پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

بازسازی آپارتمان؛ درزگیری پنجره

بازسازی آپارتمان؛ درزگیری پنجره

بازسازی آپارتمان؛ درزگیری پنجره

  بازسازی آپارتمان؛ درزگیری پنجره | پنجره‌ها، به‌عنوان یکی از ارکان اصلی خانه، در ایجاد محیطی پر نور و دل‌نشین تأثیر می‌گذارند. علاوه بر توجه به‌ظاهر و نظافت پنجره‌ها، نگهداری و تعمیرات آن‌ها نیز، امری مهم تلقی می‌گردد. با گذشت زمان، پنجره‌ها تحت تأثیر شرایط آب و هوایی مستهلک‌شده و درزهایی روی آن‌ها ایجاد می‌شود؛ در همین راستا، درزگیری پنجره‌ها از مهم‌ترین اقداماتی است که به‌منظور جلوگیری از اتلاف انرژی محیط خانه و هدر رفتن گرما صورت می‌گیرد. ما در این مقاله ضمن بررسی دلایل و اهمیت درزگیری پنجره‌ها، به نحوه انجام آن می‌پردازیم.

اهمیت درزگیری پنجره‌ها

درز پنجره‌ها می‌تواند منجر به ورود آلودگی و گردوغبار به داخل خانه گردد. همچنین با فرارسیدن فصل زمستان و برودت هوا، سرما از طریق پنجره‌های قدیمی و فاقد عایق، به داخل خانه منتقل می‌شود و درزگیری پنجره‌ها اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند؛ بانفوذ سرما به فضای خانه، دمای محیط کاهش و مصرف سوخت افزایش می‌یابد. به همین جهت مقاوم‌سازی پنجره‌ها در مقابل ورود هوای سرد، امری مهم به شمار می‌رود و سبب کاهش اتلاف گرما و انرژی می‌گردد. همچنین انتقال سروصدای محیط خارجی از طریق پنجره به داخل خانه، آلودگی صوتی ایجاد می‌کند. درزگیری پنجر‌ه‌ها در آکوستیک سازی تأثیرگذار بوده و عایقی را در برابر صدا به وجود می‌آورد.

بازسازی آپارتمان؛ درزگیری پنجره

پیدا کردن درز پنجره‌ها

در ابتدا می‌بایست از وجود درز پنجره اطمینان حاصل کرد. بررسی پنجره در برابر نور خورشید یکی از ساده‌ترین راه‌های ممکن برای شناسایی درزها به شمار می‌رود؛ ورود نور از بدنه پنجره به داخل خانه، وجود شکاف بر روی پنجره را نشان می‌دهد. همچنین می‌توان پس از خاموش کردن سیستم‌های سرمایشی یا گرمایشی موجود در منزل، شمعی روشن را به بدنه پنجره نزدیک کرد؛ لرزش و حرکت شعله شمع در این شرایط، حاکی از بودن روزنه‌ای بر روی بدنه پنجره است.

بازسازی آپارتمان؛ درزگیری پنجره

شیوه درزگیری و عایق سازی پنجره‌ها

درزگیری پنجره‌ها به‌منظور جلوگیری از ورود سرما، آلودگی، ذرات گردوغبار و همچنین اتلاف انرژی صورت می‌گیرد. عمل درزگیری و عایق سازی پنجره‌ها به شیوه‌های مختلفی و با استفاده از ابزارهای خاصی انجام می‌شود که در اینجا برخی از آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

استفاده از نوارهای مخصوص درزگیری: پوشاندن درز پنجره‌ها با نوارهای مخصوص یکی از راه‌های کم‌هزینه برای مقابله بانفوذ سرما است. درزگیرهایی از جنس وینیل (Vinyl)، پلاستیک (Plastic) و رزین (Resin) برای این امر بسیار کاربرد دارند. فوم‌های درزگیر نیز از دیگر مواردی هستند که جهت مقابله با ورود هوای سرد، آلودگی‌های محیطی، حشرات و … به داخل منزل، مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ در همین راستا با تهیه فوم مخصوص درزگیری و نصب آن در چهار طرف پنجره می‌توان از نفوذ برودت به فضای خانه و هدر رفتن گرما، جلوگیری کرد. فشردن فوم‌ها و پر کردن درزهای پنجره با آن‌ها تأثیر بسزایی در کاهش اتلاف گرما و انرژی دارد.

نصب دو یا چندلایه پرده: استفاده از پرده‌های ضخیم یا چندلایه نیز می‌تواند در فصل زمستان میزان ورود سرما را به داخل خانه کاهش دهد. این روش به هزینه زیادی نیاز نداشته و تنها با نصب یک‌لایه پارچه یا پرده‌ای دیگر در زیر پرده اصلی انجام می‌شود. در برخی از خانه‌ها نیز پرده‌های کرکره‌ای کاربرد دارند؛ این پرده‌ها علاوه بر ایجاد نمایی زیبا در خانه، با داشتن ساختاری چندلایه سبب کاهش میزان نفوذ برودت می‌گردند.

استفاده از پشت‌دری: پشت‌دری‌ها وسایلی از جنس پارچه و با طراحی‌های متنوع هستند که با تهیه و قرار دادن آن‌ها پشت پنجره می‌توان از ورود سرما، حشرات، آلودگی و … به خانه جلوگیری کرد. این اشیاء توپر و کشیده بوده و جنبه تزیینی نیز دارند. ازجمله مزایای این وسایل جمع‌آوری آسان آن‌ها در فصل گرما است.

چسباندن پلاستیک‌های مخصوص: علاوه بر روش‌های مذکور، بهره‌گیری از پلاستیک‌های مخصوص جهت مقابله با هدر رفتن گرما و نفوذ سرما، راهکاری مؤثر به‌حساب می‌آید؛ در همین راستا، پس از بریدن پلاستیک به‌اندازه مناسب، آن را به قاب پنجره می‌چسبانند. در آخر می‌توان از حرارت سشوار برای چسبیدن بهتر پلاستیک به پنجره استفاده کرد.

نصب کرکره یا سایبان پنجره: کرکره‌ها و سایبان‌های مخصوصی برای پنجره‌ها وجود دارند که به‌سادگی قابل‌نصب هستند. استفاده از این کرکره‌ها سبب کاهش نفوذ سرما از پنجره‌ها و اتلاف گرما می‌شود. همچنین افزودن یک پنجره زمستانی به همراه کرکره چوبی بادشکن به پنجره‌ای قدیمی، نقش مؤثری در حفظ انرژی و مواجهه با سرما دارد.

استفاده از برچسب عایق (ویندو فیلم): برچسب‌های عایق حرارتی از دیگر تجهیزات پرکاربرد هستند که موجب کاهش اتلاف انرژی می‌شوند. این برچسب‌ها علاوه بر تأثیرگذاری در بهینه‌سازی مصرف انرژی، مزایای دیگری همچون جلوگیری از فروریختن شیشه در هنگام شکستگی را دارند.

بازسازی آپارتمان؛ درزگیری پنجره

پنجره‌های عایق

امروزه علاوه بر خانه‌ها، در ساخت بسیاری از ساختمان‌های غیرمسکونی نظیر بیمارستان‌ها، کتابخانه‌ها و … نیز از پنجره‌های عایق استفاده می‌شود. این پنجره‌ها از شیشه‌های دوجداره تشکیل‌شده و با توجه به ویژگی‌هایشان کاربرد فراوانی دارند. این پنجره‌ها، عایق مناسبی در برابر صوت، حرارت و برودت بوده و در مقابل نفوذ دود، آلودگی‌های محیطی و گردوغبار نیز مقاوم هستند.

بازسازی آپارتمان؛ درزگیری پنجره

نتیجه‌گیری

در هر ساختمان پنجره‌هایی وجود دارند که با انتقال نور و گرما، جلوه‌ای زیبا به محیط خانه می‌بخشند. به‌مرورزمان درزهایی بر روی پنجره به وجود می‌آید که این امر موجب هدر رفتن گرما می‌گردد. همچنین ایجاد هرگونه شکاف و روزنه بر روی این پنجره‌ها، سبب انتقال برودت، دود، آلودگی‌های محیطی و … به فضای داخلی خانه می‌شود. در همین راستا به‌منظور جلوگیری از اتلاف انرژی می‌توان با استفاده از ابزارها و راهکارهایی مؤثری نظیر برچسب‌های عایق، نوارهای مخصوص، فوم و … اقدام به درزگیری پنجره‌ها کرد؛ همچنین نصب پرده‌های چندلایه، چسباندن پلاستیک‌های مخصوص و … ازجمله اقدامات کم‌هزینه‌ای هستند که جهت مقابله با سرما و … صورت می‌گیرند.

بازسازی آپارتمان؛ درزگیری پنجره

[icon name=”tags” class=”” unprefixed_class=””] بازسازی آپارتمان؛ درزگیری پنجره

 


#کاشی # سرامیک #سرام پخش
[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments