پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

سهم صنعت کاشی و سرامیک در صادرات

کاشی و سرامیک

سهم صنعت کاشی و سرامیک در صادرات

سهم صنعت کاشی و سرامیک در صادرات چقدر است؟

گروه معدن: صنعت کاشی و سرامیک ایران با سرمایه‌گذاری بیش از ۳.۵ میلیارد دلاری پله‌های ترقی در تولیدات کیفی را به خوبی پیموده اما همچنان از نظر سهم متناسب در بازارهای صادراتی به جایگاه خود دست نیافته است.

 

جایگاه صنعت کاشی در ایران

بررسی‌ها نشان می‌دهد وجود منابع کافی انرژی و مواد اولیه در داخل و بازارهای مناسب در کشورهای مجاور، نیازهای اولیه برای رشد و پویایی این صنعت را فراهم می‌کند. از طرفی پیشینه فرهنگی ایران در تولید کاشی با طرح‌های زیبا و چشم‌نواز باعث به‌وجود آمدن زمینه انتقال این هنر از طریق تولیدات این صنعت می‌شود.
به گزارش ایرنا، پیش از انقلاب اسلامی، ایران در این صنعت جایگاه قابل‌قبولی نداشت و تا قبل از سال ۱۳۳۹، تولید کاشی در ایران با وجود پیشینه ۱۰هزار ساله آن، به شکل دستی و سنتی انجام می‌شد اما از سال ۱۳۳۹ با راه‌اندازی کارخانه کاشی ایرانا، تولیدات به شکل صنعتی و با ماشین‌آلات و تجهیزات جدید در کشورانجام شد.
آمار جهانی تولید کاشی و سرامیک در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲) در مقایسه با سال قبل با اندکی کاهش به‌دلیل رکود حاکم بر بازارهای جهانی روبه‌رو شد، تصویر مثبتی از روند تولید و گسترش مصرف محصولات این صنعت را نشان می‌دهد؛ به‌طوری که تولید کاشی و سرامیک در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) در جهان به ۱۱میلیارد و ۹۱۳ میلیون مترمربع رسید که نسبت به سال ۲۰۱۲ میلادی (۱۳۹۱) ۶.۴ رشد داشت. میزان تولید ایران در این سال نیز حدود ۴۰۰ میلیون مترمربع و معادل ۳.۴ درصد از تولید جهانی است.

در ۲۰ سال گذشته کشورهای زیادی با سرمایه‌گذاری قابل‌توجه و بهره‌گیری از آخرین فناوری تولید به جمع تولیدکنندگان کاشی و سرامیک جهان پیوسته‌اند که از جمله این کشورها می‌توان به چین، ایران، هند، برزیل، ویتنام، اندونزی، روسیه، ترکیه و امارات اشاره کرد.
قاره آسیا بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده کاشی و سرامیک در جهان است و اروپا، امریکای مرکزی و جنوبی، افریقا و امریکای شمالی به ترتیب در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.
با توجه به حجم بالای سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت کاشی و سرامیک کشور به‌ویژه در سال‌های گذشته به علت حاشیه سود مناسب این صنعت، هم‌اکنون میزان عرضه بیش از تقاضای بازار بوده و بازار داخل اشباع شده است و هرگونه توسعه سرمایه‌گذاری جدید باید برای بازارهای صادراتی انجام شود.
حاشیه سود بالا، وجود فناوری به‌نسبت ‌روزآمد، وجود منابع معدنی موردنیاز کشور و حضور بخش خصوصی در عرصه سرمایه‌گذاری ازجمله نقاط قوت صنعت کاشی و سرامیک و نبود انسجام و هماهنگی واحدهای تولیدی در بخش صادرات، ضعف در بازاریابی علمی، ضعف در بازارسازی و شناسایی نیازهای جدید، کمبود منابع مورد نیاز و مصرف بالای انرژی از نقاط ضعف این صنعت است.

 

رکود مسکن و بازار بی‌رونق کاشی

سینا گلکار، مدیر کارخانه کاشی و سرامیک در این‌باره گفت: در سال‌های گذشته ما هر روز شاهد افزایش تورم بودیم و به جای آنکه به دنبال افزایش کیفیت محصولات تولیدی باشیم، به دنبال خرید مواد اولیه و انبار کردن این مواد بودیم.
وی با اشاره به رکود در بخش مسکن و تاثیر آن بر صنعت کاشی و سرامیک گفت: رکود مسکن آثار منفی خود را بر صنعت کاشی و سرامیک برجای گذاشته اما تثبیت این وضعیت باعث شده ما به دنبال برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه‌ها و ارائه محصولات با نرخ مناسب بازار باشیم و تا حدودی پیش‌بینی آینده با توجه به شرایط موجود امکان‌پذیر است.

این فعال حوزه کاشی و سرامیک بیان کرد: در گذشته کالاهایی مشابه تولیدات داخلی وارد کشور می‌شد که خوشبختانه با افزایش تولیدات و ارائه محصولات با نرخ پایین، میزان واردات تا ۵۰ درصد کاهش یافته و حتی در مواقعی به صفر رسیده است.
وی با اشاره به محدودیت ارتباط بانکی ایران و کشورهای دیگر تصریح کرد: ما صادرات محدودی به کشورهای آلمان، حوزه خلیج‌فارس و همسایه‌های شمالی همچون جمهوری آذربایجان داریم چراکه کشورها به‌طور نقدی خرید نمی‌کنند.
گلکار درباره بازار قطر نیز گفت: این کشور بازار بزرگ و بالقوه‌ای برای صادرات محصولات کاشی و سرامیک است که وزارت امور خارجه می‌تواند با دعوت از بازرگانان این کشور و برقراری رابطه بین بازرگانان دو کشور زمینه صادرات کالا به قطر را فراهم کند.

وی درباره انتظارات خود از دولت دوازدهم افزود: از دولت انتظار داریم با بهبود روابط خارجی امکان برقراری رابطه تجاری با این کشورها را برای تولیدکنندگان فراهم کند و از سویی هزینه‌های گمرکی را کاهش دهد تا تولیدکنندگان بتوانند با تولیدات کشورهای دیگر رقابت کنند؛ چرا که بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل هزینه‌های بالای گمرکی و حمل‌ونقل نمی‌توانند صادرات خوبی داشته باشند.سهم صنعت کاشی و سرامیک در صادرات چقدر است؟

مشکل مراودات بانکی داریم

علی روح آبادی، مدیرعامل شرکت تولیدکننده وان، جکوزی و شیرآلات گفت: در دولت یازدهم به‌دلیل حمایت از تولیدات داخلی، شاهد بهبود بازار تولید بودیم و کیفیت محصولات ما نسبت به سال‌های گذشته ارتقا یافته و توانسته‌ایم محصولات متنوع در ۳۰ تا ۴۰ طرح و اندازه متفاوت تولید کنیم.
وی تاکید کرد: یکی از مشکلات ما واردات ورق‌های ای‌بی‌اس از کشور ترکیه است؛ چراکه ورق‌های تولیدی در داخل نه‌تنها کیفیت مناسبی ندارند بلکه در مقایسه با ورق‌های وارداتی نرخ بیشتری دارند و این مشکل به شرکت پتروشیمی بازمی‌گردد.
این تولیدکننده وان، جکوزی و شیرآلات در زمینه صادرات محصولات تولیدی خود اعلام کرد: به دلیل نداشتن روابط بانکی با کشورهای دیگر و مشکلاتی که در بخش مراودات بانکی وجود دارد، تمایلی به صادرات نداریم و ترجیح می‌دهیم بیشتر بر بازار داخلی تمرکز کنیم.
روح‌آبادی درباره دیگر مشکلات پیش‌روی این صنعت گفت: واردات کالاهای مشابه یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان در حوزه صنایع حمام، سونا و استخر است و با وجود ده‌ها کارخانه تولید وان شاهد واردات محصولات بی‌کیفیت از کشور چین هستیم و این ضربه بزرگی به تولید داخلی وارد می‌کند.

سرمایه‌گذاری بی‌رویه در صنعت کاشی

علی کلباسی، رئیس هیات مدیره کاشی مرجان گفت: یکی از مشکلات صنعت کاشی و سرامیک اضافه تولید و سرمایه‌گذاری بی‌رویه در این صنعت است که شاهد تولید حدود ۳برابری نسبت به تقاضا هستیم و در واقع افرادی که آشنایی با این صنعت نداشتند به دلیل سهولت در وام‌گیری وارد این صنعت شدند و مشکلاتی را به‌وجود آوردند.
وی افزود: صنعت کاشی و سرامیک با خرید ماشین‌آلات گوناگون از نظر کمی رشد بسیاری داشته است، به‌طوری‌که در سال‌های گذشته رتبه چهارم تولیدکننده داشتیم و هم‌اکنون رتبه هفتم را در جهان از نظر تولید داریم اما از نظر کیفیت، این صنعت وضعیت مناسبی ندارد و دلیل آن نیز نبود دانش لازم برای تولید و شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور است.

این فعال صنعت کاشی و سرامیک درباره صادرات محصولات عنوان کرد: عمده صادرات ما به کشورهای حوزه سی‌آی‌اس، کویت و به صورت محدود به کشورهای اروپایی است. البته در گذشته به عربستان سعودی نیز صادرات داشتیم که به دلیل مشکلات سیاسی رابطه ما قطع شد و هم‌اکنون نیز با توجه به اتفاق‌هایی که برای کشور قطر رخ داده در زمینه صادرات به این کشور برنامه‌هایی را درنظر گرفته‌ایم.سهم صنعت کاشی و سرامیک در صادرات چقدر است؟
وی در ادامه درباره ارائه تسهیلات بانکی در صنعت کاشی و سرامیک گفت: نرخ بالای سود بانکی و رابطه‌ای بودن دریافت وام‌ها باعث شده دریافت تسهیلات مشکلاتی را برای فعالان صنعت کاشی و سرامیک به وجود آورد، به شکلی که برخی فعالان حتی نمی‌توانند وامی از سرمایه در گردش خود دریافت کنند و در مقابل افرادی وام‌های کلان می‌گیرند و حاضر به پس دادن آنها نیز نیستند. کلباسی بیان کرد: بخش زیادی از مواد اولیه در داخل کشور تولید می‌شود و برخی لعاب‌های خاص را از کشورهای اروپایی وارد می‌کنیم. وی درباره انتظارات از دولت دوازدهم گفت: دولت صنعت را به بخش خصوصی واگذار کند چراکه دخالت‌های دولت در صنعت بیشتر به عنوان مانع است و کمتر نقش کمک‌کننده دارد و از سویی دولت‌ها در سال‌های گذشته به دنبال گرفتن مالیات از صنایع بودند که باعث شده شرکت‌ها دیگر توان پرداخت مالیات‌های سنگین را ندارند. از این‌رو از دولت دوازدهم می‌خواهیم در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.


 

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments