پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

لعاب کاشی ها

لعاب کاشی ها

لعاب کاشی ها

عموما این سوال برای معماران و سازندگان پیش می آید که لعاب رویی کاشی و سرامیک از چه چیزی تولید می شود؟ و این لعاب ها بهتر است برای کدام مکان ها استفاده شود؟ تفاوت لعاب مات و براق در چیست؟ ویژگی های لعاب مات چیست؟ ویژگی های لعاب براق در چیست؟

لعاب های کاشی و سرامیک  معمولاً لایه ی شیشه ای مانندی است که از موادی مانند کائولینیت، کوارتز، فلدسپات‌ها ساخته می شود که در برخی مواقع از  اضافه کردن گچ و اکسید آهن نیز در ساخت آن بهره برده می شود. در مورد رنگ‌های لعاب ها نیز از اکسیدهای فلزات استفاده می‌شود به طور مثال کاشی های لعاب دار رنگی دارای رنگ فیروزه ای و آبی با بکار گرفتن از مس (Cu2O) تولید می شوند همچنین برای تهیه ی لعاب سبز رنگ نیز از کروم (Cr2O3)، برای لعاب با رنگ زرد از سرب و همچنین برای تهیه ی لعاب ارغوانی رنگ از ارغوانی کاسیوس بهره جسته می‌شود.

نوع لعاب کاشی به مواد تشکیل دهنده ی آن بستگی دارد که شامل لعاب مات یا بلوری و براق می باشد. باید توجه داشت که لعاب باعث می شود با توجه به ترکیبات تشکیل دهنده ی آن میزان تفاوت کاشی و سرامیک نیز بسیار گسترش پیدا می کندو باعث می شود تنوع در طرح و رنگ آن بسیار بیشتر شود.

این مواد در ابتدا پودر شده و با دستگاه های مخصوص بر روی سطح کاشی کشیده می شود و سپس خشک و پخته می‌شوند که این عمل باعث می شود که کاشی حالت ضد آب پیدا کند کاشی‌های دیواری حداقل ۶ تا ۷ میلیمتر و حداکثر ۱۰ الی ۱۲ میلیمتر ضخامت دارند تا دچار انقباض نشوند. کاشی‌ها را حدود ۱۰۰ درجه گرما داده و سپس سریعاً داخل آب با دمای ۱۸ تا ۲۰ درجه قرار داده می شوند تا احتمال ترک برداشتن کاشی ها کمتر شده و این مورد آزمایش شود. برای پخت کاشی های دو بار پخت اصولا از دمای ۱۱۰۰تا۱۲۰۰ استفاده می شود.ولی در کاشی یکبار پخت کاشی را بعد از لعاب دادن آن در کوره قرار می دهند و می پزند.

در  این دسته بندی لعاب ها انواع مختلفی دارند که شامل لعاب براق، مات، نانو پولیش، سوپر پولیش ، لوستری و … می باشد که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند که در متنی دیگر به آن می پردازیم.

 


#کاشی #سرامیک #سرام پخش

منبع:کالاساخت

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]
[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments