پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

نقاط ضعف و قوت صنعت کاشی و سرامیک ایران (بخش اول)

نقاط ضعف و قوت صنعت كاشي و سراميك ایران

نقاط ضعف و قوت صنعت کاشی و سرامیک ایران (بخش اول)

طبق آمار دفتر صنعت، معدن و تجارت تولید در سال ۹۷ به میزان ۳۸۱ میلیون مترمربع می‌باشد. از این میان سهم مصرف داخلی کشور ۲۱۵ میلیون مترمربع و سهم صادرات ۱۵۱ میلیون مترمربع برآورد شده است که بیشترین مقصد صادراتی کاشی؛ کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان می‌باشد. با اضافه شدن کشور سوریه به جمع هدف‌های صادراتی، پیش‌بینی‌ها از رشد مثبت صادرات این محصول خبر خواهد داد.

صنعت کاشی و سرامیک در ایران طی سال‌های گذشته رشد بسیار چشم­گیری داشته اما همانند بسیاری از صنایع دیگر کشور گریبان‌گیر چالش‌های متعددی شده است. آنچه مسلم است شناسایی نقاط ضعف و قوت این صنعت و تلاش در جهت تقویت مزیت‌ها و زدودن محدودیت­‌ها، به تدوین استراتژی‌های هدفمند منجر می‌گردد که در نهایت آینده‌‌ای روشن‌تر برای این صنعت ترسیم خواهد شد.

نقاط قوت صنعت کاشی و سرامیک

در صنعت کاشی و سرامیک، مزیت‌ها و نقاط قوت فراوانی وجود دارد. با مقایسه نقاط قوت این صنعت در سطح جهان و ایران مشخص می­‌شود که این نقاط قوت در بیش از ۵۰ درصد موارد مشترک هستند و بخش دیگری از آن، تنها به کشور ایران اختصاص دارد که ممکن است در دیگر نقاط جهان به عنون نقطه قوت مطرح نباشند.

مهمترین نقاط قوتی که برای صنعت کاشی و سرامیک ایران در نظر گرفته می­شوند عبارتند از:

۱) بومی بودن صنعت کاشی و سرامیک

با توجه به قدمت تاریخ، فرهنگ و هنر ایران، حوزه‌‌های فراوانی در علوم انسانی وجود دارند که در طول تاریخ ایرانیان به وجود آمده‌اند و در بسیاری از این موارد کسی توان رقابت با ایران، در این حوزه‌ها را نداشته است؛ ولی در حوزه صنعت، رشته­ فعالیت‌‌های بومی کشور که در حال حاضر نیز کارایی خوبی داشته باشند بسیار اندک هستند. صنعت کاشی و سرامیک، یکی از صنایع بومی کشور است زیرا در بیشتر کشفیات باستان ‌شناسی، قطعات سفالی به عنوان جزئی از زندگی ایرانیان باستان یافت می‌شود و از گذشته‌ها نیز، مواد اولیه و خاک رس فراوانی که جهت تولید قطعات سفالی لازم بوده در کشور وجود داشته است؛ هم ­اکنون نیز این صنعت عملکرد نسبتاً خوبی در کشور دارد.

۲) نقش ذوق و هنر در صنعت کاشی و سرامیک

یکی از عوامل موفقیت در صنعت کاشی و سرامیک، به کارگیری ذوق، هنر و سلیقه در محصولات تولیدی این صنعت است که در بین ایرانی‌ها به فراوانی یافت می‌شود. با استفاده بهینه از ذوق و هنر ایرانی قطعاً می‌توان به موفقیت‌های شایان توجه‌ای در این صنعت دست یافت که نباید این مهم را از نظر دور داشت.

۳ ) منابع و مواد اولیه

یکی از مزیت‌های مهم صنعت کاشی و سرامیک ایران این است که بیش از ۹۰ درصد از مواد اولیه آن در داخل موجود است و بنابراین در صورتی که روی فرآوری مواد اولیه به خوبی کار شود، مسائلی برای واردات مواد اولیه و مشکلات ناشی از آن وجود نخواهد داشت.

۴) انعطاف‌ پذیری صنعت کاشی و سرامیک

صنعت کاشی و سرامیک به عنوان یکی از صنایع که به راحتی قادر است خود را با سلیقه‌های مختلف مصرف‌کنندگان هماهنگ کند، مطرح است. در این صنعت به راحتی می‌توان رنگ، اندازه و طرح محصول را تغییر داده و بسته به سلیقه مصرف‌کنندگان در نقاط مختلف، محصولات جدیدی را تولید نمود. این انعطاف‌پذیری در بسیاری از صنایع دیگر مثلاً صنعت لوازم‌خانگی وجود ندارد و گاهی لازم است حتی خط تولید جهت تولید محصولات برای تقاضای مختلف عوض شود و بنابراین هماهنگی با سلیقه مصرف­کنندگان به سادگی میسر نخواهد بود.

۵) ارزش افزوده نسبتاً خوب

کاشی و سرامیک علی ‌رغم اینکه در دسته سرامیک‌های سنتی قرار می‌گیرند، ولی در کشور دارای ارزش افزوده نسبتاً خوبی هستند. یعنی در حال حاضر این صنعت جزء معدود صنایعی است که از حاشیه سود نسبتاً بالایی برخوردار است و دارای بازار مصرف مناسبی در داخل و خارج از کشور است.

 

ادامه مطلب : “نقاط ضعف و قوت صنعت کاشی و سرامیک ایران(قسمت دوم)”


 

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments