پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

نقاط ضعف و قوت صنعت کاشی و سرامیک ایران (بخش دوم)

نقاط ضعف و قوت صنعت كاشی سراميک ایران

نقاط ضعف و قوت صنعت کاشی و سرامیک ایران (بخش دوم)

نقاط ضعف صنعت کاشی و سرامیک ایران

در صنعت کاشی و سرامیک ایران، محدودیت‌هایی وجود دارد که بخشی از آنها به طور خاص به این صنعت مربوط است و بخشی نیز به مشکلات کل صنعت کشور بر می‌گردد. در ذیل به برخی از آنها که در این صنعت با آن روبرو هستیم اشاره شده است:

۱) عدم تناسب حجم سرمایه‌گذاری با نیاز

با توجه به حجم وسیع سرمایه‌گذاری که در صنعت کاشی و سرامیک ایران، به­ ویژه در سال‌های اخیر، در حال حاضر میزان عرضه بیش از تقاضای آن می‌باشد. یکی علل اصلی سرمایه‌گذاری‌های بسیار در این صنعت، حاشیه سود فراوان در گذشته بوده است. در این خصوص مشکلی که وجود دارد این است که متأسفانه فرآیند کارشناسی کمتر در سرمایه‌گذاری‌های صورت‌ گرفته دخیل بوده است و جالب‌‌تر اینکه برخی از سرمایه‌گذاری‌ها از جانب افراد که شاید با این صنعت آشنایی کافی نداشته‌اند و یا با هدف دستیابی کوتاه ‌مدت به سود زیاد صورت گرفته است.

۲) عدم تکمیل حلقه‌های صنعتی

به علت عدم وجود استراتژی صنعتی مشخص در واحدهای مختلف صنعت کاشی و سرامیک کشور، سرمایه‌‌گذاری‌ها تنها روی بخش کوچکی از این صنعت وسیع و پر دامنه صورت گرفته است که این بخش کوچک، صرفاً شامل خرید و نصب تجهیزات مرتبط و تولید کاشی بوده است. مطالعات نشان می‌دهد که تاکنون در کشور روی فرآوری مواد اولیه و همچنین ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز این صنعت فکر و فعالیت جدی و قابل توجهی صورت نگرفته که این مطلب بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

علی‌رغم وجود منابع و مواد اولیه غنی در کشور و استخراج آنها، همچنان این مسئله پایدار است و این به علت نبود تکنولوژی متناسب با این صنعت و تداوم کیفیت در کشور است و تاکنون نیز سرمایه‌گذاری مناسبی در این بخش صورت نگرفته است. به عنوان مثال در انگلستان، کائولنی به اسم WBB تولید می‌‌شود که مزیت اصلی آن تداوم کیفیت و خلوص بالای آن است. یعنی مصرف‌کنندگان این ماده اولیه، تقریباً بدون انجام تست، آن را مورد استفاده قرار می‌دهند. بنابراین در حالی که کشور ما می‌تواند صادرکننده این مواد اولیه باشد، در بسیاری از موارد تولیدکنندگان کاشی این مواد را با قیمت‌های بالا و در بعضی موارد از طریق واسطه‌ها خریداری می‌کنند.

در حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز صنعت کاشی نیز در کشور ما کار خاصی صورت نگرفته است و این در حالی است که می‌توان ادعا کرد اگر در صنعت کاشی و سرامیک مشکل ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات وجود نداشت، کشور ما قادر بود به راحتی با کشورهای ایتالیا و اسپانیا در این عرصه رقابت کند.

جالب است بدانید که بسیاری از کارگاه‌های تولید سنتی در کشور دارای اجزا و فلودیاگرامی مشابه آنچه در آخرین تکنولوژ‌ی‌های روز دنیا وجود دارد، هستند. همچنین در آثار تاریخی کشور کاشی‌کاری­هایی وجود دارد که قرن‌هاست در محیط بیرون و تحت شرایط جوی مختلف بدون تغییر باقی مانده‌اند و این در حالی است که صاحبان صنعت سرامیک در دنیا، تازه مدعی شده‌اند به تکنولوژی ساخت کاشی‌هایی که در فضای آزاد مقاومت خوبی دارند دست یافته‌اند. ولی متاسفانه در کشور به علت عدم تکمیل و توجه به حلقه‌های صنعتی، قدرت تولید انبوه در صنایع بومی و همچنین توان تبدیل تولید سنتی به صنعتی به وجود نیامده است.

۳) هزینه‌های بالای نیروی کار و انرژی

یکی دیگر از مشکلات و نقاط ضعفی که در این صنعت و به طور کلی در تمام صنایع کشور وجود دارد، عدم کارایی بالا و تخصص و مهارت در نیروی کار شاغل در صنعت است. ضمن اینکه در کشور ما به استفاده بهینه از انرژی توجهی نمی‌شود و هر ساله در بخش‌های مختلف صنعت، انرژی بسیار زیادی به هدر می‌رود. این مسأله باعث می‌شود در صنایع مختلف، قیمت‌ تمام ‌شده محصول تولید ‌شده از دیدگاه نیروی کار و انرژی صرف ‌شده جهت تولید آن بسیار گران‌تر از محصولات مشابه خارجی باشد.

۴) فقدان حافظه صنعتی

یکی دیگر از نقاط ضعف صنعت کاشی و سرامیک و همچنین کل صنعت کشور را می‌توان عدم وجود حافظه صنعتی و ملی در کشور دانست؛ به این صورت که در بخش‌های مختلف صنعت، از حافظه گذشته کمتر استفاده می ‌شود. یعنی واحدهای صنعتی در کشور ما یاد گرفته‌اند که هر موضوعی را به صورت جداگانه و حتی گاهی مخفیانه و با صرف انرژی و هزینه‌های زیاد، به تنهایی تجربه کنند. در حالی که بسیاری از این مسائل مشترک، قبلاً حل شده‌اند و تجربیات ارزشمندی در کشور به وجود آمده است.

همچنین در بخش‌های مختلف کشور، طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی مختلفی انجام شده و به نتیجه هم رسیده‌اند ولی به دلیل عدم آگاهی و فقدان حافظه صنعتی، از این نتایج در جهت حل مسائل و مشکلات استفاده نمی‌شود.

 

مطلب قبلی : “نقاط ضعف و قوت صنعت کاشی و سرامیک ایران(قسمت اول)


 

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments