پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

نحوه ساختن کاشی گلی

نحوه ساختن کاشي گلی

نحوه ساختن کاشی گلی

نحوه ساختن کاشی جسمی :

نحوه ساختن کاشی گلی | مواد اصلی تشکیل دهنده کاشی گلی خاک لای و گل سرشوی است. خاک لای از این جهت مورد استفاده قرار می گیرد که پس از پخته شدن در مقابل ضربات تیشه به نسبت گل رس مقاوتر است. گل سرشوی نیز موجب چسبندگی بیشتر خواهد شد.

خاک لای یعنی رسوبات رودخانه را با گل سرشوی و آب مخلوط می کنند و پس از ورز دادن در قالب های ویژه می ریزند و وارونه می کنند. وقتی خشت هنوز دو نم است با کوبیدن بر دستک قالب چوبی مربع شکل که به قطر چهار سانتی متر است و برابر با طول و عرض کاشی های مورد نظر می باشد، سطح خشت را هموار می کنند، ناصافی های احتمالی باقی مانده را نیز با کاردک مخصوص می گیرند تا خشت نخست آماده خام پز شدن و سپس لعاب دادن شود زیرا از یک سو حرارتی که برای پختن آجر در کوره لازم است بیش از حرارت مورد نیاز برای پختن روی آن می باشد و از سوی دیگر ار خشت کاملا خشک باشد لعاب فورا جذب کاشی می شود. از این رو باید به نحوی عمل کرد که خشت قبل از لعاب دادن نیم پز باشد.
نحوه ساختن کاشی جسمی :
مواد اصلی تشکیل دهند کاشی جسمی شیشه و سنگ چخماق و گل سرشوی است.شیشه جنس کاشی را محکم می کند، سنگ چخماق بر تردی آن می افزاید و گل سرشوی باعث چسبندگی اش می شود.

سنگ چخماق و شیشه را که به اندازه مورد نیاز برداشته اند و برای تسریع و سهولت کار در آب ریخته اند می کوبند. سپس مواد کوفته را در محلی می ریزند تا پس از خشک شدن مجددا بکوبند و وقتی به صورت پودر در آمد و از الک گذشت با گل سرشوی که قبلا در آب حل کرده و از صافی گذرانده اند مخلوط می نمایند و با بستن ابخوره و لگدمال کردن و ورز دادن آماده ریختن در قالب های چوبی مورد نظر می سازند. پس از قالب ریزی گل اضافی را با کشیدن سیمی بر روی قالب بر می دارند و با خالی کردن قالب خشت را در محلی قرار می دهند تا خشک شود. پس از خشک شدن با قالبی فلزی قسمت های اضافی آن را می گیرند و اگر احیانا ناهمواری های دیگری داشت آن را با سنگ می سایند، سوراخ ها و کم و کاستی های احتمالی آن را هم با گل می گیرند و خشت را آماده لعاب دادن می سازند. و پس از لعاب دادن و خشک شدن برخلاف کاشی گلی فقط یک بار به کوره می برند.

[icon name=”tags” class=”” unprefixed_class=””]نحوه ساختن کاشی گلی


#کاشی # سرامیک #سرام پخش
[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments