پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

مشخصات فنی پرسلان

مشخصات فنی پرسلان بخش اول

مشخصات فنی پرسلان

کاشی پرسلانی دارای ویژگی فنی بسیار بالایی است.

استانداردهای اروپایی:

مشخصات فنی پرسلان | ویژگی های فنی کاشی پرسلانی که در استاندارد اروپایی ارایه شده است به گونه ای است که میزان جذب آب آن به عنوان شاخصی برای طبقه بندی آنها مطرح است.

کارآیی کاشی پرسلان و آزمون های مربوط به آن:

(جذب آب– اندازه وکیفیت سطح-ضریب گسیختگی-مقاومت در برابر سایش عمقی-سختی سطح –انبساط حرارتی-مقاومت به شوک حرارتی-مقاومت در برابر یخ زدگی-مقاومت در برابر عوامل شیمیایی)

جذب آب

کاشی پرسلانی دارای جذب آب کمتر از ۵/۰ رصد و اغلب تا ۱/۰درصد است وبنابراین فشرده ترین محصولات سرامیکی برای کاربرد درکف و دیوار شناخته شده اند. در حال حاض، مشخصات فیزیکی- مکانیکی آنها نسبت به دیگر کاشی ها که تخلخل بیشتری دارند بهتر است. جذب آب کم این دسته از کاشیها، به دلیل سطح بسیار شیشه ای آنهاست که حاکی از پدید آمدن مقدار قابل توجهی فاز شیشه در طی فرایند پخت در دمای بالا می باشد.

جذب آب در کاشی و سرامیک

ضریب گسیختگی بر اساس روش آزمون

ساختار بسیار فشرده و متراکم کاشی پرسلانی باعث پدید آمدن بالاترین مقدار مقاومت خمشی در بین کاشی های کف و دیواری می شود و یکی دیگر از مشخصات فنی پرسلان می باشد. معمولی ترین ضخامت کاشی پرسلانی حدود ۸-۱۰ میلیمتر است. با این وجود در موارد ویژه ای ضخامت ممکن است تا ۱۵-۲۰ میلیمتر نیز افزایش یابد. استحکام خمشی زیاد آنها، کارایی مکانیکی محصول را تضمین می کند و می توان این کاشی ها را در محل هایی که تنش مکانیکی وجود دارد مانند کف خانه، کارگاه و آزمایشگاه نصب کرد. استحکام خمشی متوسط کاشی پرسلانی بایستی بیش از باشد. مقاومت در برابر سایش عمقی بر اساس روش آزمون (EN102,EN154) با توجه به این نکته که تا سال ۱۹۹۵ درخشان کردن کاشی یک ارزش محسوب می شد و همه کاشی های پرسلان بدون لعاب بودند، بنابراین مقاومت به سایش سطح با توجه به روش آزمون EN102 تعیین می گردید.

مقاومت به سایش کاشی های بدون لغات بر اساس روش آزمون EN102

مقاومت به سایش، مانند دیگر مشخصات فیزیکی، به ساختار فشرده محصول بستگی دارد و بنابراین، این مشخصه به کم بودن تخلخل ارتباط بیشتری پیدا می کند. زمانی که محصول بدون لعاب باشد، از آنجا که ریز ساختار کاشی پرسلان همگن است، بنابراین حتی اگر مواد سطحی حذف شوند، پدیده ای رخ نمی دهد، البته نمی توان به سرعت قضاوت کرد که کاشی پرسلانی بدون لعاب بهتر است.

مقاومت در برابر یخ زدگی :

مقاومت در برابر یخ زذگی، به معنای تحمل بالای بدنه کاشی در برابر انجماد در محیط های مرطوب و زیر صفر است، بدون آنکه آسیبی ببیند. این ویژگی ارتباط بسیار زیادی با میزان جذب آب کاشی دارد. کیفیتمقاومت به یخ زدگی در کاشی های پرسلانی، در بالاترین حد تضمین می شود که دلیل آن وجود نداشتن تخلخل در ریز ساختار آن است. آب، ر داخل این ماده نمی تواند نفوذ کند و بنابراین پدیده انبساط ناشی از تبدیل آب به یخ رخ نمی دهد. اغلب محصولات، در برابر انجماد مقاوم بوده و احتمال نفوذ آب به کاشی، تنها در تعداد اندکی از آنها دیده می شود. کاشی پرسلانی بهترین محصول از نظر مقاومت در برابر جذب آب و در نتیجه انجماد به شمار می آید. میزان تخلخل بسیار پایین این کاشی (که بسیار نزدیک به صفر است) از نفوذ آب به بدنه کاشی جلوگیری می کند.

مقاومت در برابر عوامل شمیایی:

این ویژگی، تعیین کننده چگونگی رفتار سطح کاشی در هنگام تماس با مواد شیمیایی است که به سطح کاشی آسیب می رسانند یا در آن نفوذ کرده و یا به زیبایی سطح کاشی صدمه می زنند. در این حالت دو روش آزمایش مختلف وجود دارد. روش آزمون EN106 برای کاشی های بدون لعاب و EN122 برای کاشی های لعابدار به کار می رود.

مقاومت به ترک خوردن:

مقاومت به ترک خوردن کاشی پرسلانی لعابدار، با این هف که آیا سطح کاشی پیوستگی مناسبی با بدنه دارد یا نه انجام می شود. زمانی که کاشی پرسلان در فرآیند پخت دمای بالا قرار می گیرد، لعاب شیشه ای، در بدنه ایجاد می شود که دارای مقاومت به رشد ترکبسیار بالایی است. این آزمون بر طبق استاندارد EN105 انجام و سطح بیرونی کاشی آزمایش می شود. به این صورت که کاشی به مدت یک ساعت در فشار KPa 500 و در اتوکلاو قرار می گیرد، سپس سطح کاشی، جهت تعیین هر گونه علامت و نشانه ای از پدید آمدن ترک ارزیابی می شود.

• هدایت حرارتی
• صیقلی کردن
• هدایت الکتریکی و ویژگی های غیر ایستایی
• مقاومت در برابر آتش
• مقاومت رنگ در برابر نور
• مقاومت به شوک مکانیکی
• لغزندگی سطحی
• رنگ پذیری و پاکیزگی
• ویژگی های فنی و تجاری کاشی پرسلان

مشخصات فنی پرسلان بخش اول

کاربرد

ترکیب، مشخصات فنی و زیبایی سطح کاشی تعیین کننده نوع استفاده آن است. در سالهای ابتدایی تولید، کاشی پرسلانی تنها در مکانهای صنعتی استفاده می شد و در حال حاضر این نوع کاشی ها در همه مکانهای تجاری پر رفت و آمد به کار می روند و روز به روز استفاده آن عمومی تر شده است. برای تشخیص جدید ترین نوع این محصول ، تحقیقات کاربردی زیادی بدون در نظر گرفتن شرایط اجرای فنی، انجام شده و این حرکت به سمت معرفی انواع مختلف این محصول در بازار پیش رفته است و باعث شده که توزیع کاشی پرسلان در بخش های مختلف بازار که سنتی نیز هستند، بیشتر و بازار توسط محصولات با سطح های بسیار زیبا پوشانده شود. به همان میزان که این محصولات شناخته شده اند، طبقه بندی زیر در بازار انجام شده است.

گرانیتها،کاشی های رنگارنگ (چند رنگی)،ماکروگرانیت ها (گرانیت دانه درشت)،کاشی دکور شده با نمک های محلول،کاشی رستیک، کاشی با سطوح ناصاف و کاشی لعابدار (چاپدار و بدون چاپ)،کاشی طرح دار،کاشی با اندازه های کوچک

 

 

 


اینستاگرام ما را دنبال کنید

نظرات ۲

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments