پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

تحلیل بنیادی صنعت کاشی و سرامیک کشور

تحلیل بنیادی صنعت کاشی و سرامیک کشور

تحلیل بنیادی صنعت کاشی و سرامیک کشور

سرامیک از اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین مصنوعات ساخت بشر است که همواره، نقشی تعیین‌کننده در رشد فرهنگ و زندگی آدمی ایفا کرده است. اهمیت این دستاورد به اندازه‌ای است که امروزه حضور سرامیک‌های پیشرفته در عرصههای مختلف صنعت و تکنولوژی، همچنان در صدر علوم مهندسی مواد قرار گرفته است.

نگاهی به صنعت کاشی و سرامیک به ویژه کاشی‌های سرامیکی به صورت صنعتی در ایران، نشان می‌دهد که فعالیت این صنعت از سال ۱۳۳۹ آغاز شده و طی ۵۰ سال گذشته هم‌چنان با رشدی چشمگیر رو به رو بوده است.

کاشی و سرامیک در میان هفت صنعت منتخب

هفت رشته فعالیت‌های صنعتی دارای اولویت در سند چشم‌انداز برنامه راهبردی ۱۴۰۴به چشم می‌خورد که عبارتند از: خودرو، فولاد، نساجی و پوشاک، سیمان، تایر و تیوب، لوازم خانگی و کاشی و سرامیک.

حضور کاشی و سرامیک در کنار صنایع دیگری مثل فولاد و خودروسازی نشان از اهمیت به این صنعت در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ دارد.

برنامه راهبردی صنعت کاشی و سرامیک

کسب جایگاه چهارم در جهان با ظرفیت تولید سالانه ۷۰۰ میلیون مترمربع و ۲ میلیارد دلار صادرات را می‌توان برنامه در نظر گرفته شده برای این بخش با ۸ هدف کلی دانست. افزایش سهم صادرات کشور در بازارهای جهانی، استخراج معادن و تولید محصولات کاشی و سرامیکی در مقیاس اقتصادی از جمله اهداف این صنعت هستند.

آمار صادرات کاشی و سرامیک

آمار موجود در بخش صادرات بر اساس آنچه انجمن صنفی کاشی و سرامیک منتشر کرده است نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۷ مقدار صادرات با شیب ملایمی در مسیر افزایشی قرار دارد در حالی که ارزش دلاری صادرات کاهش یافته است. این موضوع می‌تواند سه دلیل داشته باشد، اول آنکه متولیان این امر برای حفظ بازار صادراتی خود حاضر به فروش ارزان‌تر شده‌اند یا اینکه کاشی‌هایی  که قیمت ارزان‌تر دارند را صادر کرده‌اند و یا بنا به دلیل دیگر کاشی‌های درجه دو، سه و چهار خود را برای صادرات در نظر گرفته‌ و از صادرات کاشی درجه یک امتناع کرده‌اند.

عوامل تاثیرگذار بر صنعت کاشی و سرامیک

رکود ساخت و ساز، چالش‌های موجود در ارتباط با صادرات، نوسانات نرخ ارز، نرخ تورم، کاهش نقدینگی، نرخ تسهیلات بانکی، عدم انطباق بازار مصرف داخلی با ظرفیت تولیدی موجود در کشور، رقابت تولیدکنندگان از طریق عدم افزایش نرخ فروش و افزایش دوره وصول مطالبات اثر مهمی بر صنعت کاشی و سرامیک داشته است و به دلیل شرایط مذکور، بسیاری از واحدهای صنعتی اقدام به توقف واحدهای تولید و یا استفاده بخشی از ظرفیت تولیدی نموده‌اند.

رکود حاکم بر ساخت و ساز از اصلی‌ترین عوامل عدم رونق اقتصادی در بازار صنعت کاشی و سرامیک و کاهش تقاضا در بازارهای هدف است.

افزایش نرخ در سال ۹۷ به کاشی و سرامیک هم رسید

در سال گذشته با توجه به نوسانات شدید اقتصادی که کشور با آن دست و پنجه نرم کرد افزایش قیمت در تمامی صنایع و کالاها را شاهد بودیم. این افزایش قیمت در نهایت به گروه کاشی و سرامیک هم رسید و منجر به بالا رفتن قیمت محصولات شد. در پی افزایش قیمت محصولات نهایی ، مواد اولیه و بهای تمام شده محصولات بالا رفته که بسته به تغییرات درآمد و بهای تمام شده، حاشیه سود شرکت‌های گروه کاشی و سرامیک تغییر کرده است.

مقایسه درآمدی شرکت‌های کاشی و سرامیک

بررسی درآمد ۶ شرکت گروه کاشی و سرامیک در بازار بورس نشان می‌دهد، درآمد کلیه شرکت‌ها در سال ۹۷ به دلیل افزایش نرخ فروش محصولات افزایش یافته است اما بیشترین درصد افزایش درآمد مربوط به کحافظ است. درآمد کحافظ از ۶ میلیارد تومان در سال ۹۶ با رشد ۲۲۸ درصدی به ۲۱ میلیارد تومان در سال ۹۷ رسیده است. البته این شرکت در سال ۹۶ زیان خالص ۱۹ میلیارد تومانی شناسایی کرده است که در سال ۹۷ به دلیل افزایش درآمد، زیان خالص شرکت با کاهش ۴۰ درصدی همراه بوده و به ۱۱ میلیارد تومان رسیده است.

کمترین میزان افزایش درآمد نیز مربوط به کلوند بوده که  از ۱۲۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۱۶۱ میلیارد تومان در سال ۹۷ افزایش ۳۴ درصدی داشته، سود خالص کلوند از ۸ میلیارد تومان در سال ۹۶ با رشد ۱۵۷ درصدی به ۲۱ میلیارد تومان رشد پیدا کرده است.

بالا رفتن حاشیه سود خالص  با افزایش نرخ محصولات

با توجه به تغییرات درآمد و سود خالص شرکت‌ها و تغییرات بهای تمام شده شرکت‌های کاشی و سرامیک، تغییرات حاشیه سود خالص نیز قابل توجه است. بررسی حاشیه سود خالص شرکت‌های گروه کاشی و سرامیک نشان می‌دهد، همراه با افزایش درآمدها و افزایش سود خالص شرکت‌های این گروه، حاشیه سود شرکت‌ها نیز افزایش یافته است.تحلیل بنیادی صنعت کاشی و سرامیک کشور

شرکت تولیدی کاشی تکسرام (کترام)

شرکت تولیدی کاشی تکسرام در شهر اصفهان واقع شده است. فعالیت اصلی این شرکت تولید انواع کاشی‌های گرانیتی کف و دیواری (مات و براق) است. کترام با سابقه بیش از بیست سال فعالیت در صنعت کاشی و سرامیک دارای جایگاه تقریبا مناسب اما کوچکی در بازار رقابتی این صنعت است. سهامداران عمده این شرکت را افراد حقیقی تشکیل داده‌اند و وابستگی به نهاد یا شرکتی خاص در آن به چشم نمی‌خورد.

نتایج عملکرد تکسرام

در سال مالی ۹۷ کترام توانسته است با افزایش ۶۵ درصدی درآمدهای عملیاتی و بهای تمام شده هم‌سو با یکدیگر سود ناخالص را به میزان ۶۲ درصد افزایش دهد. در سال مالی ۹۶ کترام زیان خالص ۲ میلیارد تومانی گزارش کرده بود که این رقم با توجه به افزایش درآمدهای عملیاتی که عمدتا ناشی از افزایش نرخ فروش محصولات بوده به سود ۱ میلیادر تومانی تبدیل شده است. بدین ترتیب زیان خالص ۷۴ ریالی هر سهم به سود خالص ۳۶ ریالی رسیده است.

عملکرد شرکت در دوره مالی منتهی به اسفند ۱۳۹۷به دلیل دستیابی به مقادیر تولید و فروش پیش‌بینی شده منجر به سود گردیده است و در این ارتباط شرکت اقدام به تنوع در تولید کاشی ‌های تزیینی جهت ورود به بازار فروش کاشی دیوار نموده است با تداوم این امر می‌توان به سودآوری این شرکت هم‌چنان امید داشت.

کاشی و سرامیک حافظ (کحافظ)

شرکت کاشی و سرامیک حافظ یکی از برندهای قدیمی و معتبر صنعت کاشی و سرامیک است.

شرکت سرمایه گستر آریا با ۹۵.۴۴ درصد سهم بیشترین مالکیت این شرکت را دارد و سایر سهامداران آن به شرح ذیل هستند:

نتایج عملکرد کاشی حافظ

کحافظ در گزارش تفسیری مربوط به سال ۹۷ مدعی شده است با توجه به فعالیت‌های بازاریابی و بازارسازی انجام شده در بازارهای هدف، پیش‌بینی می‌گردد نرخ فروش محصولات شرکت در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ افزایش ۱۰۰ درصدی داشته باشد.

با توجه به افزایش بهای تمام شده و کاهش حاشیه سود خالص در صنعت کاشی، مدیریت شرکت تلاش کرده در جهت کنترل هزینه‌ها از جمله بهینه‌سازی مصرف مواد اولیه، انرژِی و سایر هزینه‌های ثابت برآید.

کاشی و سرامیک سعدی (کسعدی)

شرکت کارخانجات کاشی و سرامیک سعدی از جمله واحدهای تابعه تامین اجتماعی است که فعالیت اصلی آن طراحی و تولید انواع کاشی و سرامیک است سهامداران عمده‌ آن به شرح ذیل است:

نتایج عملکرد کاشی سعدیتحلیل بنیادی صنعت کاشی و سرامیک کشور

کسعدی در سال مالی گذشته توانسته است درآمدهای عملیاتی را ۱۲۹ درصد افزایش دهد و از ۲۸ میلیارد تومان به ۶۵ میلیارد تومان برساند. با افزایش درآمدها بهای تمام شده نیز افزایش ۱۱۳ درصدی داشته و از ۲۷ میلیارد تومان به ۵۸ میلیارد تومان رسیده است.

سود ناخالص با ۵۲۸ درصد افزایش از ۱ میلیارد تومان به ۷ میلیارد تومان، زیان عملیاتی در سال مالی ۹۶ از ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به سود عملیاتی ۳ میلیارد تومانی در سال مالی ۹۷ و زیان خالص ۲ میلیارد تومانی در سال ۹۶ به سود خالص ۶ میلیارد تومانی در سال ۹۷ افزایش پیدا کرده است.

کاشی و سرامیک الوند (کلوند)

شرکت کاشی و سرامیک الوند تولید انواع کاشی، ظروف چینی و سرامیکی، انواع لعاب و فرآورده‌های مشابه و وابسته را محوریت اصلی کار خود قرار داده و در کنار آن به موضوعات فرعی دیگری نیز می‌پردازد.

سهامدار عمده کلوند شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین با ۸۷.۶۳ درصد از مالکیت است در نتیجه این شرکت هم از وابسته‌های تامین اجتماعی به شمار می‌رود.

نتایج عملکرد کاشی الوند

صنایع کاشی و سرامیک الوند در سال مالی ۹۷ درآمدهای عملیاتی را ۳۴ درصد افزایش داده و از ۱۲۰ میلیارد تومان به ۱۶۱ میلیارد تومان رسانده است. بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی از ۹۳ میلیارد تومان با ۲۸ درصد رشد به ۱۲۰ میلیارد تومان رسیده و سود ناخالص، عملیاتی و خالص به ترتیب ۵۴، ۸۰ و ۱۵۷ درصد افزایش داشته‌اند.

شرکت کاشی و سرامیک سینا (کساوه)

شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا در سال ۱۳۶۷ با نام «کاشی ساوه» به ثبت رسید و در سال ۱۳۷۹ به شرکت «کاشی و سرامیک سینا» تغییر نام داد و از سال ۱۳۸۸ تحت پوشش هلدینگ گسترش پایا صنعت سینا قرار گرفت.تحلیل بنیادی صنعت کاشی و سرامیک کشور

نتایج عملکرد سینا کاشی

در سال مالی ۹۷ کساوه ۲۹۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته است که در مقایسه با سال مالی ۹۶ و مبلغ ۱۷۷ میلیارد تومان افزایش ۶۴ درصدی را نشان می‌دهد.  بهای تمام شده در سال مالی ۹۷ حدود ۲۰۷ میلیارد تومان بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۴۱ میلیارد تومان بود از افزایش ۴۷ درصدی حکایت می‌کند.

سود ناخالص ۱۳۴ درصد، سود عملیاتی ۲۷۱ درصد و سود خالص ۵۴۸ درصد از سال ۹۶ تا ۹۷ افزایش داشته و اعداد آن به ترتیب ۸۳ میلیارد تومان، ۴۷ میلیارد تومان و ۳۸ میلیارد تومان در سال انتهای سال مالی ۹۷ گزارش شده است.

کاشی پارس(کپارس)

کاشی پارس را می‌توان به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های کاشی سینا درنظر گرفت چرا که بالغ بر ۵۳ درصد از سهام کپارس متعلق به کساوه است.

کاشی پارس از جهت تکنولوژی و سخت‌افزار نصب شده در وضعیت مناسبی قرار دارد و با توجه به تلاش‌های صورت گرفته از نظر تولید محصولات پرسلانی در ردیف بهترین تولیدکنندگان این محصول قرار گرفته است.

نتایج عملکرد کاشی پارس

درامدهای عملیاتی کاشی پارس در سال مالی ۹۷ حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به رقم ۵۷ میلیارد تومانی سال ۹۶ از افزایش ۷۵ درصدی حکایت می‌کند. بهای تمام شده در سال ۹۷ با ۶۷ درصد افزایش از ۴۴ میلیارد تومان به ۷۴ میلیارد تومان رسیده و سود ناخالص ۲۵ میلیارد تومانی با ۱۰۱ درصد افزایش را در پی داشته است. سود عملیاتی ۲۷۹ درصد رشد کرده و از ۴ میلیارد تومان به ۱۶ میلیارد تومان رسیده و سود خالص نیز با جهش ۴۲۷ درصدی از ۳ میلیارد تومان به ۱۵ میلیارد تومان رسیده است.

کپارس در سال مالی ۹۷ افزایش سرمایه ۴۲ درصدی داشته و سرمایه ۸ میلیارد و ۷۷۵ میلیون تومانی آن به ۱۲ میلیارد و ۴۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

جمع‌بندی

اثرات افزایش نرخ فروش محصولات در گروه کاشی و سرامیک مثبت ارزیابی می‌شود و همان‌گونه که از اطلاعات آورده شده برمی‌آید افزایش حاشیه سود خالص شرکت‌ها را در پی داشته است. امید به بهبود و رونق اقتصادی کشور و افزایش ساخت و ساز می‌تواند زمینه‌های بالا رفتن فروش مقداری شرکت‌ها و افزایش درآمد را به وجود آورد. هم‌چنین با توجه به شرایط ساخت و ساز در کشورهای همسایه همچون عراق و سوریه می‌توان به افزایش صادرات امید داشت؛ در این میان سیاست‌های وارداتی و تعرفه‌ای کشورهای مقصد در میزان صادرات اثرگذار است.

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments