پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

نقش مهم بازاریابی در صنعت کاشی سرامیک(بخش۲)

نقش مهم بازاریابی در صنعت کاشی سرامیک(بخش2)

نقش مهم بازاریابی در صنعت کاشی سرامیک(بخش۲)

نقش مهم بازاریابی در صنعت کاشی و سرامیک (بخش دوم)

فرآیندهای اساسی بازاریابی

فرآیند بازاریابی به ۴ مرحله کلی تقسیم می شود:

        ۱. تجزیه و تحلیل فرصت های بازاریابی

اهمیت درک مشتریان و بازار برای تصمیم گیری شرکت های بزرگ به آسانی آشکار است. تجزیه و تحلیل فرصت های بازار می تواند به تصمیم گیرندگان برای  ارزیابی هر یک از عوامل کمک کند و به این ترتیب دستورالعمل هایی برای توسعه یک رویکرد عملی برای ارزیابی فرصتهای بازار ارائه دهد.

سه عامل عمده از فرصت های بازار عبارتند از: اندازه بازار، تقاضای برنامه ریزی بازاریابی برای راضی کردن مصرف کننده، کیفیت خدمات ارائه شده توسط شرکت های دیگر

        ۲. تهیه خط مشی (استراتژی) های بازاریابی

یک شرکت ابتدا باید درباره جایگاه کالای خود تصمیم لازم را بگیرد، سپس نوبت به در اختیار گرفتن ابتکار عمل برای تولید کالای جدید، آزمون و عرضه آن به بازار است.

پس از آنکه کالا وارد بازار شد خط مشی مربوط به آن در مراحل مختلف دوره عمر کالا اصلاح و مورد بررسی و تعدیل قرار خواهد گرفت. مراحل دوره عمر کالا عبارتند از: معرفی، رشد، بلوغ و افول. چرخه حیات کالا نشان میدهد، چطور یک کالا وارد بازار می شود، رشد میکند و از بازارخارج می شود.

نقش مهم بازاریابی در صنعت کاشی سرامیک(بخش2)

 

در مرحله معرفی، مشتریان را “نوجویان” تشکیل می دهند. در نتیجه هدف بازاریابی، ایجاد آگاهی نسبت به محصول، شناساندن محصول به مشتریان بالقوه و تشویق به امتحان آن است. رقبا در این مرحله هنوز وارد میدان نشده اند. هنگامی که محصول وارد دوره رشد می شود، رقبا، با هدف استفاده از فرصت های جدید، وارد بازار می شوند و تعداد آنها افزایش می یابد. در نتیجه هدف بازاریابی حداکثرسازی سهم بازار است.

با شناخته شدن محصول، پذیرندگان اولیه به آن توجه می کنند و مشتریان جدید شروع به خریداری محصول می نمایند. دوره بلوغ، دوره تثبیت تعداد رقبا می باشد. بازاریابی، گرایش به حداکثر کردن سود و در عین حال دفاع از سهم بازار دارد. در اواخر دوره، رقبا به تدریج خارج می شوند. هنگامی که محصول وارد مرحله افول می شود، رقبا بیش از پیش کاهش می یابند. هدف بازاریابی در این مرحله، حداقل کردن هزینه ها و بهره برداری نهایی از عواید محصول است.

علاوه بر این، انتخاب هر خط مشی یا استراتژی بستگی به این دارد که کسب و کار شما چه نقشی دارد؟ آیا رهبر بازار به شمار میآید، آیا برتری طلب یا چالشگرا است؟ آیا دنباله رو یا تمرکز کننده یا پرکننده خلاهای بازار است؟ و بالاخره خط مشی باید فرصت ها و چالش ها را در جهانی که مرتبا در حال دگرگونی است نیز در نظر داشته باشد.

         ۳. طراحی برنامه های بازاریابی

طرح یا برنامه بازاریابی یک برنامه جامع (کمپین) تبلیغاتی است که به نحوه اجرای استراتژی بازاریابی شرکت کمک خواهد کرد.

در کسب و کار و یا سطح محصول برنامه یا طرح بازاریابی به تغییر مفهوم یک محصول یا خدمت، شناخت بهتر نیازهای جامعه مشتریان هدف، دستیابی به انتظارات فروش شرکت، سهم بازار و … کمک می کند. یک طرح بازاریابی به دقت عنوان می کند که شرکت جهت عرضه محصولات و پشتیبانی از محصولات قدیمی، چه کارهایی انجام خواهد داد. برنامه بازاریابی، زمان بندی فروش و فعالیت های ترویجی، سیاست قیمت گذاری و تلاش های مربوط به توزیع کالا را نشان می دهد. چگونگی کنترل فرآیندها و همچنین اندازه گیری نتایج، قسمتی از برنامه است. با برنامه های بازاریابی به طور محرمانه رفتار میشود، تا هیچ رقیبی از جزئیات آنها استفاده نکند.

با برنامه ریزی بهتر و بیشتر بفروشید(بخش1)

هر برنامه بازاریابی شامل سه بخش اصلی تشکیل شده است.

اهداف بازاریابی که هدف افزایش فروش با تکیه بر آگاهی و شناخت مشتری را دنبال می کند تا کالا یا خدمت ارائه شده با نیازهای مشتری همخوانی داشته باشد.

استراتژی بازاریابی که به طور کلی، به عنوان تلاش سیستماتیک که از طریق آن هدف شرکت در ایجاد ارزش مطلوب برای مشتریان، سهامداران و سایر شرکای شبکه مطابق با مجموعه ای از اهداف استراتژیک و عملیاتی است تعریف می شود .

و در آخر تاکتیک های بازاریابی، که تاکتیکها باقی مانده انتخاب های باز پیش روی شرکت هستند که به یک مدل کسب و کار و استراتژی متعهد هستند، در نتیجه این تاکتیک ها در سطح عملیاتی و دقیق تر در محدوده مجموعه ای از مدل کسب و کار شرکت قرار گرفته اند.

        ۴. اداره و مدیریت تلاش های بازار

این مرحله شامل تجزیه و تحلیل رقبا و خط مشی های رقابتی بازار و برنامه ریزی، اجرا و سازماندهی و کنترل برنامه های بازاریابی است. شرکت ها وقت و هزینه عمده ای از بررسی های خود را باید روی رقبا بگذارند و به طور مداوم محصولات و قیمت ها و شیوه توزیع و تبلیغات پیشبردی رقبا را از نزدیک پی بگیرند و بدانند که در چه وضعی هستند. مدیریت در رأس هرم سازمان بایستی برنامه های بازاریابی را تنظیم نماید و بعد با برانگیختن همه افراد در همه سطوح برنامه را اجرایی نموده و برای اطمینان از اجرای برنامه ها و رسیدن به اهداف کنترل داشته باشد و ممیزی بازاریابی را نیز فراموش ننماید.

 

 

سرام پخش در بخش یعدی ” نقش مهم بازاریابی در صنعت کاشی و سرامیک (بخش سوم)” شرایط حال حاضر صنعت کاشی و سرامیک ایران را مورد بررسی قرار می دهد.

 

 

تهیه و تنظیم توسط تیم تولید محتوا سرام پخش


[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments