پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

انواع کاشی نانو

انواع کاشی نانو

انواع کاشی نانو

انواع کاشی نانو | به طورخلاصه نانو تکنولوژی به معنی مهندسی مواد در ابعاد اتمی و ساخت موادی با خواص کاملا متفاوت درابعاد نانومتری می باشد. یک نانومتر به اندازه چیدن ۵ الی۱۰۰ اتم درکنار یگدیگر می باشد. خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی ماده دراین ابعاد نسبت به خواص آن در ابعاد ماکرومتری کاملا متفاوت می باشد.
مواد باید حداقل در یک بعد (طول، عرض، ارتفاع) کمتر از ۱۰۰ نانومتر باشند و تغییر خواص نسبت به ذرات بزرگتر مشاهده گردد. مثلا نانو مواد آنتی باکتریال، حداقل در یک بعد، زیر ۱۰۰ نانومتر هستند و خواص آنتی‌باکتریال به طور محسوسی قابل مشاهده می باشد به نحوی که این نانومواد موجب از دست رفتن علائم حیاتی در باکتری‌ها می‌شوند.

انواع کاشی نانو

• نانوصفحات: در یک بعد زیر ۱۰۰ نانومتر هستند و خواصی متفاوت از حالت بالک خود دارند.
• نانومیله‌ها و نانولوله‌ها: در دو بعد زیر ۱۰۰ نانومتر می باشند و خواصی متفاوت از حالت بالک خود دارند.
• نانوذرات: در سه بعد زیر ۱۰۰ نانومتر می باشند و خواصی متفاوت از حالت بالک خود دارند.

فناوری نانو موج چهارم انقلاب صنعتی، پدیده‌ای عظیم می باشد که در تمامی گرایشات علمی راه یافته و از فناوری‌های نوینی است که با سرعت هرچه تمام تر در حال توسعه می‌باشد. از ابتدای دهه ۱۹۸۰ میلادی گستره طراحی و ساخت ساختمان‌ها هر روزه شاهد نوآوری‌های جدیدی در زمینه مصالح نوین و با مقاومت بیشتر، شکل پذیری آسانتر، دوام و توانایی بیشتر نسبت به مصالح سنتی می باشد.
ایران توانایی تولید کاشی‌هایی با خواص ویژه از قبیل کاشی‌های آنتی باکتریال، خودتمیزشونده، فتوکاتالیست را دارد. شرکت آپادانا سرام با همکاری نانو نیکان مهر توانایی تولید کاشی‌های نانو ساختار با خواص فوق الذکر را دارد.

کاشی آنتی باکتریال:

این نوع کاشی با دارابودن نانوذرات در فرمولاسیون خود، با مکانیزم‌های مختلفی توانایی از بین بردن میکروب‌ها را دارد. نانوذرات آنتی باکتریال در حالت کلی از مکانیزم‌هایی مانند تماس مستقیم نانوذرات با باکتری، تخریب دیواره سلولی، تخریب غشای سلولی، تخریب DNA، تغییر سیستم متابولیک، ایجاد اختلال در سیستم تنفسی و غیرفعال کردن پروتئین‌های موجود در باکتری باعث نابودی میکروب‌ها می‌گردند.

کاشی فتوکاتالیست:

این نوع کاشی حاوی نانوذرات فتوکاتالیست می باشد، فتوکاتالیست به معنای کاتالیستی می باشد که با تابش نور به سطح آن موجب افزایش فعالیت کاتالیستی می‌گردد. نانوذرات فتوکاتالیستی موجب تولید رادیکال‌های آزاد هیدروکسیل و اکسیژن آزاد در سطح کاشی می‌شوند. این قابلیت موجب تجزیه آلودگی‌های آلی، بوهای نامطلوب و خاصیت آنتی باکتریال می‌گردند. اصطلاحا به این نوع کاشی‌ها خودتمیزشونده (Selfcleaning) یا (Easycleaning) می‌گویند.

انواع کاشی نانو

کاشی نانوپولیش:

این نوع کاشی با ایجاد خواص آبگریزی در سطح کاشی از نشستن ذرات آلودگی بر روی سطح کاشی جلوگیری کرده و موجب شستشوی آسانتر کاشی می گردد. معمولا از پولیش پوشش‌های پلیمری برای ایجاد سطح آبگریز بر روی کاشی استفاده می‌گردد که نانومتری نمی باشند، کاشی آبگریز نانو، باید حتما دارای ذرات نانومتری است. برای افزایش استحکام پوشش‌ها برخی شرکت‌ها از ذرات اکسیدهای فلزی استفاده می‌کنند.

[icon name=”tags” class=”” unprefixed_class=””] انواع کاشی نانو


#کاشی # سرامیک #سرام پخش

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments