پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

صنعت کاشی و سرامیک روند صعودی کمیت و کیفیت را حفظ کرد

صنعت کاشی و سرامیک روند صعودی کمیت و کیفیت را حفظ کرد

صنعت کاشی و سرامیک روند صعودی کمیت و کیفیت را حفظ کرد

صنعت کاشی و سرامیک در طول ۴ دهه گذشته و در سایه اعمال برخی اقدامات سازنده حمایتی، به توفیق ‌های بسیاری نائل شده و می ‌تواند به عنوان نمونه‌ ای مناسب برای نمود و جلوه کالای ایرانی در جهان معرفی شود اما برخی ضعف‌ ها، نتیجه این امر را با نارسایی ‌هایی همراه کرده است.

به گزارش می متالز، صنعت کاشی و سرامیک، ظرفیتی مناسب برای عرضه کالای باکیفیت ایرانی در جهان به‌شمار می‌ رود. کاشی و سرامیک از نمونه مصالحی به ‌شمار می ‌رود که تولید آن در ایران از قدمت به ‌نسبت طولانی برخوردار است.
با نیم ‌نگاهی به ابنیه تاریخی و مذهبی این مرز و بوم، با نمونه ‌های گوناگونی از هنر اصیل ایرانی و اسلامی رو به ‌رو می ‌شویم که بینندگان و مخاطبان خود را متحیر می‌ کند. این هنر چشم ‌نواز ایرانی در سال ‌ها و دهه‌ های گذشته با اعمال برخی اقدامات و اتخاذ برخی تدابیر همچنان کیفیت مطلوب و کم ‌نظیر خود را حفظ کرده است.
با همه اینها، رکود حاکم بر بخش مسکن در سال‌ های گذشته، این عرصه فعالیتی را با مشکلات بسیاری رو به ‌رو کرده و با توجه به مصرف چنین تولیداتی در بخش مسکن، کاهش و تنزل ضریب ساخت‌ و ساز، تقاضا برای خرید این محصول را نیز به شدت تحت ‌شعاع قرار داده است. مصطفی خرمگاه، یکی از توزیع‌ کنندگان مصالح ساختمانی در غرب استان تهران با اشاره به توانمندی ویژه ایران در بخش تولید کاشی و سرامیک اظهار کرد: عرصه یاد شده از حوزه‌ هایی به ‌شمار می ‌رود که از نظر کمی و کیفی در دهه‌ های گذشته روند صعودی خود را حفظ کرده اما رکود در بخش مسکن و ساخت ‌و ساز در سال ‌های گذشته باعث شده ضریب تولید کارخانه‌ های کاشی و سرامیک ‌سازی با افت رو به‌ رو شود.

وی افزود: خوشبختانه در این بخش، کیفیت تولیدات همچنان حفظ شده و برخلاف برخی عرصه‌ های دیگر که رکود روی محصولات نیز تاثیرات ناخوشایندی گذاشته، کاشی و سرامیک‌ سازی ایران، همچنان از جایگاه ویژه‌ ای در جهان برخوردار است و محصولات ایرانی به موازات تولیدات کشورهای توسعه‌ یافته پیشرفت داشته است. این توزیع‌ کننده مصالح ساختمانی در غرب استان تهران عنوان کرد: یکی از نارسایی ‌هایی که در این بخش شاهد آن هستیم به عرصه برنامه‌ ریزی و بازاریابی باز می ‌گردد و در صورت هوشمندی و هدفمندی هرچه بیشتر، رکود جاری و ساری در بخش مسکن، تولیدکنندگان را در زمینه عرضه و فروش محصولات، با دشواری و مشکلات عدیده رو به ‌رو نمی ‌کرد زیرا بازار کشورهای خارجی به آسانی جبران‌ کننده رکود داخلی بود. خرمگاه در ادامه بیان کرد: ضعف در بازاریابی باعث ظهور و بروز برخی نارسایی‌ ها شده است، در شرایطی که تولیدات ایرانی با کیفیت محصولات کشورهای صاحبنام در این صنعت همچون ایتالیا و اسپانیا برابری می‌ کند، نتوانسته ‌ایم در حوزه فروش محصولات ایرانی، در بازارهای خارجی و بین‌المللی به توفیق و موفقیت ‌هایی در تراز توانمندی ‌ها و ظرفیت ‌های بزرگ کاشی و سرامیک‌ سازی در ایران نائل شویم.
کاهش تولیدات کاشی و سرامیک ایران از ۵۰۰ میلیون مترمربع به ۳۴۰ میلیون مترمربع چندی پیش، رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران درباره میزان تولید کاشی و سرامیک در ایران و سیر نزولی آن در سال ‌های گذشته گفت: بین دهه ‌های ۸۰ و ۹۰، میزان تولیدات کارخانه ‌های داخلی به ۵۰۰ میلیون مترمربع رسید اما تنها از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۵ (در مدت ۴ سال) میزان تولیدات با کاهش ۱۶۰ میلیون مترمربعی همراه شد و به بیان دیگر ضریب تولید کاشی و سرامیک در ایران به ۳۴۰ میلیون مترمربع رسید. محمد روشنفکر در ادامه افزود: صنعت کاشی و سرامیک می‌ تواند به عنوان یکی از مولفه ‌های اثرگذار در افزایش و توسعه صادرات غیرنفتی کشور ایفای نقش کند. همچنین با توجه به برخورداری از شاخص‌ هایی همچون نیروی انسانی کافی و کاربلد، ذخایر و منابع طبیعی مناسب و فناوری روز، این حوزه فعالیتی از مزیت ‌های مطلوب و قابل ‌توجهی برخوردار است. روشنفکر با بیان رشد ۲۰۰ درصدی کارخانجات کاشی و سرامیک در ۱۰ سال گذشته اظهار کرد: درحال‌حاضر، حدود ۹۰ واحد تولید کاشی و سرامیک و حدود ۱۵ کارخانه تولید مواد اولیه و لعاب در کشور فعالیت می ‌کنند که بیشتر آنها در استان ‌های مرکزی و یزد مشغول به فعالیت هستند. آنچنان که وی مطرح می‌کند، دلیل این تمرکز در مناطق اشاره شده به دسترسی آسان‌تر به مواد اولیه و موردنیاز کاشی و سرامیک معطوف می‌ شود.

دپوی تولیدات کاشی و سرامیک تا چه زمانی استمرار دارد

آنچنان که مصطفی گودرزی، رئیس اتحادیه کاشی ‌سازان و کاشی‌ فروشان عنوان کرده، درحال‌حاضر مراکز و کارخانجات تولید کاشی و سرامیک پایین ‌تر از ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت خود مشغول فعالیت هستند. وی گفت: با توجه به برخورداری کارخانجات تولید کاشی و سرامیک از فناوری روز و کیفیت بسیار مرغوب تولیدات ایرانی، کاهش ظرفیت تولیدی زیبنده این صنعت پویا در کشور نیست. وی تصریح کرد: عمده تولیدات مرتبط با این محصول به کشور عراق صادر می ‌شود و بخش قابل ‌توجهی از کاشی و سرامیک تولید شده در انبارها دپو می ‌شود، در واقع با تاملی بر اظهارات رئیس اتحادیه کاشی‌ سازان و کاشی فروشان به این واقعیت تلخ پی می ‌بریم که محصول و تولیدات کافی برای عرضه و فروش وجود دارد اما ناتوانی در بازاریابی باعث انباشت و دپوی تولیدات اشاره شده در انبارها شده است.
امید می ‌رود با اتخاذ تدابیر ویژه، راهکارهای مقتضی برای برون‌ رفت از این وضعیت اندیشیده و اجرایی شود زیرا کاهش ظرفیت تولید و استمرار این وضعیت، ضربه ‌های جبران‌ناپذیری به اقتصاد این عرصه فعالیتی تحمیل می‌ کند و با استمرار چنین وضعیتی، اشتغال زایی این بخش نیز تحت تاثیر قرار می ‌گیرد و در شرایطی که این محصول می‌ تواند نمود قابل ‌توجهی برای عرضه کالای ایرانی در عرصه بازارهای جهانی به‌شمار رود، رفع این فرصت ‌سوزی، ضرورتی است که حصول آن توفیق‌های مطلوبی را برای این محصول و کالای باکیفیت ایرانی در پی خواهد داشت.

منبع: روزگار معدن

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ box_shadow=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments