پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

مزایا و معایب کاشی های لاستیکی

مزایا و معایب کاشی های لاستیکی

مزایا و معایب کاشی های لاستیکی

کاشی لاستیک دارای مزایای مختلف زیادیست که آن را یک کفپوش بسیار محبوب برای محیط های تجاری و با ترافیک بالا مناسب ساخته است. در حال حاضر کفپوش های لاستیکی در انتخاب گسترده ای از رنگ ها، طرح ها و بافت های متنوع موجود است، این مواد راه خود را به خوبی در دکوراسیون محیط های بیرونی و داخلی قرار داده اند. این محصولات، که معمولا به اندازه های مربعی ۱۲ اینچ، ۲۴ اینچ و ۳۶ اینچ قرار دارند، برای پروژه های DIY (خودت انجام بده!) بسیار مناسبند. با این حال، در کنار ویژگی های خاص و متمایز کننده خود با یک سری از نقاط ضعف همراه هستند که بهتر است، که قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد جنس کفپوش، با آن آشنا شوید.

مزایای کفپوش کاشی لاستیکی

کفپوش لاستیکی یک نوع کفپوش با مقاومت بالاست و این خصوصیت، مهمترین ویژگی آن به شمار می رود. مانند دیگر مواد مقاوم در برابر، یعنی وینیل و لمینت (دیگر کفپوش ها)، کفپوش لاستیکی یک سطح با دوام و آسان برای تمیز کردن مناسب در محیط های با ترافیک بالا مانند ورزشگاه ها، زیرزمین ها، اتاق های باز، سالن پذیرایی، و مناطق مرطوب و کارگاه هاست. در اینجا برخی از مزایای خاص کاشی کفپوش کاشی وجود دارد:

طول عمر

شاید بیشترین مزایای استفاده از کفپوش لاستیکی این واقعیت است که این کفپوش در هر شرایطی قوی، محکم و مقاوم باقی می ماند. بسته به جنس کاشی استفاده شده و محیطی که در آن نصب شده است، یک کاشی لاستیکی مناسب برای کف ممکن است ۲۰ سال یا بیشتر طول عمر مفید داشته باشد.

تعمیر و نگهداری آسان

تعمیرات و مراقبت از این جنس کفپوش بسیار راحت است. این جنس کفپوش های لاستیکی مصنوعی به طور کلی مقاوم تر از کفپوش های طبیعی مانند چوب هستند. همچنین برخی از انواع آن را می توان با سیلر های محلول در آب جلا داد تا آن را در برابر آسیب و تغییر رنگ مقاوم تر کند، اما سیلر باید به صورت دوره ای از بین برود و دوباره اعمال شود. بنابراین نیازها به تعمیر و نگهداری را بیشتر می کند. تمیز کردن کفپوش لاستیکی به طور کلی نیازمند بیش از یک آب گرم و صابون نیست. اگر برای اولین بار است که از این محصول استفاده می کنید، ابتدا دستورالعمل های مربوط به تمیز کردن و نحوه شستشوی آن را با فروشنده چک کنید، زیرا مواد شوینده قویتر ممکن است به برخی از جنس های لاستیکی آسیب برساند.

نرمی

با وجود دوام آن، کاشی لاستیکی یک کفپوش نرم است. این یکی از دلایل اصلیست که برای سالن های ورزشی و اتاق های بازی بسیار محبوب شده است. استفاده از این کفپوش به طور کلی، ضخیم تر و در عین حال نرم تر خواهد بود. برخی از انواع کفپوش های لاستیکی از پارچه، چوب پنبه، یا فوم لاستیکی استفاده می کنند.

ضد آب

اکثر کفپوش های لاستیکی در برابر رطوبت بسیار مقاوم، در هر دو سطح رویی و زیرینِ خود هستند. با این حال؛ اگر شما اگر آن را طبقه های پایین خانه نصب کنید، مانند زیرزمین ها، شما ممکن است نیاز به یک عایق رطوبتی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت از زیر کاشی ها داشته باشید. البته در برخی از کاشی های لاستیکی نیز، سطح زیرین آنها در مقابل رطوبت لایه عایقی مخصوص دارند.

سر و صدای کم

خاصیت اِلاستینه لاستیک باعث کاهش سروصداها می شود. به صورتی که پاشنه ی کفش ها روی این کفپوش سروصدا ایجاد نمی کنند. همچنین اشیاء روی آن کمتر دچار لغزش شده و لیز نمی خورند. همینطور سطح آن جزء سطوح سخت به شمار نمی آید.

نصب آسان

کاشی لاستیکی یکی از ساده ترین نصب ها را دربین مواد کفپوش دارد. برخی از محصولات کاشی از لبه های اتصال استفاده می کنند، در حالی که دیگران از یک سیستم پین های (متصل کننده ها) لبه استفاده می کنند تا تمام سطحِ کاشی را با هم هماهنگ سازند. این جنس کاشی به راحتی به وسیله یک تیزبُر یا قیچی بریده می شوند. همچنین انواع کاشی لاستیکی چسبدار در دسترس هستند، هرچند که برای DIYers چندان مناسب نیستند، زیرا برای نصب پیچیده تری نسبت به جنس های معمولی خود دارند.

قابل بازیافت

هنگامی که طول عمر مفید این کاشی ها تمام شود، مواد به راحتی قابل بازیافت در کارخانه ها و کارگاه های مخصوص می باشند.

گزینه های انتخاب

تنوع سبک و طرح این کفپوش ها می تواند بر اساس هدفِ شما از دکوراسیون یک مزیت یا عیب باشد. برای مدت مدیدی، گزینه های انتخاب کفپوش لاستیکی به طیف های سیاه و سفید یا سیاه و خاکستری متوقف شده است، اما امروز می توانید از طیف گسترده تری از رنگ ها و بافت ها، از جمله سکه، برگ مانند و الماس شکل استفاده کنید. انواع دیگری نیز وجود دارد که شبیه کفپوش های چوبی یا کاشی های سرامیکی هستند. با وجود تمامی پیشرفتها، کفپوش های لاستیکی رنگ و سبک های طراحی متنوعی به نسبت وینیل یا لمینت ها ارائه نمی دهد و طرح های چوبی آن هم شباهت کمتری به کفپوش ها طبیعی دارد.

معایب کفپوش کاشی لاستیکی

منصفانه است که بگوییم کفپوش کاشی لاستیکی نشان دهنده یک توازن در بازار کفپوش است. این بدان معنی است که تولید کنندگان و نمایندگی مجاز کمتری دارند و در نتیجه جزء گزینه های کمتر اصلی از مواد کفپوش هستند. کفپوش لاستیکی نیز در خانه معمولی کاربرد کمتری دارد. همانطور که برای بقیه مناطق فعال هستند، اکثر کفپوش های لاستیکی ظاهر مناسب و فضای زندگی را نشان نمی دهند و با مصرف کنندگان آن (حداقل برای اکثر مردم) ارتباط برقرار نمی کنند. در اینجا چند نکته شایع دیگر وجود دارد:

هزینه

کفپوش لاستیک همراه با ضمانت می تواند بسیار گران باشد. کاشی مناسب برای اتاق های ورزش ممکن است کمتر   هزینه داشته باشد، اما جنس های مرغوب آن که به اندازه کافی جذاب هم برای مناطق مسکونی جذاب هم باشندمی توانند قیمت های بالاتری داشته باشند. حتی در بعضی از موارد، قیمت آن با قیمت سنگ های طبیعی و دیگر محصولات کفپوش برابری می کند.

لغزش ناگهانی

کاشی های لاستیکی در بعضی از مواردی که در معرض رطوبت قرار می گیرند می توانند بسیار لغزنده شوند. این مسأله در هنگامی که از سیلر روی سطح استفاده می شود، بدتر خواهد بود.

رنگ آمیزی

در حالی که کفپوش لاستیک مقاوم به اکثر عوامل تغییر رنگ هستند، چند ماده وجود دارد که می تواند رنگ روی سطح آن را تغییر دهد. مواد شوینده قوی و تمیز کردن آن با اشیاء ساینده می تواند برای کف لاستیکی مضر باشد. کفپوش لاستیکی را می توان برای مناطق روغنی و گریسی استفاده کرد. بنابراین استفاده از آن هم برای آشپزخانه ها مانعی ندارد. (البته بدون توجه به طرح ها و عوامل زیبایی شناسی!)

بو

اگرچه در نهایت این بو از بین می رود، اما بوی مخصوص مواد لاستیکی همیشه وجود دارد، و برخی از صاحبخانه ها آن را ناخوشایند تلقی می کنند. بوی محصولات لاستیکی کمتر از محصولاتیست که کفپوش های بازیافتی است.

مسائل مربوط به آتش سوزی

در حالی که لاستیک ها نسبت به آتش سوزی نسبتا مقاوم است، مواد لاستیکی مصنوعی هنگامی که به حد کافی در معرض گرما قرار می گیرند، ممکن است گازهای سمی تولید کنند. برای محافظت در برابر این امر، محصولاتی را انتخاب کنید که فاقد موادِ PVC هستند. اگر از کفپوش های چسبدار استفاده کنید، چسب ها ممکن است حساس به آتش باشند.

درزها

کاشیهای کفپوش لاستیکی ممکن است خود به خود مقاوم در برابر آب باشند، اما کفپوش نصب شده شامل درزهایی است که آب می تواند به زیر کف زیر نفوذ کند. این برای هر نوع کاشی کفپوش متغیر است – همچنین سیلر کردن آن تاثیر به سزایی در پوشاند درزها دارد. بنابراین، این یک گزینه عالی و مطلوب برای مناطق بسیار مرطوب، مانند حمام(دوش یا وان)، یا حداقل فضای اطراف در اطراف حمام یا وان نیست. اگر بخواهید از کفپوش لاستیکی در این مناطق استفاده کنید، محصولات رولی می توانند انتخاب خوبی باشند.


گردآوری شده توسط پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ box_shadow=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments