح

ویروس کرونا تا چه مدت روی سطح و لوازم باقی می‌ماند؟

زنده ماندن کرونا روی سطح | یک ویروس ظریف اما بسیار مسری ، تقریباً یک و ۹۰۰ برابر کوچکتر از عرض موی انسان ست، اما با شیوع بی سابقه ای حداقل در ۸۰ کشور جهان پراکنده شده است.
تکامل باعث ظهور نوع جدیدی از ویروس های تنفسی شده که تهدیدی مهم برای سلامتی انسان به شمار می آید. نرخ انتقال پایین این ویروس از انسان به یک انسان دیگر در ابتدا گسترش این ویروس را محدود می کند، اما لمس سطوح آلوده ممکن است تعداد مبتلایان به ویروس کرونا را افزایش دهد. طبق تحقیقات انجام شده ویروس کرونا حداقل ۵ روز ماندگاری در طیف وسیعی از سطوح معمولی و غیر چرب، از جمله تفلون، پی وی سی ، کاشی های سرامیکی، شیشه، سیلیکون ها و استیل ضد زنگ دارد.
از آنجا که این ویروس بسیار جدید است ، درک متخصصان از نحوه شیوع آن محدود است. با این حال ، آنها می توانند راهنمایی هایی در مورد نحوه پیشگیری از آن به شما بدهد.

زنده ماندن کرونا روی سطح

اگر با شخص بیمارى مسیری را طی کنم ، آیا بیمار هم خواهم شد؟
شما در یک فروشگاه مواد غذایی شلوغ قدم می زنید. یک خریدار دارای ناقل یا مبتلا به ویروس کروناست. چه چیزی شما را بیشتر در معرض خطر ابتلا از آن شخص قرار می دهد؟
کارشناسان قبول دارند که متغیرهای زیادی شما را در روند ابتلاء به ویروس کرونا دخیل هستند، اما چهار عامل احتمالاً نقش مهم تری دارند: چقدر شما به او نزدیک می شوید. چه مدت در نزدیکی آن شخص هستید. آیا آن شخص قطرات ویروسی را به شما انتقال می دهد و در آخر چقدر صورت خود را لمس می کنید. (البته سن و سلامتی شما نیز یکی عوامل اصلی هستند.)

قطرات ویروسی چیست؟

این قطره حاوی ذرات ویروسی است. ویروس یک میکروب وابسته است که به یک سلول متصل می شود، به آن نفوذ پیدا کرده و بزرگ می شود، تکثیر می یابد و به سمت میزبان بعدی خود حرکت می کند.
این قطرات موجود مخاط و بزاق از وقتی که سرفه می کنیم ، عطسه می کنیم، می خندیم، می خوانیم، نفس می کشیم و صحبت می کنیم از دهان یا بینی خارج می شود. اگر در این راه به چیزی نرسند، معمولاً روی زمین یا سطح فرود می آیند.
ویروس ها برای دسترسی به سلول های جدید، همراه با قطرات باید از طریق چشم، بینی یا دهان وارد شود. برخی از کارشناسان معتقدند که عطسه و سرفه احتمالاً اَشکال اصلی انتقال هستند. صحبت کردن رو در رو یا به اشتراک گذاشتن یک وعده غذایی با شخصی که مبتلا به کروناست می تواند خطرآفرین باشد.

آیا ویروس می تواند بر روی دستگیره های اتوبوس، صفحات لمسی گوشی همراه یا سطح دیگر ماندگار باقی بماند؟
بله، در هنگ کنگ پس از اینکه تعداد زیادی از افراد که در یک معبد بودایی شرکت کردند، افراد زیادی مبتلا به کرونا شدند، مرکز حفاظت از سلامت شهر نمونه هایی را از این معبد جمع آوری کرد و اعلام نمود: شیرهای توالت و روتختی ها و پارچه روی متون بودایی که از نظر کروناویروس آزمایش شده اند، مثبت است.

در نتیجه، این که آیا سطح تمیز به نظر می رسد یا کثیف، با میزان شیوع ویروس کرونا بی ربط است. اگر فردی مبتلا یا ناقل به این ویروس عطسه کند و قطرات ویروسی روی سطح بیفتد و سپس شخصی آن سطح را لمس کند، می تواند به این ویروس مبتلا شود.
کنترل کردن ویروس کرونا با ضدعفونی کردن کاشی های سرامیکی
اکثر افراد از دستورالعمل های شخصی برای پیشگیری از ویروس کرونا آگاه هستند ولی کمتر کسی از ضرورت ضدعفونی کردن کاشی های سرامیکی، کفپوش ها و دیوارپوش های نصب شده روی محیط آگاهی دارد.
این راهنمایی برای عموم و متخصصان جهت کنترل ویروس کرونا یا COVID-19 روی سطوح است. این اطلاعات در مورد اسپری ها ، دستمال مرطوب های سطحی و سایر مواد ضدعفونی کننده کاربرد دارد. مواد ضدعفونی کننده شامل مواردی هستند که در برچسب های محصول آنها از کلماتی نظیر “ضد میکروب” ، “ضد عفونی کننده” ، “ضد عفونی کننده” یا “بیوکسید” مشاهده کنید.

6راه موثر پیشگیری از کرونا ویژه مشاغل

لیست محصولات ضد میکروبی

در حال حاضر هیچ ضدعفونی کننده ثبت شده در سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده وجود ندارد که بطور مشخص ضدعفونی کننده و پاک کننده ویروس کرونا یا COVID-19 باشد. با این حال، این سازمان لیستی از محصولات قوی و موثر را منتشر نموده که در این لینک می توانید مشاهده کنید.

استفاده از محصولات ضد عفونی کننده به طور مؤثر:

برای از بین بردن ویروس کرونا، سطح ابتدا باید مرطوب باقی بماند. همچنین برروی برچسب مواد ضدعفونی کننده “زمان تماس” نوشته شده که در واقع حداقل زمانی که ماده ضدعفونی کننده باید روی سطح باقی بماند را توصیه کرده است.
بعد از پاشیدن ماده ضدعفونی کننده، برای پاک کردن سطح می توانید از یک دستمال مرطوب و تمیز استفاده کنید. به یاد داشته باشید که دستمال حتما باید مرطوب باشد تا موثر واقع شود.
توجه: هر محصول فقط روی مکان هایی که برچسب راهنمای آن نوشته، قابل استفاده است. مواد ضد عفونی کننده ممکن است روی همه ی سطوح کار نکند. برچسب محصول را با دقت بخوانید. نمونه هایی از انواع سطح در جدول ۱ در زیر آمده است.
دستمال مرطوب و تمیز ویروس ها را از بین نمی برد. در نتیجه آنها مواد ضد عفونی نیستند.
برای کاهش ریسک خود هنگام استفاده از مواد ضد عفونی کننده ، این مراحل را در نظر بگیرید:
برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی هنگام استفاده از مواد ضد عفونی کننده ، “گفته های احتیاطی” برچسب را دنبال کنید. اگر راهنمایی برچسب ارائه نشده است ، پوشیدن دستکش ، محافظت از چشم ، کفش با جوراب و آستین / شلوار بلند را در نظر بگیرید.
کودکان ، حیوانات اهلی و سایر افراد را در حین استفاده دور نگه دارید تا محصول خشک نشود و بوی خاصی نداشته باشد.
پنجره ها را باز کنید و از تهویه ها برای تهویه استفاده کنید. اگر خیلی قوی شدند از بوها دور شوید.
دستان خود را بعد از استفاده از هرگونه مواد ضد عفونی کننده ، از جمله دستمال مرطوب روی سطح بشویید.
در هنگام استفاده ، درب ها را محکم بسته نگه دارید. هنگام باز شدن ظروف احتمال وقوع ریزش و تصادفات بیشتر است.
تمیز کننده ها و ضد عفونی کننده ها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.
وسایل یکبار مصرف مانند دستکش و ماسک را بعد از استفاده دور بیندازید. آنها نمی توانند تمیز شوند.
برای تمیز کردن دستها یا به عنوان دستمال مرطوب از دستمال مرطوب کننده استفاده نکنید.

 

وسایل معمولی خانگی که متخلخل هستند:

زنده ماندن کرونا روی سطح

برای کاهش احتمال خطرات جانبی هنگام استفاده از مواد ضد عفونی کننده، این مراحل را در نظر بگیرید:
برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی هنگام استفاده از مواد ضد عفونی کننده ، “هشدارها” و “نکات احتیاطی” برچسب محصول را دنبال کنید. اگر برچسبی وجود ندارد، پوشیدن دستکش، عینک محافظ از چشم، پوشیدن کفش با جوراب و پیراهن آستین بلند/ شلوار بلند را در نظر بگیرید.
کودکان، حیوانات اهلی و سایر افراد را در حین استفاده را تا محصول خشک نشود و بوی خاصی نداشته باشد، دور نگه دارید.
پنجره ها را باز کنید و از تهویه های مناسب برای تهویه فضا استفاده کنید. اگر بو خیلی قوی شدند، محل را ترک کنید.
دستان خود را بعد از استفاده از هرگونه مواد ضد عفونی کننده، از جمله دستمال های مرطوب روی سطح بشویید.
به کودکان اجازه ندهید از دستمال مرطوب و مواد ضد عفونی کنند. تمیز کننده ها و ضد عفونی کننده ها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.
وسایل یکبار مصرف مانند دستکش و ماسک را بعد از استفاده دور بیندازید. آنها را نمی توان دوباره تمیز کرد.
برای تمیز کردن دست ها یا از مواد ضدعفونی کننده قوی یا دستمال مرطوب آغشته به این مواد استفاده نکنید.

زنده ماندن کرونا روی سطح

بهترین راه پیشگیری ست!

کاشی های سرامیکی آنتی باکتریال

مطمئنا تمیزکاری ها و استفاده از مواد ضدعفونی کننده تا مدت طولانی دوام نخواهد داشت و به شستشوی دوره ای نیاز دارند. بهترین راه برای تمیزنگهداشتن محیط زندگی خود، انتخاب مواد و متریال آنتی باکتریال است. با انتخاب این مواد، از بهداشت محیط زندگی و کارتان اطمینان حاصل کنید. محققان به تازگی قادر به ساخت کاشی های آنتی باکتریال کرده اند. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله کاشی های آنتی باکتریال را بخوانید.

بندکشی های آنتی باکتریال

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، بندکشی بین کاشی ها، جزو سطوح نیمه متخلخل هستند و از اینرو بیشتر از کاشی های سرامیکی، ویروس را در سطح خود نگه می دارند. خبرخوب اینجاست که پودرهای بندکشی ضد آب و آنتی باکتریال به بازار آمده که در برابر ایجاد کپک و قارچ مقاوم هستند. پس اگر قصد تعویض تمام کفپوش یا دیوارپوش را ندارید، می توانید از بندکشی های آنتی باکتریال استفاده کنید.
حذف ملات قبلی و تعویض آن با بندکشی های آنتی باکتریال آسان و آن ها هیچ لکه ای را روی کاشی ایجاد نخواهند کرد. همچنین این بندکشی کاملا ضد آب بود و برای مناطق خیس و همیشه مرطوب مانند استخر، حمام، آشپزخانه، بیمارستان ها و اتاق های نظافت که نیاز به مقاومت بالا در برابر لکه ها و قارچ دارند، بسیار مناسب است.

 

 

تهیه و تنظیم توسط تیم تولیدمحتوا سرام پخش


منابع:
www.nytimes.com
npic.orst.edu

www.researchgate.net/


[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۴

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments