پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

تولید و مصرف جهانی کاشی و سرامیک در سال ۲۰۱۶ (قسمت سوم)

تولید و مصرف جهانی کاشی و سرامیک

تولید و مصرف جهانی کاشی و سرامیک در سال ۲۰۱۶ (قسمت سوم)

تولید و مصرف جهانی کاشی و سرامیک در سال ۲۰۱۶ (قسمت سوم)

۱۰) در سال ۲۰۱۶، ایتالیا رشدی بیشتر در تولید(%۳/۵) را تجربه نمود و از ۸/۳۹۴ به ۴۱۶ میلیون متر مربع رسید، در حالی که کل فروش به ۵/۴۱۴ میلیون متر مربع(%۵/۴) رسید. فروش داخلی پس از یک رکود ۸ ساله به ۸۳ میلیون متر مربع (%۲/۳+) افزایش یافت و از لحاظ ارزش ۸۲۹ میلیون یورو (%۷/۳) برآورد گردید. واردات ۲۱ میلیون مربع و مصرف داخلی به ۱۰۳ میلیون متر مربع رسید. ایتالیا، به عنوان سومین صادرکننده بزرگ جهان، صادرات خود را از حجم (از ۶/۳۱۶ به ۷/۳۳۱ میلیون متر مربع ،% ۸/۴ و به لطف قیمت متوسط که به ۸/۱۳ یورو به ازای هر متر مربع) به میزان قابل توجهی در ارزش نیز ( از ۳۱۸/۴ تا ۵۸۸/۴ میلیون یورو، %۳/۶+) افزایش داد. مجموع گردش مالی در این بخش بیش از ۴/۵ میلیارد یورو( %۹/۵+) برآورد گردید که %۸۵ از آن توسط بخش صادرات تولید شده است. صادرات به غرب اروپا، بزرگترین بازار کاشی ایتالیا که %۵۰ از کل صادرات کاشی ایتالیا را تشکیل می دهد، به ۱۶۷ میلیون متر مربع (%۵+) رسید. با وجود مشکلات شدید در بازار روسیه (۵/۲ میلیون متر مربع، %۱۰-)، در اروپا و مرکز نیز فروش به ۳۱ میلیون متر مربع رسید ( %۲-، بعد از %۱۷- در سال ۲۰۱۵) ، صادرات به حوزه بالکان نیز بسیار رضایت بخش بود (۱۷ میلیون متر مربع،%۳/۵+)، به طور کلی، قاره اروپا ۲۱۵ میلیون متر مربع از کاشی های ایتالیایی را جذب کرده است و %۶۵ از کل صادرات را به صورت حجمی پوشش داد.

منطقه نفتا با فروش ۴۹ میلیون متر مربع (%۸/۵+) نیز معادل %۸/۱۴ از کل صادرات را در بر گرفت. با این وجود حجم فروش نیز در شرق دور (۱۹ میلیون متر مربع، %۸/۴+) ، در منطقه خلیج (۱۲ میلیون متر مربع، %۲/۳+) و در شمال آفریقا و خاورمیانه (۱۱میلیون متر مربع، %۲+) برآورد گردید. در مقابل، آمریکای لاتین در سه سال متوالی سقوط شدید (۴ میلیون متر مربع، %۲۱-) را تجربه کرد. موقعیت های ۱۰ بازار بزرگ صادراتی ایتالیا بدون تغییر باقی ماند، که همه آن ها در مقایسه با سال۲۰۱۵ رشد چشمگیری داشته اند. آلمان همچنان بزرگترین بازار با ۴/۵۴ میلیون متر مربع (%۸/۵ +) باقی مانده است و فرانسه (۹/۴۳ میلیون متر مربع، % ۶/۱+)، ایالات متحده (۷/۳۸ میلیون متر مربع، %۸/۷+)، اتریش، بلژیک، انگلستان، سوئیس، کانادا، هلند و رومانی نیز در رتبه های بعدی قرار دارند.

۱۱) سه کشور بزرگ صادرکننده، چین، اسپانیا و ایتالیا، در سال گذشته%۷/۶۲ از صادرات جهان را در اختیار قرار داشتند و ۱۰ کشور برتر صادرکننده جهان، %۵/۸۵ از کل صادرات را به خود اختصاص دادند. در میان بزرگترین صادرکننده ها، ایتالیا و اسپانیا بیشترین سهم صادرات را با %۸۰ تولید به خود اختصاص دادند. امارات متحده عربی با %۷/۶۶، ایران با %۳۷، لهستان با %۳۲، چین با %۸/۱۵ و هند، برزیل، ترکیه و مکزیک ۱۲ تا ۲۴ درصد از کل صادرات را به خود اختصاص دادند. اما نقطه عطف برتری ایتالیا، آنجا ثابت می شود که میانگین فروش هر متر مربع از کاش ۸/۱۳ یورو در ایتالیا برآورد گردید که در مقایسه با اسپانیا (بین ۶/۲ تا ۸/۵ یورو به ازای هر متر مربع) و دیگر کشورها رکورد بسیار مهمی محسوب می شود.

۱۲) ویتنام و اندونزی همچنان بزرگترین کشورهای تولید کننده و مصرف کننده در شرق دور هستند. در سال ۲۰۱۶ ویتنام میزان تولید خود را به ۴۸۵ میلیون متر مربع (%۱۰+) افزایش داد، در حالی که ظرفیت نصب بیش از ۶۰۰ میلیون متر مربع تخمین زده شد. تقاضای داخلی به ۴۱۲ میلیون متر مربع افزایش یافت و موقعیت کشور را به عنوان چهارمین و بزرگترین مصرف کننده جهان تایید کرد. در مقابل، اندونزی همچنان شاهد یک انقباض در تولید ( از ۳۷۰ تا ۳۶۰ میلیون متر مربع، % ۷/۲-) با وجود بهبود قابل توجهی در تقاضای داخلی ( از ۳۵۷ تا ۳۶۹ میلیون متر مربع، %۴/۳+)، مصرف سرانه معادل ۴/۱ متر مربع تخمین زده شد که در مقایسه با افزایش واردات ( از ۴۵ تا ۵۷ میلیون متر مربع، %۷/۲۶+) به طور کامل از چین دارای تضاد است.

تولید و مصرف جهانی کاشی و سرامیک در سال 2016 تولید و مصرف جهانی کاشی و سرامیک در سال 2016

۱۳) ایران بزرگترین تولیدکننده در خاورمیانه و هشتمین در جهان، با حجم تولیدی معادل ۳۴۰ میلیون متر مربع در سال ۲۰۱۶، %۱۳ رشد را تجربه کرد. با لحاظ کردن ۶۸۰ میلیون متر مربع ظرفیت تولید سالیانه، این امر خود نشانه ای از بهبود پس از انقباضات دو سال گذشته در تولید است. (۵۰۰ میلیون متر مربع در سال ۲۰۱۳ تا ۳۰۰ میلیون متر مربع کاهش در سال ۲۰۱۵) دلیل افزایش تولید ناشی از بهبود مصرف داخلی نبود، چرا که بخش مسکن طی پنج سال (۱۹۰ تا ۱۶۹ میلیون متر مربع، %۱۱-) با رکود مواجه بود. در مقابل، صادرات همچنان رشد داشته و از ۱۱۲ به ۱۱۶ میلیون متر مربع (%۵/۱۲+) افزایش یافته است و %۳۷ تولید تخمین زده شد. این صادرات شامل ۹۴ میلیون متر مربع صادرات به عراق و سایر بازارهای کشورهای همسایه بود.

۱۴) در سال ۲۰۱۶، ترکیه روند رو به رشد سال گذشته را همچنان ادامه داد. مصرف داخلی از ۲۳۴ به ۲۴۱ میلیون متر مربع (%۳+) افزایش یافت. این افزایش مصرف با تکیه بر تولید بیشتر بود که با افزایش ۳ درصدی به ۳۳۰ میلیون متر مربع رسید (مجموع واردات ۵ میلیون متر مربع). صادرات پس از یک دوره کاهش سه ساله، از ۲/۷۷ به ۹/۸۰ میلیون متر مربع (%۸/۴+) افزایش یافت و از لحاظ ارزش معادل ۴۶۳ میلیون یورو (%۷/۲+) برآورد گردید. صادرات ترکیه به طور عمده در سه منطقه کلان گسترش یافت: %۵۰ به کشورهای عضو اتحادیه اروپا (۶/۴۰ میلیون متر مربع، %۷/۱۰+)، %۲۲ به آسیا و خاورمیانه (۱۸ میلیون متر مربع، %۵/۱۰-) و %۲۰ به کشورهای منطقه نفتا (۱۶میلیون متر مربع، %۱۲+)، به دنبال رشد ۲۴ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۵، آلمان بزرگترین بازار برای کاشی های سرامیکی ترکیه به شمار می رود (۱۱میلیون متر مربع) و رژیم صهیونیستی نیز (۱۰میلیون متر مربع، %۵/۶+) به دنبال آن قرار دارد. پس از آن آمریکا (۲/۹ میلیون متر مربع، %۳/۱۷+ پس از رشد ۲۴ درصدی در سال ۲۰۱۵)، انگلستان (۸ میلیون متر مربع) و کانادا (۸/۶ میلیون متر مربع، %۵+). در رتبه بندی ده بازار برتر ترکیه، کشورهای دیگر شامل فرانسه، رومانی، فنلاند، یونان و بلژیک بودند که شاهد رشدی مثبت در سال ۲۰۱۶ بودند.

۱۵) در سال۲۰۱۶، مکزیک همچنان روند صعودی سال های گذشته را ادامه داد. میزان تقاضای داخلی به ۲۳۵ میلیون متر مربع رسید (%۸/۷+ در سال ۲۰۱۵ و %۲۶+ در سال ۲۰۱۳). صنعت کاشی کشور مکزیک با افزایش تولید، از ۲۴۵ به ۲۶۷ میلیون متر مربع (%۹/۰+) به تقاضای داخلی پاسخ داد، این در حالی است که واردات از ۳۵ به ۲۳ میلیون متر مربع به میزان%۳۴ در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است. مکزیک همچنین با صادراتی معادل ۵۶ میلیون متر مربع هشتمین کشور بزرگ صادرکننده کاشی در جهان است که محصولات آن عمدتا در ایالات متحده آمریکا مصرف می شود.

۱۶) در سال ۲۰۱۶، ۱۰کشور برتر واردکننده کاشی در جهان در مجموع ۱۰۱۵ میلیون متر مربع کاشی(%۲/۵ بیشتر از سال گذشته) وارد نمودند. این رقم معادل %۳/۳۶ از کل واردات-صادرات جهان می باشند. به جز کشور اندونزی که فقط %۱۵ از مصرف داخلی خود را وارد می کند، تمام ۱۰ کشور برتر از لحاظ واردات، %۶۰ از تقاضای داخلی خود را با واردات تامین می کنند، کشور عراق %۹۸، کشور های فرانسه، آلمان و رژیم صهیونیستی رقمی مابین ۸۷ تا ۹۲درصد از تقاضای داخلی خود را توسط واردات تامین می کنند.

۱۷) در سال ۲۰۱۶، ایالات متحده آمریکا، بزرگترین واردکننده کاشی و سرامیک جهان شناخته شد. با تکیه بر %۸ افزایش میزان تقاضای داخلی (از ۲۵۴ به ۲۷۴ میلیون متر مربع)، میزان واردات از ۱۷۹ میلیون متر مربع (%۴/۸+) افزایش یافت. علیرغم افزایش تولید کارخانه های ایتالیایی در این کشور(Florida Tile, Del conca USA Landmark and Stonepeak, Florim USA) که برای هفتمین سال متوالی روند صعودی تولید را تجربه نمودند(%۶+، ۸۸ میلیون متر مربع) %۸/۷۰ از نیاز داخلی توسط واردات تامین می شود. انتظار می رود با افزایش سرمایه گذاری ها در این کشور در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نیز با میزان تولید بیشتری مواجه شویم. کمتر از %۸۲ از واردات ایالات متحده از ۴ کشور بزرگ تولیدکننده می گردد: چین (۵۶۰۴ میلیون مربع، %۱۱+)، مکزیک (۱/۳۴ میلیون متر مربع، %۷/۸-)، ایتالیا (۷/۳۸ میلیون متر مربع، %۸/۷) و اسپانیا (۷/۲۰ میلیون متر مربع، %۶/۴۹+). ایتالیا با فروش ۷۵۱ میلیون دلار (%۸+)، سهم ۸/۳۵ درصدی از ارزش کل واردات (۱/۲ میلیارد دلار) در صدر برترین تامین کنندگان کاشی در ایالات متحده باقی ماند.

۱۸) عربستان سعودی، دومین و بزرگترین وارد کننده در جهان، با تکیه بر کاهش میزان تقاضای داخلی در سال ۲۰۱۶ (۲۴۸ میلیون متر مربع، %۸/۵-) مجبور به کاهش میزان واردات خود به میزان۲۰ میلیون متر مربع (از ۱۸۸ به ۱۶۷ میلیون متر مربع ،%۲/۱۱-) گردید. هند به بزرگترین صادرکننده به عربستان سعودی تبدیل شد(از ۴۹ تا ۶۰ میلیون متر مربع ،%۲۳+). میزان واردات از سایر کشورها به شدت کاهش یافت :از چین %۲۳-(۴۹ میلیون متر مربع)، از اسپانیا %۱۹- (۲۷.۶ میلیون متر مربع)، از امارات متحده عربی %۳۳- (۱۵.۵ میلیون متر مربع) و از عمان %۲۶- (۶ میلیون متر مربع). بزرگترین تولید کننده این کشور، Saudi Ceramic است که ۵۰ میلیون مترمربع از تولید ناخالص داخلی کشور را به میزان ۹۰ میلیون مترمکعب تولید کرده است.

تولید و مصرف جهانی کاشی و سرامیک در سال 2016


منبع: سرام پخش

اینستاگرام


نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments