پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

رنگ و تاثیر آن در دکوراسیون داخلی

رنگ دکوراسیون‌داخلی‌ خانه

رنگ و تاثیر آن در دکوراسیون داخلی

رنگ دکوراسیون ‌داخلی‌ خانه و تاثیر آن بر انسان

دکوراسیون داخلی خانه به عنوان فضایی که انسان در آن احساس آرامش و امنیت می‌کند، تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی اهمیت زیادی دارد. انسانها بر محیطی که درآن زندگی‌می‌کنند تأثیر می‌گذارند و همچنین تحت تاثیر محیط قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر، افراد می توانند محیط خود را بر اساس نیازها و انتظارات خود تغییر دهند و بهبود بخشند. ایده فضای زندگی از نتیجه نیاز برای محافظت از خود در شرایط زندگی و رفع نیازهای اساسی آن شکل گرفته است.
نیاز انسان، دلیل اصلی طراحی داخلی است، در طراحی داخلی، تمام نیازهای فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی کاربر باید برآورده شود.ویژگی های وجود دارد که هماهنگی بین انسان و محیط را در بر می گیرد که این ویژگی ها از شکل، رنگ، بافت و… تشکیل شده است.

رنگ دکوراسیون‌داخلی‌ خانه 2

امروزه به خصوص افرادی که دارای زندگی شلوغ و سریع هستند، ترجیح می دهند در مکان های سازمان یافته و ساده با جزئیات کم و دور از هرج و مرج زندگی کنند. مکان هایی که بر روی چشمان، بدن و روح خود تنش و فشاری را قرار نمی دهند.

رنگ‌ها علاوه بر زیبایی ظاهری دکوراسیون داخلی می‌توانند در تنظیم نور خانه نیز مؤثر واقع شوند. رنگ‌های تیره نور را به خود جذب می‌کنند اما رنگ‌های روشن نور را انعکاس می‌دهند ، به همین خاطر محیطی با رنگ‌های روشن، از محیطی با رنگ‌های تیره روشن‌تر به نظر می‌رسد. همچنین رنگ‌ها می‌توانند بر احساسات ما تأثیر بگذارند. احساسات مختلفی مانند هیجان، شور و شادی، آرامش، غم و….

رنگ دکوراسیون‌داخلی‌ خانه 1
در انتخاب رنگ محتاط باشید

یک عامل مهم دیگر در انتخاب رنگ‌ها توجه به تناسب رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی است. پرده‌ها، سرامیک‌ها، دیوارها، مبلمان، میز و صندلی و سایر وسیله‌ها باید با هم تناسب رنگ داشته باشند. بنابراین قبل از آن که یک رنگ معین را انتخاب کنید، به چیزهایی که رنگ آن‌ها از قبل تعیین شده و در محیط مربوطه وجود دارند دقت کنید. صرفاً بر اساس زیبایی انتخاب نکنید. شاید در نگاه اول برخی از رنگ‌ها زیبا برسند، اما در نظر داشته باشید که قرار است مدت‌ها با رنگی که انتخاب خواهید کرد، زندگی کنید و باید اثراتی که این رنگ‌ها بر روحیه‌ی شما می‌گذارند، اثرات نامطلوبی نباشند.

تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی با رنگ قرمز :

قرمز رنگی از دل آتش، اشتیاق، خطر و قدرت است. این رنگ جسورانه و تحریک کننده بوده و ملاک سنی خاصی برای آن تعریف نمی‌شود. قرمز رنگی گرما بخش و هیجان آور است که باعث نزدیکی اشخاص به یکدیگر می‌گردد، ولی از طرفی باید دقت کنید که استفاده بیش از حد از رنگ قرمز در فضای خانه کاملاً اشتباه بوده و موجب خروج فضا از حالت نرمال می‌شود. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی تهییج و تحریک بوده و رنگی اشتهاآور نیز به شمار می‌رود. به همین دلیل شاهد استفاده از آن در بسیاری از رستوران‌ها و فست فودها هستیم.

دکوراسیون داخلی بارنگ قرمز

دکوراسیون داخلی با رنگ نارنجی:

رنگی مفرح، دارای انرژی، گرما بخش و ایده آل برای کودکان است. وجود این رنگ میان افراد حس دوستی را افزایش داده و باعث استحکام روابط می‌شود. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی نشاط، انرژی و سرگرم کننده است. در موسسات نگهداری از سالمندان بیشتر از این رنگ استفاده می شود. این رنگ با خاصیت ضد افسردگی که دارد کج خلقی و زودرنجی را کم می کند و برای اجتماعات مناسب است زیرا این برای بهبود رفتارهای اجتماعی مناسب است. برای داشتن روحیه مناسب بهتر است از رنگ نارنجی در دکوراسیون منزلمان استفاده کنیم.

دکوراسیون داخلی بارنگ نارنجی12

دکوراسیون داخلی با رنگ قهوه‌ای :

رنگ قهوه ای آسایش، خونسردی، گرمی و پایداری را می رساند و نشانه آرامش، محافظه کار بودن، هوش، زمین و طبیعت خاکی است. رنگ قهوه ای همیشه مد است و در اکثر دکوراسیون های منزل مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ قهوه ای اگر با رنگ های زرد، سفید و صورتی چرک ترکیب شود ثبات و آرامش را می رساند. اکثر چوب ها و مبلمان رنگ قهوه ای دارد و رنگ طبیعی قهوه ای زمانی است که قهوه ای کنار صورتی چرک قرار گیرد و زیبایی خیره کننده ای خواهد داشت.

دکوراسیون داخلی با رنگ سفید :

این رنگ نماد صلح و تازگی است و شفافیت و پاکی را عیان می‌سازد، رنگ سفید در طراحی‌های امروزی و مدرن طرفداران بی شماری دارد و تئوری رنگ‌ها را متأثر از خود می‌داند؛ چرا که همه رنگی‌ها طیفی از انتشار نور سفید هستند. جوانی و تجربه، خلوص و پاکدامنی و بی گناهی و امنیت جز خصلت‌هایی هستند که این رنگ در خود محفوظ داشته است. رنگ سفید فضاهای کوچک را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد و اتاق‌ها را تازه‌تر و سرحال‌تر به نمایش در می‌آورد. زیاده روی در استفاده از رنگ سفید سردی محض و بی روحی محیط را نیز به همراه خواهد داشت.

دکوراسیون داخلی بارنگ سفید

دکوراسیون داخلی با رنگ آبی :

رنگ آبی یکی از رنگ‌های مهم در طراحی داخلی دکوراسیون و تئوری رنگ‌هاست که عمیقاً بر روی ذهن انسان اثر می‌گذارد. به همین دلیل است که آبی را جزء بهترین رنگ‌ها برای اتاق خواب می‌دانند. این رنگ که در خود آرامش و صلح طلبی را به دنبال دارد یک شروع احساسی برای تغییر دکور در خانه است و آرامش بخش بودن را در مقیاس بالایی با خود وارد می‌کند.

ترکیب رنگ آبی با رنگ زرد بسیار جذاب خواهد شد و در ترکیب با رنگ صورتی کم رنگ، سبز نعنایی و آبی کم رنگ تر آرامش خوبی را برای اتاق کودکان فراهم می کند. آبی محیطی محافظه کارانه و متعادل ایجاد می کند و برای قسمت های پذیرش مناسب است. آبی بیشتر زمانی استفاده می شود که به تنهایی به صورت طیف و سایه های مختلف باشد که محیطی آرام، ایده ال و آسمانی ایجاد خواهد کرد که بیشتر برای اتاق خواب و سرویس بهداشتی مناسب است.

آبی سرد نشان دهنده آرامش و نشانه ذکاوت است و موجب کاهش فشارخون، کاهش میزان تنفس، ایجاد محیطی بی سرو صدا، عدالت و انصاف می شود. این رنگ حس محافظه کارانه و مسئولیت پذیری را افزایش می دهد و باعث احساس رفاه، ظرافت، تازگی، تحت نفوذ در آوردن و قطعیت می شود. مراقب باشید استفاده افراطی و بیش از حد از رنگ آبی اثرات سویی بر ذهن شما خواهد داشت که افسردگی یکی از این عوارض خواهد بود.

دکوراسیون داخلی بارنگ آبی

دکوراسیون داخلی با رنگ صورتی :

صورتی رنگی گرم، آرام بخش، احساسی، تسکین دهنده و تجملاتی است و باعث تضعیف عضلات، شیرین کامی و شوخ طبعی می شود. این رنگ محافظت و صمیمیت را به شما القا می کند. بسیاری از افراد به رنگ صورتی علاقه دارند اما آن را برای دکوراسیون منزل شان نمی پسندند. صورتی رنگی آرام بخش است و رنگ تند آن احساسات را برانگیخته می کند و بیشتر مورد پسند دختر بچه هاست. صورتی اگر با قهوه ای شکلاتی ترکیب شود بسیار جذاب خواهد شد و حس صمیمیت به وجود می آورد.

دکوراسیون داخلی بارنگ صورتی

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments