پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

کرونا با اقتصاد کشورها چه می کند؟

کرونا با اقتصاد کشورها چه می کند؟

کرونا با اقتصاد کشورها چه می کند؟

کرونا با اقتصاد کشورها چه می کند؟ بررسی تاثیر اقتصادی ویروس کرونا

ویروس کرونا، یک چالش عظیم جهانی

روز به روز شاهد خبرهای بیشتری از میزان شیوع ویروس کرونا هستیم. بیش از ۱۵۰ کشور دچار شیوع همگانی ویروس کرونا گشته اند و در این لیست، نام قطب های برتر صنعتی و اقتصاد جهانی نیز دیده می شود. هرچه بیشتر از قرنطینه خانگی می گذرد بیشتر به تبعات وسیع شیوع کرونا در حوزه اقتصادی پی می بریم. طبق گفته تحلیلگران اقتصادی، بحران اقتصادی تاثیر ویروس کرونا از بحران بهداشتی دوام بیشتری می یابد. افت شدید تقاضا در بخش های مختلف تولیدی و خدماتی، کاهش هزینه های مصرف کننده و سرمایه گذاری های تجاری، رکود عمیقی در سال ۲۰۲۰ به ارمغان می آورد و این تازه نقطهِ شروعِ ماجرا است!

افزایش نرخ بیکاری در پی کم کاری های فصلی، ورشکستگی های گسترده شرکت ها و افزایش فشار بر سیستم های بانکی و مالی و در نهایت کاهش شدید GDP در ۶ ماه آخر سال ۲۰۲۰ از جمله تبعات بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا هستند که توسط موسسه مشاور مکنزی پیش بینی شده است.

در سری این سری مطالب، سرام پخش به سوال کرونا با اقتصاد کشورها چه می کند؟ پاسخ می دهد. مطالب گردآوری شده شامل مقالات معتبر و ارزیابی های تخصصی و بروز شده هستند.

 

تاثیر کرونا روی اقتصاد کشور چین

کرونا با اقتصاد کشورها چه می کند؟ | کشور چین با اقتصادی به بزرگی ۱۵ تریلیون و ۳۰۰ میلیارد دلار که سهمی ۵/ ۱۷ درصدی در تولید ناخالص داخلی جهان دارد. تازه‌ ترین گزارش مرکز آمار و گمرک این کشور خبر از آسیب چشمگیر ویروس کرونا به اقتصاد این کشور می دهد:

به رغم ده‌ ها میلیارد دلار کمک ‌های دولتی، بازار بورس شانگهای به ارزش بیش از پنج تریلیون دلار از نیمه ژانویه سال جاری تاکنون با افت ۱۲ درصدی شاخص مواجه شده است.

هفته گذشته گمرک این کشور اعلام کرد صادرات کشور در دو ماه ابتدایی سال نسبت به بازه زمانی مشابه پارسال ۲/ ۱۷ درصد افت داشته است. کل صادرات کشور در این مدت حدود ۲۹۲ میلیارد دلار بوده است که هفت میلیارد دلار کمتر از واردات کشور است و در طی دوماه ابتدایی سال میلادی جاری حدود ۵ میلیون نفر در چین کار خود را از دست داده اند.

این گزارش می‌گوید که تولیدات صنعتی کشور طی این دوره ۵/ ۱۳ درصد نسبت به دور مشابه پارسال کاهش یافته است. بخش خدمات نیز شاهد افت ۱۳ درصدی بوده و پیش بین شده که چنین افتی در بخش خدمات برای مردم و اقتصاد چین تبعات بیشتری از بخش صنعت دارد.

بر اساس ارزیابی بانک جهانی نرخ رشد اقتصادی چین در سال جاری میلادی می‌تواند حداکثر بر ۲.۳ درصد بالغ شود. در صورت شیوع مجدد ویروس کرونا حتی احتمال آن می‌رود که نرخ رشد اقتصادی کشور چین به یک دهم درصد کاهش یابد. این در حالی است که چین در سال ۲۰۱۹ از نرخ رشدی بالغ بر ۶،۱ درصد برخوردار بوده است.

پیامدهای منفی و مخرب اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا اجتناب ناپذیر است.

بانک جهانی با انتشار گزارشی از کاهش شدید نرخ رشد اقتصادی برای کشورهای آسیایی و کشورهای حوزه اقیانوس آرام خبر داده است. این در حالی ست که طی چند هفته اخیر، بحران شیوع ویروس کرونا به قاره اروپا و آمریکا، بخش خدمات و تولید کشورهای اروپایی و ایالات متحده را با مشکل مواجه کرده و در نتیجه ارائه یک ارزیابی دقیق از میزان آسیب اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در حال حاضر به علت متغیر بودن اوضاع ممکن نیست.

صندوق بین‌المللی پول هفته گذشته اعلام کرد که جهان وارد رکودی شده که احتمالا بدتر از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ است. در بحران قبلی، اقتصاد جهانی حدود یک‌دهم درصد کوچکتر شد.

اما اکنون موسسه مالی بین‌المللی می ‌گوید، انتظار می ‌رود که اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ در خوشبینانه ‌ترین حالت حدود ۵/ ۱ درصد کوچکتر شود.

مکنزی چه می گوید؟ راه حل این بحران در کجاست؟

اگر به مسائل اقتصادی علاقه مند باشید احتمالا گزارش موسسه مکنزی در مورد پیش بینی ها در مورد بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا را خوانده اید.

راه حل جهانی برای مقابله با ویروس کرونا برای کسب و کارها

پیشگیری بهتر از درمان است

این راه حل معروف، قدیمی و بسیار موثر است. محیط کاری کاملا بهداشتی و ایمن برای فعالیت کارکنانتان فراهم کنید. کار از راه دور از موثرترین استراتژی برای کسب و کارها (و به خصوص کسب و کارهای خدماتی) ست. البته در این صورت افرادی را برای مدیریت پروژه ها و افراد باید در نظر بگیرید تا از تحویل به موقع پروژه ها مطمئن شوید.

تیم مقابله با بحران کرونا تشکیل دهید

شر کت ها باید افرادی را از هر زمینه و تخصص لازمی در این تیم بگمارند. اعضای این تیم باید اغلب انرژی و وقت خود را برای مقابله با ویروس کرونا و ارائه راه حل های اجرایی اختصاص دهند. این دستورالعمل ها می تواند حفظ سلامت و اموال کارکنان، تست استرس مالی و ایجاد برنامه اضطراری برای مواقع ضروری، نظارت بر زنجیره تامین و پاسخ سریع به بحران، پاسخ مناسب به شوک های بازار، افت تقاضا و در نهایت هماهنگی و ارتباط با دیگر حوزه های اجرایی اشاره کرد.

حواستان به نقدینگی کسب و کارتان باشد

کسب و کارها نیاز دارند تمامی اتفاقاتی که ممکن است در این بحران پیش بیاید را شناسایی و سیاست های شرکت را تهیه و تدوین کنند. برای تمامی سناریوهای محتمل، هزینه های اجرایی لازم را در نظر بگیرند. همچنین سیاست کاهش هزینه ها را در پیش بگیرند.

تثبیت فوری زنجیره تامین

شرکت ها تمامی چالش هایی را که بر سر زنجیره تامین کالای آنان شناسایی کنند و بازه زمانی عمر این اخلال را بسنجند. آن ها همچنین باید نحوه حمل و نقل کالاهای مورد احتیاج را مرور کرده و از منابع مالی و زمانی شرکت برای تثبیت زنجیره تامین هزینه کنند.

شرکت هایی که عرضه را بهتر رصد می کنند، اغلب موفق می شوند

سرمایه گذاری روی حفظ ارتباط با مشتریان و پیش بینی رفتار آنها مهمترین گام در حفظ بقای کسب و کارهاست. با شیوع کرونا در سراسر جهان تقاضای مصرف کنندگان به شدت پایین آمده اما از بین نرفته و در حوزه هایی حتی تقویت شده است. مکنزی همچنین به کسب و کارها پیشنهاد می دهند تا مشتریان را از کیفیت محصولات و خدمات آنلاین مطمئن کنند چرا که این کار به فروش و بقای شرکت ها در قرنطینه و بحران اقتصادی کمک می کند و هم مشتریان آینده پساکرونا را تضمین می نماید.

تمرین برنامه

پاسخ های اضطراری برنامه ریزی شده برای جواب به بحران های اقتصادی کرونا را مدل سازی کنید. شما باید مطمئن شوید که در این بحران نقش هر تیم مشخص و مجزا از دیگران باشد.

و در آخر، هدف گذاری موثر داشته باشید

چگونه می خواهید از کسب و کارتان در هنگام اجرای برنامه های اضطراری حمایت کنید؟

شما برای مدیریت موثر در زمان بحران بهداشتی و اقتصادی کرونا، باید به این سوال پاسخ دهید. بسیاری از کسب و کارها در سراسر جهان برای بقا و انجام وظیفه اجتماعی خود، روند تولیدات و خدمات خود را تغییر داده اند. شما چه پاسخی برای مقابله با این شرایط دارید؟ به نظر شما، کرونا با اقتصاد جهان کشورها چه می کند؟ منتظر بخش های بعدی اقتصاد کرونایی از سرام پخش باشید.

 

 

تهیه و تنظیم توسط تیم تولید محتوا سرام پخش


اینستاگرام ما را دنبال کنید

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments