پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

صنعت کاشی و سرامیک، ظرفیتی مناسب برای عرضه کالای با کیفیت ایرانی در جهان

صنعت کاشی و سرامیک، ظرفیتی مناسب برای عرضه کالای با کیفیت ایرانی در جهان

صنعت کاشــی و ســرامیک در طول چهار دهه اخیر و در ســایه اِعمــال برخی اقدامات ســازنده حمایتی، به توفیقات بســیاری نائل شــده و می تواند به عنوان نمونه ای مناسب برای نِمود و جلوه کالای ایرانی در جهان معرفی شــود، اما برخی ضعف ها، حصول این امر را با نارسایی هایی همراه ساخته است. به گــزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشــاورزی گروه اقتصادی باشــگاه خبرنگاران جوان، کاشــی و ســرامیک از نمونه مصالحی به شــمار می رود که تولید آن در ایران از قدمت نســبتاً طولانی برخوردار است.

با نیم نگــــاهی به ابنیه تـــــاریخی و مذهبـــی این مرز و بــوم، با نمونه های متعددی از هنر اصیل ایرانی و اســامی مواجه می شــویم که بینندگان و مخاطبان خود را متحیر می کند. این هنر چشــم نواز ایرانی در ســالیان و دهه های گذشته با اِعمال برخی اقدامــات و اتخاذ برخی تدابیر همچنان کیفیت مطلوب و کم نظیر خود را حفظ کرده است. بنابراین با همه این اوصاف، رکود حاکم بر بخش مسکن در سال های گذشــته، این عرصه فعالیتی را با مشکلات بسیاری مواجه کرده و به تبع با توجه به مصرف چنین تولیداتی در بخش مســاکن،کاهش و تنزل ضریب ســاخت و ســاز تقاضا برای خرید این محصول را نیز به شدت تحت الشعاع قرار داده است.

مصطفــی خرمگاه، یکی از توزیع کنندگان مصالح ســاختمانی در غرب اســتان تهــران در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشــگاه خبرنــگاران جوان، با اشــاره به توانمندی ویژه ایــران در بخش تولید کاشــی و ســرامیک، اظهار کرد: عرصه مذکور از حوزه هایی به شمار می رود که هم از حیث کمی و هم از حیث کیفی در دهه های گذشته روند صعودی خود را حفظ کرده، اما مواجه شدن آن با رکود در بخش ِ مســکن و ساخت و ساز در ســالیان اخیر باعث شده تا ضریب ِ تولید کارخانه های کاشی و سرامیک سازی با اُفت مواجه شود. وی افزود: خوشبختانه در این بخش، کیفیت تولیدات همچنان حفظ شده و برخلاف برخی عرصه های دیگر که رکود بر روی محصولات نیز تأثیرات ناخوشایندی گذاشته، کاشی و سرامیک سازی ایران، همچنان از جایگاه ویژه ای در جهان برخوردار اســت و محصولات ایرانی همپا با تولیدات کشــورهای توسعه یافته و پیشرفته اروپایی پیشرفت داشته است. این توزیع کننده مصالح ســاختمانی در غرب اســتان تهران، گفــت: یکــی از نارســایی هایی کــه در این بخش شــاهد آن هســتیم به عرصــه برنامه ریزی و بازاریابی بــاز می گردد و در صــورت هوشــمندی و هدفمندی هــر چه بیشــتر، قطعا رکود جاری و ســاری در بخش مســکن، تولیدکننــدگان را از حیث عرضه و فروش محصولات خود، با دشــواری و مشــکلات عدیده مواجه نمیکرد، زیرا بازار کشــورهای خارجی به سهولت جبران کننده رکود داخلی بود.

خرمــگاه، بیان کــرد: ضعــف در بازاریابی باعث ظهــور و بروز برخی نارســایی ها شــده و در شــرایطی که تولیــدات ایرانی با کیفیت محصولات کشــورهای صاحب نام در این صنعت همچون ایتالیا و اســپانیا برابــری می کند، نتوانســته ایم در حوزه فروش محصولات ایرانی، در بازارهای خارجــی و بین المللی به توفیقات و موفقیتهایی در تراز توانمندیها و ظرفیتهای عظیم کاشــی و سرامیک سازی در ایران نائل شویم.

 کاهش تولیدات کاشی و ســرامیک ایران از ۵۰۰ میلیون متر مربع به ۳۴۰ میلیون متر مربع

چندی پیش، محمد روشنفکر، رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران در گفتگو با رسانه ها در ارتباط با میزان تولید کاشی و ســرامیک در ایران و ســیر نزولی آن در ســالیان اخیر، گفت: بین دهه های ۸۰ و۹۰، میزان تولیدات کارخانه های داخلی به ۵۰۰ میلیون متر مربع رسید، اما تنها از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۵( ظرف مدت چهار ســال) میزان تولیدات با کاهش ۱۶۰ میلیون متر مربعی همراه شد و بـــه بیــان دیگــــر ضریب تـــولید کـــاشی و ســرامیک در ایــران بــه ۳۴۰ میلیـــون متــر مربـــع رسیـــد. وی در ادامه می افزاید: صنعت کاشــی و ســرامیک می تواند به عنــوان یکی از مولفه هــای اثرگذار در افزایش و توســعه صادرات غیر نفتی کشــور ایفای نقــش کند و با توجه بــه برخورداری از شــاخصه هایی همچون نیروی انســانی کافی و کار بلد، ذخایر و منابــع طبیعی مناســب و تکنولوژی روز، این حــوزه فعالیتی از مزیت های مطلوب و قابل توجهی برخوردار اســت.

روشنفکر با بیان رشــد ۲۰۰ درصدی کارخانجات کاشی و سرامیک طی ۱۰ ســال اخیر، می گوید: در حــال حاضر، حدود ۹۰ واحد تولید کاشــی و ســرامیک و حدود ۱۵ کارخانه تولید مواد اولیه و لعاب در کشــور فعالیت می کنند که عمده آنها در استانهای مرکزی کشور و یزد مشغول به فعالیت هستند. آنچنــان که وی مطرح می کند، دلیل این تمرکز در مناطق اشــاره شده به دسترسی آسانتر به مواد اولیه و مورد نیاز کاشی و سرامیک معطوف می شود.

دپوی تولیدات کاشی و سرامیک تا چه زمانی استمرار دارد؟

آنچنــان که مصطفی گــودرزی، رئیس اتحادیه کاشیســازان و کاشیفروشــان در گفتگو با رسانهها عنوان داشته، در حال حاضر مراکز و کارخانجات تولید کاشــی و سرامیک پایینتر از ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت خود مشــغول به فعالیت هستند. با توجه بــه برخورداری کارخانجات تولید کاشــی و ســرامیک از تکنولوژی روز و کیفیت بسیار مرغوب تولیدات ایرانی، کاهش ظرفیت تولیدی زیبنده این صنعت پویا در کشور نیست. از ســوی دیگــر وی میگوید: عمــده تولیدات مرتبــط با این محصول به کشــور عراق صادر می شــود و بخش قابل توجهی از کاشــی و سرامیک تولید شــده در انبارها دپو میشود، به واقع با تأملی بر اظهارات رئیس اتحادیه کاشــی ســازان و کاشی فروشان بــه این واقعیت تلــخ پی می بریم که محصــول و تولیدات کافی بــرای عرضه و فروش وجــود دارد، اما ناتوانــی در بازاریابی باعث ِ انباشــت و دپوی تولیدات اشاره شده در انبارها شده است.

امیــد آن میرود با اتخاذ تدابیر ویــژه، راهکارهای مقتضی برای برون رفت از این وضعیت اندیشــیده و اجرایی شــود، زیرا کاهش ظرفیت تولید و اســتمرار این وضعیت، ضربات جبران ناپذیری به اقتصــاد این عرصه فعالیتی تحمیل میکند و با اســتمرار چنین وضعیتی، اشــتغالزایی این بخش نیز تحــت تأثیر قرار میگیرد و در شــرایطی که این محصول میتواند نِمود و تجلی قابل توجهی در کالای ایرانی و عرضه آن به بازارهای جهانی محســوب شــود، رفع این فرصت ســوزی، ضرورتی اســت که حصــول آن توفیقاتِ مطلوبی را بــرای این محصول و کالای بــا کیفیت ایرانی در پی خواهد داشت.


منبع: مجله الماس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

گردآوری شده توسط پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ box_shadow=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments