پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

کروُنا از زیستگاه نخستین تا مقصد نهایی

کروُنا از زیستگاه نخستین تا مقصد نهایی

کروُنا از زیستگاه نخستین تا مقصد نهایی

پا به پایِ ویروس کروُنا (از زیستگاه نخستین تا مقصد نهایی)

جامعۀ علمیِ جهان هنوز رسماً اعلام نکرده است که چه حیوانی خاستگاه این ویروس تازه است. اما چون این ویروس هم­‌خانوادۀ کُروُناویروس «سارس» است، دانشمندان احتمال می‌­دهند که زیست­گاه اصلیِ آن نیز مانند ویروسِ «سارس» خفاش باشد. رهبران چین تا یکی دو هفتۀ اولِ ژانویۀ۲۰۲۰ آمار بیماران مبتلا به ویروس جدید کروُنا را در حدود ۴۵ نفر اعلام می­‌کردند. اما در همان زمان دانشمندان کالج سلطنتی لندن پس از بررسیِ داده‌­های مربوط به رفت و آمد مسافران در فرودگاه «ووهان» و محاسباتِ علمی به این نتیجه رسیدند که اگر سه نفر در بیرون از مرزهای چین به این ویروس مبتلا شده‌­اند، بی‌­شک بیش از ۱۷۰۰ نفر در خود چین آلوده به این ویروس هستند. مقامات بهداشت و درمانِ چین نخستین گزارش جامع دربارۀ این ویروس را سه شنبۀ هفتۀ گذشته ۱۸ فوریۀ ۲۰۲۰ منتشر کردند. دولت چین در آن گزارش شُمار قربانیان را ۱۸۸۶ نفر و شُمار مبتلایان به این ویروس را نزدیک به ۴۵ هزار نفر اعلام کرده است.

هفتۀ گذشته برپایۀ آمارهای رسمی دربارۀ شُمار قربانیانِ کُروُناویروسِ جدید در جهان، ایران از نظر تلفاتِ جانی پس از چین در مقام دوم قرار گرفت. البته هنوز از شُمار بیمارانِ مبتلا به این ویروس در ایران اطلاع دقیقی در دست نیست. به گفتۀ بعضی از رسانه‌ها شُمار کشته شدگان نیز بیش از آن است که آمارهای رسمی اعلام می­‌کنند. مقام­‌های بلندپایۀ کشور تاکنون دربارۀ ابعادِ شیوع این ویروس در ایران و سیاست­‌ها و عملکردهایِ دولت در مدیریتِ بحران توضیحات کلی داده‌­اند. اما مردم انتظار دارند که در روزها و هفته‌هایِ آینده مسئولان و نهادهای رسمیِ کشور اطلاعات جامع‌­تر و دقیق‌­تری در اختیار آنان بگذارند.

کروُنا از زیستگاه نخستین تا مقصد نهایی

خبر کشفِ ویروس تازه‌­ای از خانوادۀ کُروُناویروس را مقاماتِ «بهداشت و درمانِ» چین در ۷ژانویۀ ۲۰۲۰ اعلام کردند. خانوادۀ کُروُناویروس دربرگیرندۀ ویروس­‌های بسیاری است که بیشتر آن­‌ها به حیوانات منتقل می‌­شوند و به بیماری یا مرگ آن­ها می­‌انجامند. تا پیش از کشف ویروسِ تازۀ کروُنا تنها ۶ ویروس از خانوادۀ بزرگ کُروُناویروس انسان­‌ها را تهدید می­‌کردند. روز سه شنبه ۱۱ فوریه رئیسِ «سازمان بهداشت جهانی» در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو نام علمیِ بیماریِ ایجاد شده براثر کُروُناویروسِ تازه را «کوُوید ۱۹» اعلام کرد. از همین رو، اکنون در بیشتر اسناد رسمیِ بهداشتِ جهانی از این ویروس زیر عنوانِ «کُروُناویروس کوُوید ۱۹» یا به طور ساده «کوُوید ۱۹» یاد می‌کنند.

 

کُروُناویروس­‌ها نامشان را از فُرم تاج­‌مانندشان می­‌گیرند. در لاتینی به تاج «کُروُنا» می­‌گویند. جامعۀ علمیِ جهان هنوز رسماً اعلام نکرده است که چه حیوانی خاستگاه این ویروس تازه است. اما چون این ویروس هم‌­خانوادۀ کُروُناویروس «سارس» است که در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ سبب‌­سازِ سندروُم تنفّسی وخیم و حاد شد، احتمال می‌دهند که زیست­گاه اصلیِ آن نیز مانند ویروسِ «سارس» خفاش است. البته خود خفاش­‌ها براثر این ویروس‌­ها بیمار یا هلاک نمی‌­شوند. این ویروس­‌ها برای آنکه به انسان برسند باید به حیوان دیگری منتقل شوند و سپس از آن حیوان به انسان راه پیدا کنند. در اصطلاح علمی به آن حیوان «میزبانِ میانجی» می­‌گویند. می‌­دانیم که ویروسِ «سارس» که از نوامبر ۲۰۰۲ تا ژوئیۀ ۲۰۰۳ سبب­‌سازِ مرگ نزدیک به ۸۰۰ نفر در ۲۰ کشور جهان شد، نخست از خفاش به گربه‌های ولگرد منتقل شد و سپس به انسان رسید. بیماریِ سارس نیز نخستین بار در چین ظاهر شد و از آنجا به کشورهای دیگر جهان سرایت کرد.

دربارۀ کُروُناویروسِ جدید قوی­‌ترین حدسی که می­‌زنند این است که خفاش­‌ها نخست آن را به پانگوُلین­‌ها که در فارسی به آن­ها «پولَک پوست» یا «مورچه خوارِ پولَک پوست» می­‌گویند، منتقل کرده‌­اند و انسان­‌ها آن را از پانگوُلین­‌ها گرفته‌اند. این حیوان در چین مصرف خوراکی و دارویی دارد. از همین رو، دولت چین روز دوشنبه ۲۴ فوریه خرید و فروش و خوردن حیوانات وحشی را اکیداً ممنوع کرد. گویا عزیمت­‌گاه این ویروس بازار حیواناتِ وحشیِ «ووهان»، شهری در مرکز چین، بود. دولتِ چین در بحرانِ «سارس» نیز در سال­های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ خرید و فروش حیوانات وحشی را ممنوع کرد. اما این بار در نظر دارد برای همیشه جلو عادتِ دیرینۀ خوردنِ حیوانات وحشی را در چین بگیرد.

دکتر لی وِن­لیانگ، چشم­‌پزشک ۳۳ سالۀ شهر «ووهان»، نخستین پزشکی بود که در ۳۰ دسامبر متوجه این ویروس شد و دربارۀ آن به همکارانِ خود هشدار داد. او نخست آن را ویروس «سارس» پنداشت، اما سپس در پیامی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، افزود: به هر حال، ویروسی است از خانوادۀ کروُناویروس. در ۳ ژانویۀ ۲۰۲۰ پلیسِ «ووهان» دکتر لی را به «دفتر امنیت عمومی» فراخواند و در اخطاریه‌­ای که به امضای او رساند از او خواست که از انتشار دروغ در اینترنت که نظم عمومی را به هم می­‌زند، خودداری کند وگرنه سر و کارش با قانون خواهد بود. دکتر لی ورقۀ بازجویی را سپس در اینترنت منتشر کرد. اما او در ۸ ژانویه هنگام معاینۀ بیماری در بیمارستان به ویروس جدید کروُنا مبتلا شد و در ۶ فوریه در بیمارستان مرکزی «ووهان» جان سپرد. با مرگ او موجی از خشم و اندوه چین را فراگرفت. سازمان بهداشت جهانی نیز اندوه عمیق خود را اعلام کرد.

کروُنا از زیستگاه نخستین تا مقصد نهایی

باری، ویروس جدید کروُنا، چنان که دکتر لی به درستی تشخیص داده بود، از بازار حیوانات وحشیِ «ووهان» به سراسر شهر و از آنجا به شهرهای دیگر چین منتقل شد. رهبران چین تا یکی دو هفتۀ اولِ ژانویۀ۲۰۲۰ آمار بیماران مبتلا به ویروس جدید کروُنا را در حدود ۴۵ نفر اعلام می­‌کردند. اما برپایۀ مطالعه­‌ای علمی که مرکز تحقیقاتیِ «کالج سلطنتی لندن» انجام داد معلوم شد که در همان زمان ۱۷۲۳ نفر به این ویروس مبتلا بودند. پس از آنکه دومین بیمار در «ووهان» درگذشت، چینی­‌ها که از طریق شبکه‌های اجتماعی در پی به دست آوردنِ اطلاعات بیشتر بودند رفته رفته نسبت به آمارهای رسمیِ دولت‌شان بدگمان شدند و از خود پرسیدند چگونه است که این ویروس به ژاپن و هنگ کنگ و تایلند رسیده است، اما مقام­‌های دولتی مدعی­‌اند که ایالت­‌های دیگر چین از خطرِ آن در امان مانده است؟

همین پرسش را دانشمندانِ کالج سلطنتی لندن نیز به گونه­‌ای دیگر مطرح کردند. آنان پس از بررسیِ داده‌های مربوط به رفت و آمد مسافران در فرودگاه «ووهان» و محاسباتِ علمی به این نتیجه رسیدند که اگر سه نفر در بیرون از مرزهای چین به این ویروس مبتلا شده­‌اند، بی­‌شک بیش از ۱۷۰۰ نفر در خود چین آلوده به این ویروس هستند. رهبران چین در آغاز امیدوار بودند پزشکان و دانشمندانِ چینی در زمان اندکی بتوانند چاره‌­ای برای جلوگیری از انتشار این ویروس پیدا کنند. از همین رو، ابعاد واقعی بحران را پنهان می­‌کردند. اما هنگامی که مرگ و میر فزونی گرفت و بر شُمار مبتلایانِ به این ویروس هزار هزار افزوده شد، از پنهان کردن حقیقت دست برداشتند. مقامات بهداشت و درمانِ چین نخستین گزارش جامع دربارۀ این ویروس را سه شنبۀ هفتۀ گذشته ۱۸ فوریۀ ۲۰۲۰ منتشر کردند. دولت چین در آن گزارش شُمار قربانیان را ۱۸۸۶ نفر و شُمار مبتلایان به این ویروس را نزدیک به ۴۵ هزار نفر اعلام کرده است.

 

 


[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۱

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments