پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

صنعت کاشی و سرامیک و عوامل موثر در آن

عوامل موثر در صنعت کاشی

صنعت کاشی و سرامیک و عوامل موثر در آن

صنعت کاشی و سرامیک تحت تاثیر عوامل تاثیرگذار فراوانی در جهت تولید و رونق و افزایش بهره وری است و جز صنایعی می باشد که اصناف بسیاری بدان وابسته است، از جمله این صنایع می توان به صنعت ساختمان اشاره کرد که در چند سال اخیر به دلایل مختلفی دچار رکورد شده است و در این بین کارخانه های تولید کاشی و سرامیک نیز با کمترین ظرفیت ممکن به تولید خود ادامه می دهند.

۱_ عوامل سیاسی در صنعت کاشی:

از مهمترین عوامل ایجاد کننده رونق در صنعت کاشی و سرامیک می توان به افزایش تقاضا و عوامل موثر در صنعت ساختمان سازی اشاره کرد، بنابراین بهبود وضعیت ساخت و ساز در کشور می تواند مهمترین عامل تقاضا برای صنعت بخش مسکن و به طور کلی ساختمان است. بنابراین بهبود وضعیت ساخت و ساز در کشور می تواند به صنعت کاشی و سرامیک کمک کند. بنابراین برنامه دولت برای بخش مسکن و نیز توقف صدور پروانه فعالیت برای واحد های جدید در وضعیت صنعت نقش موثری خواهد داشت.

در حال حاضر ۱۳۴واحد تولیدی کاشی و سرامیک در سطح کشور فعالیت دارند که ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر مستقیم و غیر مستقیم به همراه صنایع جانبی در آنها فعالیت دارند. با توجه به وجود مازاد عرضه در صنعت، حفظ بازار های صادراتی بسیار مهم می باشد. مهمترین کشور وارد کننده کاشی و سرامیک از ایران، عراق است. همچنین در سال ۹۴ برای کشورهای آفریقایی نیز صادرات از مرحله ارسال نمونه به ارسال انبوه رسیده است. بنابراین روابط با کشورهای وارد کننده کاشی مخصوصا کشورهای همسایه مهمترین عامل اثرگذار بر فروش صنعت در بعد سیاسی است.

۲_عوامل اقتصادی در صنعت کاشی:

مهمترین عامل اقتصادی اثرگذار، نرخ رشد اقتصادی و وضعیت بودجه ای کشور است، بهبود شرایط اقتصادی هرچند می تواند تا حدودی تورم زا باشد، اما قطعا می تواند منجر به بهبود وضعیت خانوارها و در نتیجه مصرف بیشتر آن ها شود. از طرفی بهبود شرایط اقتصادی بر بخش ساخت و ساز و مسکن اثرگذار خواهد بود.

دو عامل مهم اثرگذار بر وضعیت کارخانجات کاشی و سرامیک، یکی نیاز به تامین نقدینگی از طریق تسهیلات و دومی ایجاد شرایط فروش نسیه برای افزایش فروش است.

یکی از مزیت های مهم صنعت کاشی و سرامیک کشور می توان به این موضوع اشاره کرد، که بیش از ۹۰ درصد از مواد اولیه آن در داخل کشور موجود است، بنابراین در صورتی که روی فراوری مواد اولیه به خوبی کار شود، ارزبری برای واردات مواد اولیه و مشکلات ناشی از آن وجود نخواهد داشت.

با توجه به حجم وسیع سرمایه گذاری هایی که در صنعت کاشی و سرامیک کشور به ویژه درسال های اخیر صورت گرفته است، در حال حاضر میزان عرضه بیش از تقاضای آن است. علت اصلی این سرمایه گذاری ها هم حاشیه سود خوب این صنعت در گذشته بوده است.

تاثیر گذاری عوامل اقتصادی در کشورهای دیگر در صنعت کاشی:

امروزه کشورهای معروف اروپایی، مثل ایتالیا و اسپانیا، کاشی و سرامیک تولید می کنند ولی بیشتر تولیدات آنها چیزی نیست که ما در کشور خود میشناسیم، بلکه آنها به تولید کاشی های خاص روی آورده اند. به عنوان مثال برای یک ساختمان خاص، با معمار آن مذاکره کرده و برای آن ساختمان یک طرح ویژه در نظر می گیرند و بر اساس این طراحی، کاشی و سرامیک تولید می کنند. با این تفاوت که متوسط نرخ جهانی کاشی در رده بازاری که ما در آن رقابت میکنیم، بسیار پایین تر از کاشی های خاص تولید شده است. همچنین هتل ها در سراسر دنیا دائما روی طرح های جدید و بازسازی قسمت های مختلف کار می کنند، که این امر بازارها و نیازهای جدیدی را ایجاد می کند ولی در ایران کمتر مکانی است که در این زمینه کار اساسی انجام داده باشد.

صنعت کاشی

۳_ عوامل اجتماعی و فرهنگی:

در این راستاف تغییر سبک زندگی و تمایل به مصرف کالاهای جایگرین سرامیک، مثل کفپوش ها و نیز برخی تزئینات به جای کاشی ها و سرامیک می تواند بر این صنعت اثرگذار باشد. همچنین بحث آلودگی و افزایش استهلاک کاشی و سرامیک و نیز تمایل مردم به نوسازی داخلی منازل می تواند تقاضای مثبتی برای گروه داشته باشد.

۴_عوامل تکنولوژی:

این صنعت با توجه به نیاز به کاهش هزینه ها و توان رقابت با محصولات خارجی به تکنولوژی های جدید وابسته است. نوآوری و تحول تکنولوژی، اهمیت و تاثیر قابل توجهی در بالابردن کیفیت دستگاه های کنترل تصویری، افزایش حجم تولیدات، افزایش نوع خدمات، بهبود کیفیت و روش های جدید بازاریابی دارد. خرید دستگاه های کنترل تصویری برای درجه بندی کاشی ها که از طریق پردازش تصویر و استفاده از تکنیک مورفولوژی قبل از عملیات بسته بندی، برای تهیه کردن یکسانی محصولات نهایی لازم به نظر می رسد.

 


اینستاگرام ما را دنبال کنید

 

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments