پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

کاشی های رنگی سنتی در دکوراسیون منزل

کاشی های رنگی سنتی در دکوراسیون منزل

کاشی های رنگی سنتی در دکوراسیون منزل

کاشی های رنگی سنتی در دکوراسیون منزل | کاشی معدنی و کاشی سیمانی مصالح جدیدی نیستند، با این وجود هر دو در حال تجربه ی حیاتی دوباره هستند و مجددا استفاده از آنها رایج شده است . کاشی معدنی یکی از اولین کاشی هایی است که به عنوان کفپوش به تولید انبوه رسید و کاشی سیمانی اولین بار در جنوب فرانسه در اواخر قرن نوزدهم پدیدار شد . ارزش کاشی معدنی به خاطر حالت ارتجاعی و هزینه ی نسبتا پایین آن است و کاشی سیمانی نیز به دلیل طول عمر بالا و زیبایی خاص و حیرت انگیزش ارزشمند شده است .

اصفهانی ها که یکی از هنرهای مشهود در آثار تاریخی به جا مانده از دوران های مختلف ، هنر کاشیکاری اسلامی به ویژه کاشی هفت رنگ می دانند و معتقد هستند رنگهای به کار رفته در هنر کاشیکاری هر یک نشان از دوران خاصی از تاریخ است که با گذشت قرنها، این کاشی ها تغییر رنگ نداده اند و رنگ آنها همچنان ماندگار است .

رنگهایی که در کاشیکاری قدیم به کار برده شده به دلیل این که ترکیبی از سرب و قلع هستند از مقاومت زیادی برخوردارند به گونه ای که با گذشت قرنهااز عمر این رنگها، همچنان زیبایی خاص خود را حفظ کرده اند ، این درحالی است که در رنگهای جدید وارداتی، خیلی زود تغییر رنگ می دهد و دوام و پایداری رنگهای قدیم راندارد .

با این اوصاف و معروفی این هنر ، امروزه دانشمندان و ریاضی دانان بر این باورند که هنر کاشیکاری اسلامی با ریاضیات مرتبط است و با هم پیوند خورده اند همانطوری که با موسیقی ارتباط نزدیک دارد .

دنیای هنر کاشی کاری بسیار گسترده است و در طراحی آن‌ها خیال طراحان تا هر کجا که بخواهید پرواز کرده است . این کاشی‌ها پر از طرح و رنگ هستند و زمانی که شما شروع به قدرانی و توجه به این طرح‌ها و رنگ‌ها و امکاناتی که کاشی‌های سنتی و مدرن در اختیار شما قرار می‌دهند بکنیدجهان از حالت سیاه و سفید به حالت رنگی تغییر می‌کند .

طرح‌ها و نقش‌های کاشی‌ های سنتی مدیترانه‌ای یک فرم هنری فوق‌العاده هستند : پیچیده ، رنگارنگ ، و متقارن . طراحی‌های مدرن که از نمونه‌های طبیعی الهام گرفته‌ شده و در آن ها از رنگ‌ها و طرح های سنتی استفاده می‌کنند و آن‌ها را در قالبی جدید به کار می‌گیرند .

چند ایده کاربرد کاشی سنتی در فضای منزل :

و خب باید بدانیم که کاشی‌ ها فقط مخصوص حمام و کفپوش‌ها نیستند، بلکه از آن‌ها در طراحی دکوراسیون منزل و دیوارها ، نیمکت‌ ها، و حتی شومینه‌ها می‌توان استفاده کرد . علاوه بر این، در اتاق نشیمن ، پاسیوها ، و اتاق خواب‌ها می‌توان از آن‌ها بهره گرفت .

اگر دوست دارید غالب فضای آشپزخانه شما سنتی باشد اما حس و حالی فانتزی نیز در آن وجود داشته باشد بهتر است قسمت اندکی از فضا را به کاشی‌ هایی اختصاص دهید که دارای طرح‌هایی روشن با رنگ‌هایی برجسته هستند .

حاشیه‌ای که با کاشی‌ هایی با طرح‌های یونانی کاشی شده است زیبا و مجلل و در عین حال چشم‌گیر است .

راه پله‌هایی در فضای بیرونی خانه با کاشی‌ هایی با طرح‌های زیبا و مختلف. واقعا طرح‌‌ها و رنگ‌های غیر قابل پیش‌بینی که در فضاهای بیرون خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند دوست‌داشتنی و زیبا هستند .

استفاده از کاشی‌ های پرطرح و نقش یک گرایش مدرن است . به آشپزخانه حس و حالی مدرن و متفاوت می دهند .

تولید کاشی سنتی به سه دسته تقسیم میشود :

۱ -نقاشی رو رنگی که به کاشی هفت رنگ نیز معروف است .

۲-نقاشی رو لعابی که بیشتر در اروپا مورد استفاده قرار میگرفته و به ماجولیکا معروف است .

۳-نقاشی زیر رنگی

خشت زنی ,پخت بیسگوئیت لعاب زنی پخت مجدد و در انتها طراحی قلم گیری رنگ گذاری, و پخت آخر وجه مشترک فرایند تولید تمامی کاشیهای سنتی میباشد . این تکنیک امروزه در کشورهای ایران ترکیه پاکستان , مراکش و مکزیک انجام میگیرد . ولی تولیدات در هیچ کدام از این کشورها چه از لحاظ کیفیت و چه از نظر تنوع قابل مقایسه با کاشیهای تولید شده در ایران نمیباشد .

این کاشیها معمولا دارای نقوش برجسته بوده و لعلب آنها پر از ترکهای مویین میباشد . کاشیهای سنتی معمولا در قالبهای چوبی و یا گچی فرم داده میشوند . پس از فرم دادن گل درون قالب خشت بایستی به آرامی خشک شود . فرایند خشک کردن خشت کاشیهای سنتی بسته به ضخامت خشت دما و رطوبت هوا معمولا از ۴ تا ۱۰ روز به طول می انجامد . در این مرحله سطح کار میبایست با پارچه ای مرطوب پوشانده شود تا فرایند خشک شدن به آرامی صورت پذیرد .

در قدیم کاشیهای خشتهای کاشیهای سنتی جهت کار در نما میبایست تیشه داری شود . یعنی ابتدا کاشی خشتی با ابعاد بزرگتر ساخته میشد و سپس یک تیشهدار طبق شابلون خاص سفال را به ابعاد مورد نظر در می آورد.نمونه این کاشیها را میتوان در کاشیهای سنتی دوره قاجار در کاخ گلستان مشاهده نمود .

با گذشت زمان پروسه تولید کاشی دستخوش تغییرات گردیدو با ورود پرسهای سنگین امروزه کاشیهایی به مراتب با استحکام بیشتر ساخته میشود . ولی این کاشیها زیبایی بصری و ارزش هنری کاشیهای سنتی قدیمی را ندارد.گویی آن اعوجاج لبه ها ماتی لعاب و ترکهای مویی که براحتی قابل رویت است بخشی از زیبایی این کاشیها را تشکیل میدهد .

[icon name=”tags” class=”” unprefixed_class=””] کاشی های رنگی سنتی در دکوراسیون منزل


#کاشی # سرامیک #سرام پخش
[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments