پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

اطلاعات روی کارتن کاشی چیست؟

اطلاعات روی کارتن کاشی چیست؟

اطلاعات روی کارتن کاشی چیست؟

بدون شک برای همۀ ما پیش آمده که در زمان خرید شاید توجهی به اطلاعات روی کارتن کاشی نکرده باشیم و مهم‌ترین چیزی که مورد توجه ما قرار می گیرد نقش و طرح آن باشد و به بسته بندی دقت نکنیم.

این بدان معنی است که ۸۰ درصد از افرادی که کاشی و سرامیک خریداری می کنند اطلاعات لازم را در مورد کاشی های مورد نیاز خود ندارند و فقط از ظاهر آن ها آگاه هستند.

در این مقاله می خواهیم اطلاعات مهمی که روی کارتن کاشی نوشته شده است را توضیح دهیم تا در موارد دیگر با آگاهی کامل اقدام به خرید کنید.

 

مشاهده و خرید آنلاین انواع کاشی و سرامیک

تنوع را از ما بخواهید!

درجه کاشی (grade)

یکی از عوامل مهم در انتخاب کاشی قیمت و درجه آن است که بخشی از اطلاعات درج شده روی کارتن هم به این موضوع اختصاص داده شده است. پایین بودن درجه کاشی منجر به کم شدن کیفیت و ارزانتر شدن آن می شود.

همیشه به یاد داشته باشید که برای خرید سرامیک کف ساختمان باید از کاشی درجه یک و دو استفاده کرد، زیرا کاشی های با درجه پایین تر در معرض خرابی و آسیب زودتری هستند و به دلیل استفاده زیاد، کف ساختمان صدمه بیشتری می بیند.

کاشی کف طرح آجری

درجه سائیدگی (Abrasion Resistance)

نوع دیگری که باعث تقسیم بندی کاشی ها از هم می شود درجه سائیدگی است که بیشتر مختص کاشی های لعابدار و براق است و این اطلاعات بر روی کارتن ثبت می شود. در حقیقت میزان عمر کاشی  کف در برابر ساییدگی را با این درجه و با حرف aa روی جعبه مشخص می کنند.

به طور کلی در منازل مناسب ترین  درجه ساییدگی III و IV است و برای استفاده در ساختمان های مسکونی نیازی به استفاده از درجه و کیفیت بالاتر ندارد.

معایب سرامیک مات
مشاهده و خرید آنلاین انواع کاشی مات
سرامیک مات بهتر است یا براق
مشاهده و خرید آنلاین کاشی براق

میزان لیزی کاشی(COF)

میزان لیزی کاشی یکی دیگر از شاخص های طبقه بندی است. این درجه نشان دهنده درجه طبیعی مقاومت آن در برابر لیز خوردن را بیان می کند.

هر چه این مقدار بیشتر باشد، کاشی ها اصطکاک کمتری دارند و بلعکس هر چه این مقدار کمتر باشد، بیشتر لغزش می کنند. در مکان های مختلف درجات لیزر آن هم باهم فرق دارد به عنوان مثال برای ساختمان های داخلی و خانه های آپارتمانی درجه لغزش بالای ۵۰ مناسب است.

اگر می خواهید برای حمام، توالت یا پروژه های تجاری از آن استفاده کنید بهتر است نسبت لغزش مناسب بالای ۶۰ داشته باشید. پس همیشه هنگام خرید کاشی و سرامیک بسیار مراقب باشید، هر چه درجه بالاتر باشد، لغزش کمتری خواهید داشت.

طرح دکوراسیون چنار سایز 60*60 نگین - کالیبره مات

مقاومت در برابر سرما

این طبقه بندی کاشی عمدتاً برای کاشی های سرامیکی فضای باز استفاده می شود. اگر می خواهید برای داخل ساختمان از کاشی و سرامیک استفاده کنید نیازی به این نوع طبقه بندی ندارید؛ اما برای بیرون ساختمان چون احتمال یخ زدگی وجود دارد باید به این نکته توجه کنید.

چند رنگی کاشی (face)

اگر می خواهید از کاشی هایی که به حالت سنگ های طبیعی و رنگ  باز برای فضای داخلی ساختمان استفاده کنید بهتر است چند رنگ با کیفیت بالا که یکسان نباشند را انتخاب کنید. این کار باعث می شود تا نتیجه شما طبیعی تر شود.

جذب آب ‏(water Absorbtion)

بخشی از داده های ثبت شده روی کارتن کاشی نشان دهنده جذب آب است که به ما می گوید آیا این کاشی برای یک محیط مرطوب مناسب است یا خیر؟

در این نوع طبقه بندی کاشی ها به چهار دسته مختلف تقسیم می شوند:

  1. برخی از آنها کاشی های غیر شیشه ای نامیده می شوند که بیش از ۷ درصد وزن آب را جذب  می کنند. این نوع کاشی برای استفاده در حمام و سرویس بهداشتی و مکان هایی با رطوبت بالا مناسب نیست.
  2. دسته دوم کاشی های نیمه شیشه ای هستند که بین ۳ تا ۷ درصد وزن خود آب را جذب می کنند و برای داخل خانه و مناطق خشک مناسب هستند.
  3. دسته سوم کاشی های شیشه ای که نیم تا سه درصد وزن کاشی آب را جذب می کنند. این نوع کاشی برای مناطقی با رطوبت بالا مناسب است.
  4. گفته می شود که دسته چهارم کاشی های غیر قابل نفوذ و ضد آب را به خود اختصاص داده اند. در این طبقه کمتر از نیم درصد وزن کاشی آب را به خود جذب می کنند. کاشی های تمام پنوماتیک (فول بادی) و چینی (پرسلانی) جزء این نوع کاشی ها هستند.

دکوراسیون و کاشی مناسب آشپزخانه

این نوع کاشی در مکان های پر رفت و آمد و مناطق بسیار مرطوب خوب عمل می کند زیرا نسبت به کاشی های دیگر ضرر بسیار کمتری دارد.

 برای ساختمان های مسکونی استفاده از کاشی های شیشه ای یا سرامیک و برای مکان های پرتردد استفاده از کاشی های ضد آب توصیه می شود.

 

مشاهده و خرید آنلاین انواع کاشی شیشه ای

با سرام پخش خریدی مطمئن را تجربه کنید!

تشخیص درجه سرامیک از روی کارتن

این روزها سرامیک برای نما و کف ساختمان ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل قیمت پایین تر در مقایسه با سنگ و سایر مصالح نما مانند فلز و شیشه طرفداران زیادی دارد.

 نکته مهم در اجرا و انتخاب سرامیک ها برای استفاده در ساختمان ها، توجه به درجه آن ها است. در ادامه با هم نکاتی در مورد درجه سرامیک و نحوه تشخیص آن از روی کارتن را بررسی می کنیم.

راهکارهای طلایی هنگام خرید آنلاین کاشی و سرامیک

نکاتی درباره درجه سرامیک

به طور کلی درجه سرامیک کاری، معیاری است که نشان دهنده دقت و کیفیت در زمان ساخت آن در مشخصات روی کارتن سرامیک است. سرامیک های درجه یک از مواد مرغوب با استحکام و دوام بالا و همچنین مقاومت عالی در برابر نیروها و عوامل خارجی ساخته می شوند.

یکی دیگر از مواردی که باید توجه کرد کیفیت و درجه ساخت سرامیک است که ابعاد آن در درجه یک بسیار شبیه به هم هستند و تفاوت کمی با هم دارند.

استفاده از سرامیک های درجه یک فضا را زیبا می کند و اجرای این نوع سرامیک برای معمار مسئول این عملیات با کار و زمان کمتری صورت می گیرد. زیرا سرامیک ها نیازی به تراز شدن ندارند و به راحتی و بدون هیچ تفاوتی به هم متصل می شوند.

سرامیک ها به طور کلی به ۴ درجه تقسیم می شوند. درجه یک از بهترین کیفیت برخوردار بوده و برای ساخت آن از بهترین مصالح استفاده شده است.

مروری-بر-فرایند-پخت-در-صنعت-کاشی-و-سرامیک

نحوه تشخیص درجه سرامیک از روی کارتن

همانطور که گفته شد درجه سرامیک بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد. برای شناسایی نحوه تشخیص درجه کاشی از روی کارتن معمولاً درجه تولید سرامیک و سایر اطلاعات روی جعبه مقوایی توسط چاپگر جوهر افشان یا تجهیزات دیگر ثبت می شود و با مراجعه به جعبه هر سرامیک می توان تنوع و درجه را تعیین کرد.

در بیشتر موارد سرامیک های درجه ۴ معمولاً در یک جعبه سفید بسته بندی می شوند. اطلاعات ثبت شده در جعبه شامل درجه، تاریخ ساخت و کد تولید است و این اعداد به صورت جدول روی بسته بندی وارد می شوند که به راحتی در دسترس باشند.

با این حال، اگر به جعبه دسترسی ندارید، کیفیت لعاب سرامیکی و اینکه آیا سرامیک بدون لک است یا خیر، می ‌تواند در میزان آن تفاوت ایجاد کند.

کاربرد ربات در صنعت کاشی و سرامیک

استفاده از سرامیک به چند دلیل در حال رشد است. همچنین دوام و پایداری این محصول نسبت به شرایط آب و هوایی مناسب، بستگی به سطح تولید سرامیک دارد.

در سال‌های اخیر سرامیک‌های مختلفی با ساختار و ابعاد بسیار شبیه به سنگ ساخته شده‌اند که از اجرای آن‌ها ظاهر و فضاهایی بسیار زیبا و مقرون به صرفه‌تر و سبک‌تر از سنگ و سایر مصالح می توان داشت.

علائم فنی درج شده روی کارتن کاشی و سرامیک

شاید وقتی به تصاویر کاشی و سرامیک در سایت ها، روی کارتن و کاتالوگ ها نگاه می کنید، با دیدن یک سری علایم خاص در گوشه تصاویر از خود بپرسید این نشانه ها چیست و چه معنایی دارند؟

در زیر علائم فنی کاشی و سرامیک را به اختصار توضیح می دهیم تا با برخورد با این نشانه ها از ویژگی های مورد نظر خود مطلع شوید.

پرسلان

پرسلان نوعی سرامیک است که در زمان تولید آن مواد معدنی را با ترکیبات شیشه مخلوط می کند و پس از آن در فشارها و دمای بسیار بالا پخته می شود. به همین خاطر دارای فشردگی بالا، قطر نازک و مقاوم زیادی هستند.

این نوع کاشی ها نفوذپذیری بیشتری در برابر جذب آب تا کمتر از ۰.۵٪ نسبت به سایر مواد دارند. ولی نسبت به سایر بقیه منسوجات کاشی و سرامیک مقاومت بیشتری می توان در آن ها دید.

به خاطر همین خاصیت بارز پرسلان را بیشتر موارد در ساختمان سازی برای کف و محیط های پر رفت و آمد یا نمای ساختمان انتخاب می کنند.

سرامیک پرسلان استخری(Hugo-Mix) سبز 2.5*2.5 کاشی البرز - رستیک
سرامیک پرسلان استخری(Hugo-Mix) سبز ۲.۵*۲.۵ کاشی البرز - رستیک
سرامیک پرسلان ولتا طوسی 60*120 برند پالاس-نانو پولیش
دکوراسیون سرامیک پرسلان ولتا طوسی ۶۰*۱۲۰ برند پالاس-نانو پولیش

چاپ روتو

روتوکالر یا چاپ روتو روشی جدیدتر از چاپ مسطح یا تخت برای چاپ نقشه ها بر روی کاشی می باشد که در آن طرح و رنگ مورد نظر بر روی استوانه ای خاص مشخص می شود و سپس طرح روی سطح سیلندرها به صورت برش های ریز بریده می شود و بعد روی کاشی منتقل می شوند.

برای برخی از طرح ها استوانه را چند بار روی کاشی می غلطانند تا نقش مورد نظر کاملاً روی سطح منتقل شود. سپس روی آن روغنی که نقش چسب و فیکس کننده را دارد میزنند و در کوره می گذارند تا الگوی مورد نظر کاملاً روی کاشی ببندد.

چاپ دیجیتال

جدیدترین روش چاپ طرح مورد نظر بر روی کاشی می باشد که بر خلاف روش های قدیمی به کمک فناوری نانو رنگ مورد نظر با لیزر بر روی صفحه کاشی و دستگاه چاپ پاشیده می شود.  البته در روش قدیمی چاپ تخت یا روتوگراور  با صفحات کاشی تماس پیدا نمی کرد.

این روش مبتکرانه ترین روش برای چاپ زدن روی کاشی است به همین دلیل می توان این طرح را به راحتی روی کاشی های رستیک و پانچ (استراکچر) هم پیاده کرد.

طرح کاشی و مدیریت دیجیتال رنگ

برش خورده

کاشی ها پس از اتمام فرآیند پخت با دستگاه برش مخصوصی  به اندازه های دلخواه در می آیند. در طی این فرآیند که کالیبراسیون نیز نامیده می شود، کاشی ها را کاملاً صاف به یک اندازه می برند به صورتی که لبه ها تیز و قسمت زیرین آن  در زاویه ها عمود برهم می باشد، به این کاشی های اصلاح شده، مدرج یا بدون درز نیز می گویند.

کاشی های ثابت (رکتیفای شده) نیازی به بندکشی ندارند و پس از نصب هیچ گونه درز یا شکافی بین قسمت های آن وجود ندارد این مزیت باعث می شود تا از نفوذ هرگونه آلودگی جلوگیری شود  و از نظر بهداشتی نیز برتری دارند.

صنعت-کاشی-سرامیک-تحت-تاثیر-کرونا

سطح مات

در پایان فرآیند تولید کاشی، لایه ای از ترکیبات مایع محتوی شیشه روی کاشی ها ریخته شده و در کوره ای به نام لعاب کاشی قرار می گیرد. در اصل، لعاب کاشی منافذ سطح کاشی را پر می کند و می تواند از مات و نیمه براق تا براق متغیر باشد.

کاشی لعابدار  و مات که هیچ درخشندگی نداشته باشد، نور را منعکس نمی کند. اما از طرفی هم آلودگی سطح به راحتی در روی این کاشی قابل رویت نیست.

سطح براق

روکش براق کاشی بسیار سبک و شفاف است و همانطور که از نامش پیداست نور را منعکس می کند. در نتیجه باعث می شود انعکاس اتاق جذاب تر به نظر برسد.

 یکی دیگر از مزایای کاشی های لعاب دار این است که تمیز کردن آنها راحت تر از سایر سطوح است. اما به راحتی می توان کثیفی روی سطح کاشی ها را آشکار کند.

استفاده از فناوری نانو

سطح نیمه براق

یک نوع دیگر سطوح کاشی شامل روکش نیمه براق می باشد که در واقع رابط بین لعاب براق و مات که نه کاشی براق حساب می شود و نه مانند سطوح کاشی مات، کدر است.

مصرف کف

در روی کارتن انواع محصولات کاشی برای استفاده به عنوان پوشش کف، این علامت روی آنها قرار می گیرد. البته سرامیک ها و به طور خاص پرسلان ها را می بینیم که هم برای کف و هم برای دیوار استفاده   می شود. 

اما نمی توان نادیده گرفت که میزان اصطکاک کاشی های نصب شده روی زمین بسیار بیشتر از کاشی های نصب شده روی دیوار است، بنابراین این دو گروه برای تولید کاشی و سرامیک متفاوت در نظر گرفته می شوند. کاشی های کف ضخیم تر و محکم تر از کاشی های دیوار هستند.

 

 

مشاهده و خرید آنلاین انواع سرامیک کف

مصرف دیوار

برای انواع کاشی های مورد استفاده به عنوان پوشش دیوار در داخل یا خارج از منزل علامت مصرف دیوار می نویسند. کاشی های دیوار نازک تر از کف هستند و آب را بهتر جذب می کنند. برخی از انواع کاشی ها مانند پرسلان  را می توان در دیوارهای خارجی (مانند نمای ساختمان) نیز استفاده کرد.

سمی پولیش

سرامیک های پرسلانی پولیش و نانو پولیش دارای سطح متخلخل و زبر پس از ساخت هستند. برای رفع این مشکل (براق یا غیر براق) طی فرآیند خاصی سطح سرامیکی صیقل داده می شود.

سطوح پرسلان ها  و سرامیکی می توانند از پولیش کامل (سوپر پولیش) تا پولیش جزئی (سمی پولیش) طبقه بندی شود. صیقل دادن سرامیک نه تنها آن را مانند شیشه یا آینه براق می کند، بلکه سطح را به همان اندازه صاف و لغزنده می کند.

شوگر افکت

شوگر افکت نوع خاصی از لعاب برای سطوح کاشی است که در مرحله پخت، در مرحله لعاب کاری، پودری روی کاشی ها پاشیده می شود.

علاوه بر انواع پولیش های کاشی که می توانند مات یا براق باشند، پودرهای کاشی انواع مات و براق نیز دارند که محبوب ترین آنها نوع براق است.

از این پودرهای شوگرافکت می توان در روی  کاشی های مات یا براق نیز استفاده کرد. رایج ترین کاربرد آنها استفاده از پودرهای شوگرافکت براق به همراه لعاب مات برای نشان دادن بیشتر حالت شکری (گرانول های بسیار ریز براق) است.

رندوم

کاشی های طرح دار را می توان در چند نوع مختلف در بازار پیدا کرد:

کاشی های بوک مچ

این نوع کاشی بعد از نصب روی سطح، با چندین صفحه مجاور به صورت مکمل و با تکرار الگو می تواند طرح را کامل کند. بر روی بسته بندی این کاشی ها برای نصب دستورالعمل A و B قید شده است.

دکوراسیون سرامیک بوک مچ A سانلی آبی 60*120 کاشی نوین سرام-نانوپولیش
دکوراسیون سرامیک بوک مچ A سانلی آبی ۶۰*۱۲۰ کاشی نوین سرام-نانوپولیش
دکوراسیون سرامیک بوک مچ A سانلی قهوه ای کاشی نوین سرام-نانوپولیش
دکوراسیون سرامیک بوک مچ A سانلی قهوه ای کاشی نوین سرام-نانوپولیش

کاشی های رندوم (تصادفی)

کاشی های طرح دار که هر دو نوع A و B را در خود جای داده اند، اما با این تفاوت که به گونه ای چیده می شوند که شکل خاصی را کامل نمی کنند.

محیط های کم تردد

محیط کم تردد محیطی است که در آن فضا، رفت و آمد کمی انجام می شود. محیط می تواند از بسیاری جهات کم تردد باشد، به عنوان مثال راهروهای یک برج، که در آن ساکنان با آسانسورها در بین طبقات جابجا می شوند و در صورت لزوم از راهروها استفاده می شود.  از سوی دیگر، گوشه های اتاق مانند اطراف کف راهرو، زیرا عمدتاً عبور و مرور در مرکز اتاق است.

برای این منظور کاشی های کم اصطکاک که مقاومت کمتری دارند در این مکان ها کاربرد بیشتری خواهند داشت. البته روی کارتن کاشی این مورد حتماً قید شده است.

محیط های پر تردد

در محیط های پرترافیک برخلاف محیط های کم تردد حجم ترافیک مستقیماً با میزان اصطکاک سطح ارتباط دارد، بنابراین هنگام انتخاب بهترین کاشی یا سرامیک برای پوشش کف باید همیشه این را در نظر داشته باشید.

خرید قسطی کاشی و سرامیک با شرایط عالی

سخن آخر

علامت ها، نمادها یا نقش ها همگی نشان دهنده موضوع کار، نوع طرح، مواد سازنده، موارد و کاربرد کاشی و … هستند. این نمادها با معانی خاص پیام را به مخاطب خود نشان می دهند.

شاید همه ما آیکون های روی کارتون را دیده باشیم، آیکون هایی که امروزه در اکثر کارتون ها می بینیم بخشی از هویت محصول شده است. پس بهتر است قبل از هر چیزی اطلاعات روی کارتن کاشی را مطالعه کرده تا با دقت بیشتری بتوانیم آن را خرید کنیم.

مجله سرام پخش

 

منبع :
برچسب ها :

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments