پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

مرز ایران و عراق برای صادرات باز شد

مرز ایران و عراق برای صادرات باز شد

مرز ایران و عراق برای صادرات باز شد

اتاق بازرگانی ایران: مرز ایران و عراق برای صادرات باز شد

به گزارش سرام پخش به نقل از بی بی سی ؛ همرسانی در توییتربعضی از مقام‌های ایرانی از باز شدن مرز ایران با عراق و ورود محموله‌‌های صادراتی به همسایه این کشور خبر داده‌اند؛ عراق از جمله کشورهایی بود که به دلیل نگرانی از ورود مسافران و محموله‌های آلوده به ویروس کرونا تمام گذرگاه‌های مرزی خود با ایران را موقتا بست، اگرچه مرز سومار ماهها پیش از شیوع کرونا بسته شده بود.
در همین خصوص یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفته:‌ “تمام مرزهای صادراتی ایران به عراق باز است و هیچ خللی در روند صادرات کالا به این کشور وجود ندارد.” او به مرزهای تمرچین، ‌باشماق، خسروی،‌ پرویزخان، شلمچه و چذابه اشاره کرده است.

مجیدرضا حریری، از اعضای اتاق بازرگانی ایران هم گفته: “مرز ایران و عراق برای انجام امور بازرگانی باز است و صادرات در مرز عراق روند عادی خود را طی می‌کند.”
این اظهارات در حالی است که بنابر اعلام گمرک ایران مرز سومار ایران به طور کامل باز نیست و بارگیری در آن به روال عادی انجام نمی‌شود.
روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران به خبرگزاری ایسنا گفته است در حال حاضر ۱۵۰۰ کامیون در حال حاضر در این مرز متوقف شده که برای خروج آنها “حداقل ۱۰ روز زمان لازم است.
گمرک ایران به نقل از مسئولان عراقی گفته دولت همسایه “شروطی” را برای تخلیه و بارگیری کالاهای صادراتی برشمرده‌اند؛ مقام‌های عراقی گفته‌اند “باید بارگیری در گمرک عراق انجام شود.”
مرز سومار تابستان امسال (پیش از شیوع ویروس کرونا) به دستور عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق بسته شد که علت آن “نبود امکانات و زیرساخت های مناسب بازرگانی” اعلام شد.
سومار بین دو استان کرمانشاه ایران و دیالی عراق قرار دارد و نقش مهمی در صادرات کالا به کشور همسایه بازی می‌کند.

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت : تاکنون ۸۰۰ کامیون از مرز مهران وارد عراق شده است و در زمان حاضر هیچ کامیون صادراتی ایران در این مرز متوقف نیست

یکی دیگر از مرزهایی که بازگشایی آن با ابهام روبرو بوده؛ مرز مهران در استان ایلام است.

گمرک ایران اعلام کرده مرز مهران بعد از توقف دو هفته‌ای “به زودی باز خواهد شد.”

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق اما گفته است: “با این حال تاکنون ۸۰۰ کامیون از مرز مهران وارد عراق شده است و در زمان حاضر هیچ کامیون صادراتی ایران در این مرز متوقف نیست.”
با افزایش تحریمهای آمریکا علیه ایران و بخصوص تحریمهای نفتی علیه جمهوری اسلامی اهمیت عراق به عنوان مقصد صادراتی کالاهای ایرانی دو چندان شد.
عمده کالاهای صادراتی به عراق شامل میوه، مواد شیمیایی، لوله‌های چدنی، محصولات فلزی، ‌آهن‌آلات، ‌لوازم خانگی، کاشی و سرامیک، مصالح ساختمانی، مواد غذایی و نوشیدنی و خشکبار است.
رئیس اتاق بازگانی ایران و عراق میزان صادرات ایران به عراق را در سال گذشته را ۱۳ میلیارد دلار اعلام کرده است؛ بر همین اساس گفته شده‌ در ۱۰ ماه امسال (تا پایان دی) ۹ میلیارد دلار کالا به این کشور صادر شده است.
ایران ۱۰ بازارچه و پایانه مرزی مسافری و بازرگانی در مجاورت عراق دارد.

 

 


[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments