پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

کاشی چیست (قسمت دوم)

کاشی چیست

کاشی چیست (قسمت دوم)

کاشی چیست (قسمت دوم) | از کلمه کاشی زیاد استفاده می شود اما سوالی که واقعا پیش میآید این است که کاشی چیست؟ کاشی به قطعه ای خاک فشرده شده گفته می شود که دارای ابعاد بسیار متفاوتی از ۲ سانتی متر تا ۳ متر دارد. اکثر کاشی ها با یک روکش رنگ و لعاب به طرح ها و نقش های مختلف در میاد ، البته کاشی های فول بادی بدون روکش میباشد و خود کاشی مانند سنگ فقط ساب و پولیش می خورد.

تاریخچه کاشی از کی است؟

تاریخچه کاشی سازی در ایران به ۱۲۵۰ سال قبل از میلاد مسیح بازمی گردد که این امر نشانه پیشتاز بودن ایرانیان در این صنعت از قدیم الایام تا کنون میباشند.

ریشه کلمه کاشی به شهر زیبای کاشان برمی گردد که دراوایل دوره اسلام در سرزمینمان به عنوان قطب صنایع سفال سازی محصوب می شده است.

تفاوت کاشی با سرامیک در لعاب به کار رفته در آن است، به نحوی که لایه سرامیکی به نصبت به نصبت لایه روی کاشی محکم تر می باشد.

کاشی چیست؟ کاربرد کاشی در کجاها میباشد؟

کاشی ها اصولا در جاهایی استفاده می شوند که امکان جذب یا خرابی توسط رطوبت یا ضربه وجود دارد.

بعنوان مثال کاشی بدنه در سرویس های بهداشتی و حمام و آشپزخانه کاشی ها باعث حفظ ساختمان و جلوگیری از خرابی آن را می شود و همچنین در پارکینگ. دیئاره اتاق، کف ساختمان باعث زیبایی و یکدستی و عمر طولانی تر ساختمان می شوند.

ساخت کاشی چگونه شکل می پذیرد؟

۱-آماده سازی

دراولین مرحله باید فرمول خاک کاشی که به بیسکوئیت کاشی تبدیل می شود مشخص و آماده شود. جنس بدنه کاشی و سرامیک اصولا از خاک رسی است که حدود۲۰ تا ۲۵ درصد سیلیس دارد تهیه می شود. دراولین گام ها ناخالصی خاک گرفته می شودو همچنین شستشو می کنند و سپس آسیاب می کنند. در مرحله بعد این خاک ها با استفاده از نوارهای انتقال به سالن تولید بیسکوئیت وارد می شود.

۲- فرمول سازی

دراین مرحله با استفاده از دستگاه های پیشرفته گل درست می شود به نحوی که آب به تمام ذرات خاک می رسد.

۳- ساخت بیسکوئیت کاشی

دراین مرحله کاشی در قالب های مختلف ودلخواه قرار می گیرد. شایان ذکر است این مرحله بصورت خلاء انجام میپذیردو سپس کاشی ها در زیر پرس قرار می گیرند.

۴-خشک کن

در این مرحله باید این بیسکوئیت کاشی بصورت آرام آرام خشک شود و آب آن برای شکل گیری بیشتر خارج شود. اگر این مرحله بصورت سریع انجام بپذیرد امکان دارد بیسکوئیت کاشی ترک بخورد.این مرحله بصورت طونلی میباشد.

۵- کوره

دراین مرحله کاشی های ساخته شده وارد کوره میرود و به صورت کامل خشک می شود. استفاده از کوره در ساخت کاشی باعث استحکام بسیار بالای آن می شود به گونه ای که بعد از استفاده سالها با فشارهای مختلف تغییر شکل نمی دهند.

۶-لعاب دادن

دراین مرحله چاپ روی کاشی انجام می گیرد که در گذشته بیشتر بصورت سیلک و هم اکنون بیشتر بصورت دیجیتال انجام می گیرد.

۷- پختن کاشی

در این مرحله برای ثابت شدن رنگ و طرح کاشی دوبار آنرا وارد کوره می کنند تارنگ در کوچکترین منفذ های بیسکوئیت کاشی نفوذ کند وکاملا تثبیت و خشک شود.

۸- درجه بندی و بسته بندی

بعد از این مرحله کاشی های تولید شده کم کم سرد می شود و به مرحله درجه بندی میرود. بعد از درجه بندی کاشی و سرامیک بسته بندی و شیرینگ می شوند و در پالت هایی چیده می شوند و به بازار عرضه می گردند.

کاشی چیست

انواع کاشی به چه دسته هایی تقسیم می شوند؟

کاشی ها ازلحاظ تنوع بسیار گوناگون هستند ولی بصورت کلی به دسته های زیر تقسیم می شوند:

۱-کاشی بدنه

این کاشی مقاومت کمتری به نصبت کاشی کف داردو تنوع آن به نصبت بیشتر است

۲-کاشی کف

این کاشی ها اصولا مقاوم تر بوده و برای استحکام بیشتر اصولا لعاب سرامیکی دارند

۳-کاشی پرسلانی

این کاشی ها جذب آب بسیار کمتری به نصبت کاشی و سرامیک معمولی دارند وهمچنین عمر بیشتری و برای جاهای باتردد بالا مناسب ترند.

۴-کاشی فول بادی

این کاشی بخاطر فرمولاسیون ویژه دیگر لعاب ندارد و خود خاک پولیش میخورد و یا طرح دار می شود و کیفیت به نسبت پرسلان ها بالاتر است.

۵-کاشی سه بعدی

این کاشی ها بیشتر بصورت تزئینی بکار می روند و لایه ای از جنس شیشه روی آن برای حفظ عکس تصویر قرار می گیرد و برای همین برای کف بخاطر سربودن مناسب نمی باشد.

[icon name=”tags” class=”” unprefixed_class=””] کاشی چیست (قسمت دوم)

 


#کاشی # سرامیک #سرام پخش

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments