پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

ساختار و انواع رس ها

ساختار و انواع رس ها

رس ها از واحد های ابتدایی با نام چهار وجهی (tetrahedron) سیلیسیم و هشت وجهی (octahedron) آلومینیوم و منیزیم تشکیل شده اند. در چهار وجهی ها، سیلیسیم در مرکز و اکسیژن ها در رئوس قرار دارند. در هشت وجهی ها، آلومینیوم یا منیزیم در مرکز و اکسیژن یا گروه های هیدروکسیل در رئوس خواهند بود. از به هم پیوستن چنین چند وجهی هایی به طرق مختلف ساختار رس ها تشکیل خواهد شد.

این چند وجهی ها ابتدا به گونه ای به هم میپیوندند که ورقه هایی با نام ورقه های چهار وجهی و هشت وجهی ( tetrahedral and octahedral sheets) تشکیل شود. تفاوت در نوع به هم پیوستن و و تعداد این ورقه ها، باعث بوجود آمدن انواع رس ها با خواص و ساختار مختلف می شود.

چهار وجهی ها سه گوشه از چهار گوشه خود را به اشتراک می گذارند و یک ورقه متشکل از چهار وجهی ها را تشکیل میدهند. آنها اکسیژن های صفحه قاعده خود را به گونه ای به اشتراک میگذارند که یک ترتیب هگزاگونال ایجاد شود. در اینجا اکسیژن های راس با سوی بالا یا پایین هستند. فرمول ورقه ای به صورت T۲O۵ می باشدکه در اینجا T غالبا کاتیون های Al، Si و گاه Fe۳+ و B هستند.

ورقه های هشت وجهی نیز از به تجمع هشت وجهی هایی به جود آمده که وجوه خود را به اشتراک گذاشته اند. در این حالت نیز ورقههای هشت وجهی با شکل هگزاگونال تشکیل میشود. کاتیون های Al۳+، Mg۲+، Fe۳+ و Fe۲+ میتوانند در مرکز هشت وجهی ها قرار بگیرند.

تعداد ورقه ها، چگونگی و نوع به هم پیوستن آنهاست که ساختار و گروه رس ها را مشخص میکند. ورقه های چهار وجهی و هشت وجهی ممکن است به صورت دوتایی یا سه تایی، با به اشتراک گذاشتن اکسیژن های خود به یکدیگر متصل شوند. به عبارت دیگر، در یک حالت، ورقه ای هشت وجهی به یک ورقه چهار وجهی متصل میشود و یا در حالت دیگر ممکن است، یک ورقه هشت وجهی بین دو ورقه چهار وجهی قرار گیرد. در نهایت از به هم پیوستن این اتصالات دوتایی و سه تایی با کمک نیروهای کووالانت، هیدروژنی و یا واندروالسی است که ساختار رس شکل میگیرد.

به این علت رس ها به دارا بودن ساختار لایه ای معروف هستند و همین ساختار لایه ایست که به رس ها خواص ویژه ای میبخشد. نوع اتصال بین این لایه ها خواص رس را تحت تاثیر قرار خواهد داد و معیاری جهت تقسیم بندی آنها خواهد بود. به طور کلی رس هایی که در صنعت کاشی استفاده میشوند به سه گروه زیل تقسیم بندی میشوند:

  1. رس های گروه کائولینیت
  2. رس های گروه ایلیت
  3. رس های گروه مونت موریلونیت


#کاشی #سرامیک #سرام_پخش

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments