پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

ارزیابی تاثیر ویروس کرونا

ارزیابی تاثیر ویروس کرونا

ارزیابی تاثیر ویروس کرونا

اوضاع چقدر بد است؟

کمپانی های بین المللی تاثیر کرونا را ارزیابی می کنند

اینکه آیا اقتصاد ایران و جهان در رکود غرق می شوند، ممکن است با نحوه واکنش کسب و کارها به شیوع این بیماری مشخص شود.

با شیوع بیماری کرونا، بزرگترین کمپانی های جهان شروع به نقاشی یک تصویر تاریک از زنجیره های تأمین شکسته شده، ایجاد اختلال در تولید محصولات، فروشگاه های خالی و نرخ به شدت کاهش یافته محصولات خود کرده اند.

 

کمپانی هایی مانند Mastercard، مایکروسافت، اپل و شرکت هواپیمایی ایالات متحده آمریکا مطالعه ای در مورد میزان تأثیر این ویروس بر رفتار مصرف کننده و احساسات تجاری داشته اند. این پژوهش مشخص خواهد کرد که این ویروس تا چه حد به اقتصاد جهانی لطمه وارد خواهد کرد و یا آن را دچار رکود می کند یا خیر.

برخی از کمپانی های بین المللی ابراز خوشبینی کردند که دولت ها از بروز شیوع این ویروس جلوگیری خواهند کرد و هزینه های مصرف کننده در اروپا و آمریکای شمالی صدمه چندان زیادی نخواهد داشت. اما اگر این بازه زمانی از سه ماهه اول سال بیشتر شود، سرمایه گذاری های برنامه ریزی شده با وضعیت وحشتناکی روبرو خواهند شد که حتی به تعدیل نیرو نیز منجر شود. این امر به نوبه خود باعث کاهش فعالیت های اقتصادی خواهد شد.

 

روند نزولی بازار سهام این هفته، شدیدترین روند بحران مالی پس از سال ۲۰۰۸ میلادی، نشان می دهد که سرمایه گذاران به خبرهای بد آینده خیلی سریع واکنش نشان دادند.

ارزیابی تاثیر ویروس کرونا

از زمان تعطیلات سال نو قمری در چین، یعنی یک ماه پیش، بسیاری از کارگران در خانه ساکن شدند و کارخانه هایی که قطعات الکترونیکی یا خودرو تولید می کنند با اختلالات عمده ای مواجه گشته اند.

همین هفته مایکروسافت اعلام کرد که شیوع بیماری کرونا مانع تولید رایانه های شخصی، لپ تاپ و تبلت شده و پیش بینی فروش خود را بر همین اساس کاهش داده است.

مشکلات زنجیره تأمین نیز بر تولیدکنندگان منازل آمریکایی تأثیر گذاشته است. یک مدیر ارشد Toll Brothers گفت: به نظر می رسد بیماری کرونا صنعت قطعات الکترونیک را با مشکل روبرو کرده است.

هم اکنون، مصرف کنندگان چینی کمتر خرید می کنند. اپل گفت بسته شدن فروشگاه ها در چین باعث کاهش فروش آیفون ها و سایر دستگاه های دیجیتال خواهد شد.

 

Mastercard پیش بینی رشد خود را نیز تا حدودی کاهش می دهد زیرا مردم سفرهای بین المللی کمتری را تجربه می کنند. ترس از بیماری کرونا باعث شده که شرکت هایی مانند آمازون و نستله سفر بین المللی برخی کارمندان را به حالت تعلیق درآورند. این کاهش تقاضا، همراه با نگرانی های خود در مورد این بیماری، باعث شده است شرکت های هواپیمایی و سایر شرکت های هواپیمایی در ایالات متحده و اروپا پروازهای خود را به شهرهای چین و جاهای دیگر آسیا لغو کنند.

 

روز جمعه آمریکا اعلام کرد که جلسه سرمایه گذاری سرمایه گذاران که هفته آینده برنامه ریزی شده ، تا ماه سپتامبر به تعویق خواهد افتاد.

کمپانی ها همچنین ممکن است به دلیل اینکه سرمایه گذاران تمایلی به وام دادن به آنها ندارند، تلاش مضاعفی کنند. نیاز به اوراق قرضه جدید، به ویژه مواردی که توسط مشاغل دارای اعتبار کمتری صادر می شود، کم شده است. ممکن است بانک ها مجبور شوند استانداردهای وام را سخت تر کنند. به علامتی مبنی بر اینکه سرمایه گذاران معتقدند نگرانی های ویروس کرونا حتی ممکن است عملکرد بانک ها را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

ارزیابی تاثیر ویروس کرونا

 

تاثیر منفی کرونا بر روی اقتصاد ایران

دیروز، ۱۰ بهمن ماه، بازار سرمایه که بدون توجه به نگرانی ها با سرعت در حال رشد بود، در اثر سه عامل منفی سقوط کرد. دیروز شاخص کل بورس ۱۸ هزار واحد ریزش کرد و به سطح ۵۰۵ هزار واحد بازگشت.افت ۳.۵ درصدی شاخص کل در حالی بود که شاخص کل هم وزن هم ۲.۱ درصد افت کرد.

این ریزش بورس در اثر وقوع همزمان سه عامل منفی رخ داد. که مهم ترین عامل آن، خبر موج جدید شیوع کرونا و جهانی شدن این ویروس ست که طی روزهای انتهایی هفته قبل بسیاری از بازارهای جهانی را با ریزش مواجه کرد. عوامل بعدی نیز افزایش نرخ ارز و اجرای قوانین جدید در بورس هستند.

اولین و بزرگ‌ترین واردکننده محصولات صنایع غذایی‌ ایران، عراق است که در بسیاری از محصولات غذایی صادراتی‌ ایران جایگاه نخست را در عراق دارد.  تقاضای واردات عراق همواره چشمگیر بوده است. با این حال مراودات تجاری ایران و عراق از روز دوشنبه هفته گذشته از طرف عراق دچار اختلال شده است.

ایران و ترکیه روزانه حدود ۴۰۰ کامیون در مرز بازرگان رد و بدل می‌شود و این تعداد می‌تواند به حدود ۵۰۰ کامیون برسد. درهای ورود و خروج مرز بازرگان از طرف دولت ترکیه از روز یکشنبه بسته شده و بنابر گفته سخنگوی گمرک، دلیل بسته شدن این مرز تدابیری برای سلامت اتباع ترکیه بوده است که البته با این کار خود کشور ترکیه نیز بسیار متضرر خواهد شد.

با افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در ایران، برخی از کشورهای همسایه مرزها را بستند و صادرات غیرنفتی دچار مشکل شده است. واردات و صادرات محصولات بستگی به طولانی بودن حضور ویروس کرونا دارد. اما قطعا این موضوع تبعاتی در اقتصاد ایران خواهد داشت.

پیش بینی های جدی در مورد تاثیر کرونا روی مسائل اقتصادی آنهم بدون داده های آماری کار بسیار دشواریست، بدون اینکه بتوانید نتیجه سلامت را پیش بینی کنید. بنابراین باید سه یا چهار هفته دیگر صبر کنیم تا ببینیم که جامعه در مقابل ویروس کرونا چه واکنش نشان خواهند داد.

 

 

 

تهیه و تنظیم توسط تیم تولید محتوا سرام پخش


[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments