پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

تهدید‌ها و فرصت‌های پیش روی صنعت کاشی سازی در ایران

تهدید‌ها و فرصت‌های پیش روی صنعت کاشی سازی در ایران

تهدید‌ها و فرصت‌های پیش روی صنعت کاشی سازی در ایران

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کاشی سازی از نمونه فعالیت‌هایی محسوب می‌شود که تولید آن در ایران از  سابقه‌ای طولانی، برخوردار است.

اساسا بخشی از جذابیت معماری ایرانی و اسلامی و آثار به جای مانده از سده‌های گذشته این مرز و بوم، به هنر ظریف و جذاب کاشی سازی و کاشی کاری معطوف می‌شود.

پس از گذشت قرن ها، همچنان کشور ایران در عرصه تولید کاشی توانمند است و کیفیت قابل قبول کاشی ایرانی باعث شده است برخلاف بسیاری از حوزه‌های دیگر، کمتر با عارضه واردات بی رویه مواجه شود.

سعید نعمتی پور، یکی از توزیع کنندگان عمده کاشی در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به کیفیت مرغوب کاشی‌های ایران اظهار کرد: متاسفانه استفاده از کالا‌های خارجی به یکی از جدی‌ترین معضلات و چالش‌های حوزه اقتصادی و صنعتی کشور تبدیل شده است، لذا با همه این اوصاف، در برخی حوزه‌ها، دلدادگی و تمایل به استفاده از کالا‌ها و محصولات ایرانی، مجال کمتری به عرضه اندام تولیدات خارجی در بازار کشور را داده است که حوزه کاشی سازی از نمونه‌های آن به شمار می‌رود.

وی افزود: به واقع تقاضا برای خرید کاشی‌های ایرانی در داخل کشور بسیار بالاتر از محصولات خارجی است و خرید و تقاضا برای کاشی‌های خارجی در مواردی محدود و معدود مطرح می‌شود.

این فعال در حوزه فروش و توزیع کاشی گفت:  تنوع بالای تولید و استفاده گسترده از این محصول در ابنیه و اماکن گوناگون همچون واحد‌های مسکونی، تجاری، ادارات، مدارس و … باعث شده تا ضریب تولید آن به مراتب بالاتر از بسیاری از اقلام و محصولات دیگر برآورد شود که همین خصیصه، ظرفیت اشتغالزایی و گردش مالی بالای آن را حفظ کرده است.

نعمتی پور در ادامه بیان کرد: البته در سالیان اخیر به دلیل رکود حاکم در بخش ساخت و ساز مسکن، میزان تقاضا، عرضه و به تبع آن تولید کاشی نیز کاهش یافته است، زیرا یکی از کانون‌های اصلی استفاده و تعبیه کاشی به عرصه مسکن معطوف می‌شود که با کاهش ساخت و ساز، میزان استفاده از این محصول نیز تنزل پیدا می‌کند.

وی افزود: با همه این اوصاف، وضع مراکز تولید کاشی و سرامیک در کشور به نسبت بسیاری از دیگر عرصه‌های تولیدی و صنعتی، مطلوب‌تر به نظر می‌رسد و در صورت حصول رونق در بخش مسکن، شرایط حاکم بر این صنعت به مراتب بهتر نیز خواهد شد.

کاشی‌ها و سرامیک ایرانی قابل رقابت با تولیدات اروپایی/لزوم بازاریابی حرفه‌ای در عرصه مذکور

علیرضا کامیاران، یکی دیگر از توزیع کنندگان عمده کاشی و سرامیک در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به کیفیت بسیار بالای کاشی‌ها و سرامیک‌های ایرانی اظهارکرد: ضریب کیفی تولیدات داخلی، در این عرصه به میزانی است که بدون هیچگونه اغراق در حال حاضر، از حیث کیفی، محصولات ایرانی از توانایی رقابت با تولیدات کشور‌های اروپایی همچون ایتالیا و اسپانیا که به عنوان یکی از قدرتمندترین مراکز تولید کاشی و سرامیک جهان، شهره و مطرح هستند برخوردارند و این توفیقی است که می‌باید با برنامه ریزی اصولی‌تر به بهره وری حداکثری منتج شود.تهدید‌ها و فرصت‌های پیش روی صنعت کاشی سازی در ایران

وی افزود: یکی دیگر از پیش نیاز‌های موفقیت صنعت کاشی سازی ایران در بخش‌های صادراتی، به بازاریابی حرفه ای‌تر باز می‌گردد که قطع به یقین با حصول این امر، دامنه فروش و عرضه محصولات ایرانی، در این بخش، فراگیر‌تر و گسترده‌تر از گذشته خواهد شد.

کامیاران گفت: در حال حاضر، شهر‌های میبد و یزد به عنوان دو کانون اصلی تولید کاشی در کشور مطرح هستند و تعداد قابل توجهی از فعالان این عرصه در زمینه تولید این محصول مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: بنابر برآورد‌های انجام شده، قریب به نیمی از واحد‌های تولید کاشی در دو شهر مذکور مشغول به فعالیت هستند که این آمار، موید ظرفیت‌های بالقوه دو شهر مذکور در صنعت کاشی سازی است که در هر یک از این واحد‌ها صد‌ها و بعضا هزاران نفر مشغول به کار و تولید هستند.

تولیدات ما صادرات محور نیست و بازار جهانی ندارد

علی رغم کیفیت بسیار بالای کاشی ایرانی، متاسفانه تولیدات ما صادرات محور نیست و بازار جهانی ندارد.

طرح این موضوع به معنای عدم صادرات کاشی‌های ایرانی به کشور‌های خارجی نیست و در حال حاضر بنابر اظهارات مصطفی گودرزی، رئیس اتحادیه کاشی سازان و کاشی فروشان، ۸۰ درصد از صادرات کاشی ایرانی به مقصد عراق، ۸ درصد به افغانستان و مابقی آن به پاکستان و کشور‌های آسیای میانه است، اما با توجه به کیفیت بسیار بالای محصولات ایرانی در این بخش، انتظار می‌رود بازار‌های هدف هر چه بیشتری در اقصی نقاط جهان در تسخیر کاشی‌های ایرانی قرار گیرد که متاسفانه این مهم به نحو شایسته و مطلوبی انجام نپذیرفته است.

آنچنان که رئیس اتحادیه کاشی سازان و کاشی فروشان به رسانه‌ها می‌گوید: در این میان کشور‌های اروپایی می‌توانند مقصد مناسبی برای کاشی‌های ایرانی محسوب شود که متاسفانه به دلایل متعدد سیاسی و…، نگاه ناسیونالیستی جوامع اروپایی باعث شده است تقاضای کافی برای خرید کاشی ایرانی از سوی آن‌ها مطرح نشود.

به واقع موضوع مذکور در قالب تعصب ملل اروپایی و غربی به محصولات و تولیداتشان است که در صورت مسری و شایع شدن چنین تعصب و الگویی نسبت به تولیدات داخلی از سوی مصرف کنندگان داخلی، بخش قابل توجهی از مشکلات تولیدی و اقتصادی این مرز و بوم مرتفع خواهد شد.

برآوردی از ظرفیت تولیدی کارخانجات تولید کاشی و سرامیک در ایران

آنچنان که گودرزی اوایل امسال در خصوص ظرفیت کارخانجات تولیدی کاشی‌های ایرانی مطرح کرده است، کارخانجات مذکور با ظرفیت ۶۰ درصدی مشغول به فعالیت هستند.

بنابر آمار و ارقام منعکس شده در رسانه ها، میزان کاشی استفاده شده در داخل کشور از کل میزان تولید داخلی در سال ۹۶، ۲۵۰ میلیون متر مربع است و ۱۰۰ میلیون متر مربع نیز در بخش صادراتی به فروش رفته و حدود ۵۰ میلیون متر مربع نیز در انبار‌های کشور دپو شده است.

لزوم حمایت هر چه بیشتر دستگاه‌های ذی ربط از تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایرانی

عرصه کاشی و سرامیک سازی نیز همچون بسیاری از صنایع دیگر نیازمند حمایت و پشتیبانی دستگاه‌های ذی ربط است.

به واقع یکی از ابزار‌های قدرتمند برای سبقت گرفتن از رقبا به میزان حمایتی معطوف می‌شود که دستگاه‌های ذی ربط  نسبت به تولیدکنندگان لحاظ می‌کنند.

در شرایط موجود، کمبود نقدینگی یکی از عمده‌ترین نارسایی‌ها و مشکلات فعالان عرصه تولیدی در این صنعت به شمار می‌رود، در نقطه مقابل کشور ترکیه به عنوان یکی از رقبای نوظهور ایران در صحنه تولید کاشی و سرامیک، با ارائه و تزریق یارانه به واحد‌های تولید کننده کاشی و سرامیک تُرک، حمایت حداکثری را لحاظ می‌ کنند و در سایه همین پشتیبانی‌ها و سیاست‌های اتخاذ شده به تبع قیمت تمام شده تولیدات ترک با کاهش هر چه بیشتری همراه شده که این موضوع پوئنی تعیین کننده در حوزه صادرات و در بازار‌های تجاری و بین المللی جهان به شمار می‌رود.

امید آن می‌رود با اتخاذ تدابیر مدون و اصولی و برنامه ریزی‌های هوشمندانه، استفاده حداکثری از ظرفیت صنعت تولید کاشی و سرامیک ایران محقق شود که قطع به یقین در شرایط کنونی کشور (از حیث اقتصادی) تحقق چنین امری، منتج به نتایج سازنده‌ای خواهد شد.

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments