پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

نقش پرده در دکوراسیون خانه

نقش پرده در دکوراسیون خانه

نقش پرده در دکوراسیون خانه

  نقش پرده در دکوراسیون خانه | پرده در دکوراسیون داخلی نقش مهمی دارد. پرده‌‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های دکوراسیون داخلی و از ارکان تزیینی خانه هستند. اصولاً پرده‌‌ها برای اهداف گوناگونی در منازل به کار می‌‌روند ولی هماهنگی آن‌‌ها با اجزاء و وسایل، حس خوبی را به افراد القا خواهد کرد. پرده‌‌ها حتی در تنظیم میزان نور و دمای هوا نیز مؤثر هستند. در این مقاله به بررسی نقش و تأثیرات پرده در دکوراسیون خانه خواهیم پرداخت.

دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی به علمی اطلاق می‌‌شود که در جهت زیباسازی و آراستن فضای داخلی یک ساختمان، به هماهنگ‌‌سازی اثاثیه و رنگ‌‌ها به صورتی هنرمندانه می‌‌پردازد. اصول طراحی داخلی مانند جمیع هنرها، متأثر از عواطف و احساسات درونی فرد است و با درهم‌‌آمیزی اصول فنی و تخصص، نمود و جلوه‌‌ای خاص به محیط می‌‌بخشد.

نقش پرده در دکوراسیون خانه

در نگاه کلی به آویزهای پارچه‌‌ای، چوبی، فلزی و … که برای جلوگیری از عبور نور، گرد و غبار یا اصولاً خصوصی‌‌سازی و تفکیک محیط اطراف به کار می‌‌روند، پرده گفته می‌‌شود. مهم‌‌ترین کاربرد پرده‌‌ها، درون ساختمان‌‌ها و برای پوشش پنجره‌‌ها است که در کنار شخصی‌‌سازی فضا، به عنوان یک فاکتور اساسی در طراحی دکوراسیون داخلی نیز به شمار می‌‌روند و رنگ و ساختار آن‌‌ها، هویتی خاص به محیط می‌‌بخشد. پرده‌‌ها که می‌‌توان آن‌‌ها را جامه فاخر پنجره‌‌ها دانست، نقش بسزایی در چیدمان و دکوراسیون داخلی منازل ایفا می‌‌کنند که با توجه به میزان نورگیری و نوع معماری بنا، سلیقه و چشم‌‌انداز بیرون پنجره، کاربرد و طراحی‌‌های متفاوتی خواهند داشت. در ادامه به صورت موردی، برخی دیگر از کاربردهای پرده در چیدمان و دکوراسیون را بیان می‌‌کنیم:

مانعی در مقابل نفوذ سرما، گرما و تابش شدید نور خورشید
عنصری تزیینی و کاربردی
برای جبران و رفع نواقص ساختاری بنا و پنجره‌‌ها

پرده‌‌ها عضو روح بخش به دکوراسیون و معماری

شاید به جرأت بتوان گفت که پس از رنگ‌‌آمیزی، پرده‌‌ها دیگر عامل مؤثر در بیان سبک دکوراسیون داخلی ساختمان‌‌ها هستند. تزیین و طراحی یک محیط در کنار استفاده صحیح از پرده‌‌ها، به قالب بی‌‌روح و سرد پنجره‌‌ها جان می‌‌بخشد و محیطی گرم و آرامش‌‌بخش را فراهم می‌‌کند. پرده‌‌ها چه به صورت بلند و پُرچین و چه کوتاه و ساده، همواره می‌‌بایست بر مبنای سلایق، نیازها و همچنین چگونگی چیدمان و دکوراسیون داخلی انتخاب شوند.

نکاتی پیرامون ارتباط پرده با سلامت خانواده

ممکن است این موضوع کمتر به ذهن خطور کند که نوع پرده‌‌های خانه نیز در سلامت افراد مؤثر هستند! به نکاتی که در زیر آمده توجه کنید:

پرده‌های پنجره

پرده‌‌هایی که برای پوشش پنجره‌‌ها به کار می‌‌روند، نقش حائل در مقابل گرد و خاک را ایفا می‌‌کنند (به خصوص در فصول گرم) و این ذرات به دام افتاده، در پرده‌‌ها باقی مانده و با وزش باد، وارد محیط خانه خواهند شد. برای حل این مشکل و پیش‌‌گیری از حساسیت‌‌های پوستی و تنفسی، بهتر است پرده‌‌ها در فواصل زمانی کوتاه‌‌تری شسته شوند.

نقش پرده در دکوراسیون خانه

پرده‌‌های حمام

پرده‌‌های حمام یا آشپزخانه کمتر مورد توجه قرار می‌‌گیرند و اغلب از پارچه‌‌هایی با کیفیت پایین‌‌تر تهیه می‌‌شوند. اجناس نامرغوب و پلاستیک و رنگ‌‌های به کار رفته در این پرده‌‌ها به مرور زمان و به دلیل تماس با بخار آب و گرما، به صورت گازهای سمی در هوا پخش می‌‌شوند که مشکلات تنفسی را به دنبال خواهد داشت.

پرده اتاق کودک

در خانه‌‌هایی که کودک نوپا حضور دارد، استفاده از پرده‌‌های بلند و دنباله‌‌دار مناسب نیست. این پرده‌‌ها که امروزه کاربردهای فراوانی هم دارند، به دلیل قرارگیری دنباله‌‌های بلندشان بر روی زمین، محل مناسبی برای تجمع گرد و خاک و پُرز فرش‌‌ها هستند که این موضوع می‌‌تواند بسیاری از حساسیت‌‌ها و بیماری‌‌های تنفسی را در پی داشته باشد.

نقش رنگ پرده در روحیه

و اما نکته مهم دیگری که وجود دارد، ارتباط سلامت روانی افراد با جنس و رنگ پرده‌‌ها است. به عنوان مثال اتاق‌‌های خواب که حریم خصوصی و آرامش بیشتری را می‌‌طلبند، نیازمند پرده‌‌های ضخیم‌‌ با رنگ‌‌های دلخواه هستند در حالی که برای اتاق پذیرایی و نشیمن به دلیل نیاز بیشتر به نور، می‌‌توان از پرده‌‌های نازک‌‌تر با طرح و رنگ‌‌های شادتری بهره گرفت.

انتخاب پرده برای قسمت‌‌های مختلف خانه

پرده‌‌ها یکی از زیباترین و تأثیرگذارترین عناصر دکوراسیون داخلی هستند که وابسته به نوع کاربری هر قسمت از خانه و همچنین بسته به سلیقه افراد و نوع پنجره و محل نصب، با طرح‌‌ها و جنس‌‌های متفاوتی به کار می‌‌روند. در ادامه بخش‌‌های مهم یک خانه و پرده‌‌های مناسب با هر قسمت را شرح می‌‌دهیم:

نقش پرده در دکوراسیون خانه

آشپزخانه

مهم‌‌ترین و اولین نکته در انتخاب پرده آشپزخانه، جنس آن است. از آنجا که پرده‌‌های آشپزخانه به علت تماس با بخار آب و ذرات روغن و چربی، به دفعات شستشوی بیشتری نیاز دارند، لازم است از جنس مقاوم‌‌تری تهیه شوند. از لحاظ ظاهری نیز بهتر است رنگی روشن‌‌تر و هم‌‌خانواده با رنگ‌‌های به کار رفته در کابینت، کاشی‌‌ها و … برای آن در نظر گرفته شود.
اتاق خواب

پرده‌‌های اتاق خواب در کنار جنبه تزیینی، از نظر القای حس آرامش و امنیت به افراد نیز اهمیت دارند. به همین جهت، بهتر است علاوه بر استفاده از پرده‌‌های ضخیم‌‌تر (به دلیل ممانعت از ورود نور شدید آفتاب)، از رنگ‌‌های متناسب با جنسیت، سن، روحیه و علایق افراد بهره گرفت و همچنین به جهت هماهنگی دکوراسیون اتاق، می‌‌بایست طرح و رنگ پرده‌‌ها را مشابه با روتختی، کوسن‌‌ها، کلاهک آباژور و سایر لوازم انتخاب کرد.
اتاق پذیرایی و نشیمن

پرده‌‌های این قسمت از خانه بیش از سایر بخش‌‌ها در معرض دید هستند و نقش مهمی در ترکیب رنگ‌‌ها، تزیین و دکوراسیون منزل بر عهده دارند. خوب است برای انتخاب پرده‌‌های اتاق پذیرایی و نشیمن، قدری دست و دل باز بود. در بعضی موارد می‌‌توان به وسیله پرده‌‌ها و با ساده‌‌ترین راهکارها، تغییرات بزرگی در دکوراسیون منزل ایجاد کرد. به عنوان مثال هرچقدر پرده‌‌ها نزدیک‌‌تر به سقف نصب گردند، ارتفاع دیوارها بیشتر جلوه خواهد کرد و سقف بلندتر به نظر می‌‌رسد.

برای پنجره‌‌های کوتاه و معمولی باید از پرده‌‌هایی که یک‌‌سوم پایینی‌‌شان طرح دارد، استفاده کرد و برای پنجره‌‌های بلند، بهره بردن از قاب چوبی (کتیبه) مناسب‌‌تر است. رنگ‌‌های گرم برای اتاق نشیمن و پذیرایی توصیه می‌‌شود البته می‌‌بایست بسته به میزان نورگیر بودن این قسمت از خانه، درجه روشنی یا تیرگی پرده‌‌ها را انتخاب کرد. در نهایت باید توجه داشت که رنگ و طرح پرده‌‌ها هماهنگ با مبلمان، دکوراسیون، فرش‌‌ها و تابلوها انتخاب شود.

انتخاب پرده برای فصول مختلف

در صورت تمایل برای تغییر پرده‌‌ها در فصول مختلف سال بهتر است در شش ماهه گرم سال از پرده‌‌هایی ظریف و سبک (مثلاً حریر یا ساتن) با رنگ‌‌های ملایم شبیه به شکوفه‌‌های بهاری و یا رنگ‌‌های متالیک بهره بُرد و در شش ماهه سرد نیز می‌‌توان از پرده‌‌هایی ضخیم‌‌تر (مانند مخمل یا پارچه‌‌های پشمی) با ترکیبی از رنگ‌‌های گرم استفاده کرد.

چند پیشنهاد کاربردی پرده در دکوراسیون

انتخاب پرده برای هر قسمت از خانه وابسته به نیازها، سلایق و همچنین حال و هوایی است که افراد برای منزل خود می‌‌پسندند ولی به طور کلی در تهیه پرده، یک‌‌سری قواعد باید مد نظر قرار گیرند. تأمین بخشی از نور و میزان دمای خانه به جنس، رنگ و مقدار ضخامت یا نازکی پرده‌‌ها بستگی دارد و بلندای پرده کاملاً مرتبط با سلیقه و نظر ساکنین است. هم‌‌خوانی و هماهنگی طرح و رنگ پرده‌‌ها با مبلمان، فرش‌‌ها و دکوراسیون منزل، یکی از عوامل ایجاد آرامش روانی در محیط خانه است. در پایان ذکر این نکته پُر بیراه نیست که بگوییم همیشه صرف هزینه‌‌های گزاف و استفاده از پارچه‌‌های گران‌‌قیمت، دلیلی بر زیبایی و هارمونی دکوراسیون منازل نخواهد بود بلکه در برخی مواقع با صرف بودجه کمتر و بکارگیری خلاقیت بیشتر، می‌‌توان به نتیجه بهتری دست یافت.

 

[icon name=”tags” class=”” unprefixed_class=””] نقش پرده در دکوراسیون خانه

 

 


#کاشی # سرامیک #سرام پخش
[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments