پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

بازار اوراسیا بازار اجتناب ناپذیر صادراتی

بازار اوراسیا بازار اجتناب ناپذیر صادراتی

بازار اوراسیا بازار اجتناب ناپذیر صادراتی

 

به گزارش سرام پخش به نقل از خبرگزاری صداوسیما ،مرکز اصفهان ؛ دستیار وزیر نیرو در امور کمیسیون دایمی همکاری های تجاری اقتصادی ایران و فدراسیون روسیه داود میرزاخانی در این همایش با تاکید بر اینکه حدود ۷۶ درصد اقتصاد اوراسیا متعلق به روسیه است، گفت: این کشور از نظر شاخص جمعیت، مساحت، GDP و حجم واردات و صادرات بازار بسیار مطلوبی برای ایران است.

داود میرزاخانی افزود: برای ورود موفق به بازار اوراسیا باید به صورت منسجم و هدفمند و کنسرسیومی حرکت کرد و اصفهان می تواند در این زمینه پایلوتی برای سایر استان ها باشد.

وی اقلام دارویی، محصولات کشاورزی، شوینده ها، کاشی و سرامیک، کیف و کفش ، چرم، گل و گردشگری را از جمله محصولات صادارتی به روسیه معرفی  و گفت: با توجه به اینکه اصفهان یکی از قطب های گردشگری کشور است، باید بهره برداری مناسبی از ظرفیت این استان درخصوص گسترش روابط بین المللی شود .
میرزاخانی وجود ۲۰ میلیون نفر جمعیت مسلمان در روسیه را از جمله مزایای این کشور برای فعالیت تجار ایرانی در خصوص صادرات محصولات حلال دانست و افزود: متاسفانه تاکنون به دلیل پراکندگی تولید در این بازار موفق نبوده ایم.

مدیر کل دفتر همکاریهای بین المللی گمرک نیز در این همایش با  ارائه گزارش اقدامات این اداره  در اجرای قانون موافقت نامه تشکیل منطقه آزاد تجاری ایران و اوراسیا گفت: اتحادیه اوراسیا با ادغام اتحادیه امور گمرکی و جامعه اقتصادی اوراسیا به منظور مدرن سازی همه جانبه همکاری و بهبود رقابت پذیری اقتصاد ملی و ایجاد شرایط توسعه پایدار به منظور بهبود شرایط زندگی جمعیت کشورهای عضو تشکیل شده است.

حسین کاخکی ایجاد اشتغال، رقابت پذیری کالاهای ایرانی و تخفیف های تعرفه ای را از جمله نقاط قوت اتحادیه اقتصادی اوراسیا دانست و افزود: کاهش وابستگی به دلار، تسهیل تجارت بین ایران و اتحادیه، کاهش آثار سوء تحریم های آمریکا علیه ایران و همچنین تقویت نقش ویژه ایران در کریدور بین المللی حمل و نقل شمال جنوب از مزایای عضویت ایران در این اتحادیه اقتصادی است.

کاخکی  ادامه داد: مجموع صادرات ایران به اوراسیا از ۵ آبان تا ۳۰ آذر ،بیش از  ۲۰۷ میلیون دلار بوده است .

عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی نیز در این همایش موافقت نامه اوراسیا را جامع ترین و منحصربه فردترین توافق نامه ای دانست که ایران تاکنون منعقد کرده وگفت : اتحادیه اوراسیا ۸۶۶ میلیارد دلار تجارت داشته و روسیه با ۶۸۰ میلیارد دلار نقش عمده ای در این اتحادیه دارد.

میر هادی سیدی مهم ترین فرصت های پیش روی ایران در این توافقنامه را بهبود دسترسی به بازار از طریق کاهش تعرفه ها، حذف موانع غیر تعرفه ای و بهبود فرصت های سرمایه گذاری و انتقال فناوری اعلام کرد و افزود: باید در نگرش های جهانی خود تغییر ایجاد کنیم چراکه  حفظ نظام تولیدی فعلی ما و ارتقای آن مستلزم ورود به تعامل جهانی وتقویت این تعامل است.

در این دیدار همایش همچنین رییس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه متاسفانه سهم اصفهان از تجارت با اوراسیا بسیار ناچیز است، خواستار بازنگری در کالاها و اقلام در نظر گرفته در توافق اولیه این پیمان شد.

مسعود گلشیرازی فولاد، صنایع معدنی و کشاورزی را از جمله اولویت های صادراتی استان در سال گذشته عنوان و افزود: با وجود اینکه بیشترین حجم تجارت اوراسیا با جهان مربوط به روسیه بوده ، سهم صادرات اصفهان به این کشوردر مقایسه با دیگر استان ها ۴ دهم درصد است .

وی گفت: سهم اصفهان در اقتصاد ملی حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد است.

 


 

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments