پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

کاشی ایرانی موزه لوور

کاشی ایرانی در موزه لوور

کاشی ایرانی موزه لوور

موزه لوور، بزرگترین موزه ی هنر و یک بنای تاریخی در مرکز شهر پاریس در کشور فرانسه می باشد که این محل، قبل از تبدیل شدن به موزه، یکی از کاخ های سلطنتی فرانسه بوده است.  موزه لوور از سال ۱۷۹۳ میلادی تا کنون به عنوان موزه ی عمومی فعال بوده و تمرکز این موزه روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است که معروف ترین آثار هنری و تاریخی جهان در این موزه نگهداری می شود. موزه ی لوور مدتی است بخش اسلامی ایران خود را با کاشی های تاریخی مربوط به شهرها و دوره های تاریخی ایرانی تزئین کرده، اما اطلاعات کاملی از مکان، زمان کشف و دوره ی تاریخی آن ها ارائه نشده است.

کاشی ایرانی موزه لوور

کاشی تاریخی ایرانی موزه لوور:

در سالن دوران اسلامی لوور، قطعات تزئینی بناهای ایرانی و کاشی تاریخی ایرانی، به نمایش گذاشته شده است که هیچ اطلاعاتی هم از شهرها و بناهایی که این کاشی ها از آنها به لوور رسیده، در کنار این آثار درج نشده است. همچنین نسخ های خطی، در و پنجره های منبت کاری شده، کاشی و عناصر گچبری شده و … نیز از جمله عناصر تاریخی می باشد که در قسمت سالن دوران اسلامی این موزه به نمایش گذاشته شده است.

کاشی های ستاره ای کوکبی شکل از دوره ی ایلخانی، کاشی های گنبد سلطانیه و کاشی هایی که شعر حافظ روی آن نقش بسته است و قطعا کار یک هنرمند ایرانی می باشد، از جمله آثاری است که از ایران به سرقت رفته و در این موزه به نمایش درآمده است. هنگامی که وارد بخش ایران در موزه لوور می‌شوید و زمانی که اجسام باستانی عظیم‌الجثه ایران را در آن جا مشاهده می‌کنید، در ابتدا اشک در چشمان هر ایرانی حلقه می‌زند که چرا این اشیا تاریخی باید در این کشور باشد، اما از طرفی خوشحال می‌شوید زیرا در این موزه تعداد بیشتری از مردم دنیا آنها را مشاهده می‌کنند و با فرهنگ و تاریخ ایران آشنا شده و تقریبا در این مکان این اشیا سالم خواهند ماند.

کاشی ایرانی موزه لوور

آثار ایرانی موزه لوور:

بیشترین آثار تاریخی که از ایران خارج شده است و در موزه لوور نگهداری می شود، مربوط به دوران ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه است که در آن زمان‌ها امتیازات ویژه‌ای برای کشف و خارج کردن اشیا و اجسام تاریخی ایران به فرانسوی‌ها داده شده بود.

یکی از مهمترین، زیباترین و ارزشمندترین اشیا تاریخی ایران در موزه لوور فرانسه، بدون شک “اسب دوسر” یکی از سرستون‌های اصلی تخت جمشید است، همچنین تکه‌هایی از پرسپولیس و آثار باستانی که از کاوش های باستان شناسان در منطقه شوش به دست آمده و آشکار یا پنهان به فرانسه منتقل شده‌اند.  به غیر از بخش های عظیمی از پرسپولیس و سرستون های زیبای آن، آثار عتیقه و باستانی دیگر نیز در موزه به چشم می‌خورد . سه صفحه از شاهنامه، کاسه‌های گلی متعلق به دوران مختلف، بز بالدار طلایی و نقاشی های نفیسی از دوران صفویه و مجسمه‌های سنگی، نقش برجسته‌ها وکتیبه‌های داریوش بزرگ و… آثاری که یا به عنوان هدیه به پادشاهان خارجی تقدیم شده اند یا به نحوی به غارت رفته‌اند.

در موزه ی لوور نمایشگاه بزرگی به هنر دوره قاجار اختصاص داده شده است، که در این نمایشگاه بیش از ۴۰۰ قطعه هنری و تاریخی قرار دارد که می توان گفت بزرگترین نمایشگاه اروپا درباره تاریخ ایران به شمار می رود. البته این نکته نیز بر ایران شناسان پوشیده نیست که هنر قاجار در واقع ادامه هنر دوره صفوی و حتی دوره باستان ایران است.

کاشی ایرانی موزه لوور

کاشی ایرانی موزه لوور

مطالب مرتبط 

کاشی دوران قاجار در موزه فرهنگی اسلامی

جدیدترین کاشی و سرامیک 

سرام پخش 

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments