پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

فرق کاشی با سرامیک – ۴ تفاوت اساسی که تا به حال نمی دانستید؟!

فرق کاشی با سرامیک

فرق کاشی با سرامیک – ۴ تفاوت اساسی که تا به حال نمی دانستید؟!

فهرست مطالب

حتماً تاکنون نام کاشی و سرامیک زیاد به گوشتان خورده است و به احتمال زیاد در صورتی که تخصصی در این زمینه نداشته باشید این دو محصول را یکسان فرض می‌کنید. کاشی سرامیک از پر کاربردترین مصالح مورد استفاده در ساختمان‌سازی هسند و امروزه تقریباً در هیچ کجای دنیا نمی‌توانید ساختمانی را پیدا کنید که در آن از انواع کاشی سرامیک برای کاربردهای مختلف مانند اتاق و پذیرایی، سرامیک کف و غیره استفاده نشده باشد.
اما همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره شد، کاشی سرامیک در لغت در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند اما از نظر فنی و ساختاری با یکدیگر کاملاً متفاوت هستند و کاربرد‌های متفاوتی نیز دارند.
در صورتی که به دنبال فهمیدن تفاوت کاشی و سرامیک هستید، تا انتهای این نوشته از مجله سرام پخش با ما همراه باشید تا به صورت کامل جزئیات این موضوع را با شما در میان بگذاریم.

اگر حوصله‌تان نمی‌کشد این مطلب را بخوانید، گوش جان به خلاصه‌ای از آن بسپارید.

فرق کاشی با سرامیک در چیست؟

کاشی چیست؟

کاشی یکی از مصالح ساختمانی بسیار پرکاربرد است که عموماً به شکل مربع و مستطیل نازک تولید می‌شود و دارای طرح و نقش ساده یا پیچیده است. البته باید در نظر داشته باشید که این نوع از مصالح ساختمانی مربوط به عصر حاضر نیست؛ بلکه تولید کاشی به دوران باستان و تمدن‌های باستانی مانند مصری‌ها و بابلی‌ها بر می‌گردد.
کاشی دارای انواع مختلفی است که در ادامه آمده‌اند:
• کاشی لعابی
کاشی سنتی
• کاشی معدنی
• کاشی ویترای
• کاشی پرسلان
کاشی شیشه‌ای
• کاشی پخت سوم
• کاشی چاپ دیجیتال
البته لازم به ذکر است که این موارد تنها بخشی از تمام انواع کاشی‌ها است.
به‌طور کلی کاشی از دو قسمت سفال که جزء اصلی به شمار می‌رود و به عنوان بدنه کاشی نیز شناخته می‌شود و هم‌چنین لعاب کاشی که پوشش روی آن بوده و اغلب جنس شیشه‌ای دارد، تشکیل شده است.
از همین رو می‌توان یکی از مهمترین موارد تفاوت کاشی و سرامیک را در جنس و ساختار آن‌ها در نظر گرفت.

کاشی چیست و معرفی انواع کاشی

ویژگی‌های کاشی

کاشی علاوه‌بر مزایای بسیار زیاد، معایب خاص خود را نیز دارد که در ادامه قصد ما معرفی مزایا و معایب کاشی به نسبت سرامیک و هم‌چنین ویژگی‌های کاشی است.
از مهم ترین مزایای کاشی به نسبت سرامیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• قیمت مناسب
• تراکم بسیار بالا
• دوام و ماندگاری
• نصب بسیار آسان
• سازگاری با طبیعت
• تنوع بالا در ساختار
• تنوع بالا در طرح و نقش
• عدم نیاز به مراقبت زیاد
• قابلیت نصب بر روی انواع سطوح

—————————————

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله نمای سرامیکی ساختمان را مشاهده بفرمایید.

—————————————

 خرید کاشی و سرامیک از بازار آنلاین سرام پخش به صورت اقساطی

خرید عمده کاشی سرامیک

از مهم ترین معایب کاشی به نسبت سرامیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• لغزنده هستند
• گرما را نگه نمی‌دارند
• نسبت به صدا عایق نیستند
• شکننده و خش پذیر هستند
البته در نظر داشته باشید که برخی از مواردی که برای مزایا و معایب کاشی به نسبت سرامیک مطرح شدند، بستگی به نوع کاشی دارند و نمی‌توان به صورت مطلق در این رابطه نظر داد. به عنوان مثال برخی از انواع کاشی، دارای جذب رطوبت هستند و این به خاطر پوشش سطحی آن‌ها است و برخی دیگر به دلیل پوشش عایق، جذب رطوبت بسیار پایین‌تری دارند.

مزایا و معایب کاشی

سرامیک چیست؟

شاید قدری عجیب باشد که بگوییم سرامیک در واقع نوعی از کاشی است! بله درست متوجه شدید. سرامیک نوعی از کاشی است که عموماً به عنوان کفپوش در برخی فضا‌های داخلی استفاده می‌شود و هم‌چنین از نظر ساختاری تفاوت‌هایی با انواع کاشی دارد. سرامیک‌ها دارای استحکام بسیار بالا بوده و به دلیل پرس بودن، بسیار سنگین هستند و در برابر عوامل محیطی مانند فشار سرما و گرما و موارد این چنینی بسیار مقاومت بالایی دارند و در دمای بسیار بالایی پخته می‌شوند.
اغلب لعاب‌هایی هم که بر روی سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای خاصیت ضد آب هستند و همین دلیل، باعث افزایش استفاده از سرامیک در کف سرویس‌های بهداشتی و کاشی آشپزخانه شده است.
از انواع سرامیک می‌توان موارد زیر را نام برد:
• سرامیک پرسلانی
سرامیک موزاییک حیاطی
• سرامیک مغناطیسی
• سرامیک گرانیتی
• سرامیک شیشه‌ای
• سرامیک خشک
• سرامیک مرمر
در بین تمام موارد گفته شده، سرامیک پرسلانی دارای تنوع بسیار زیادی است و مدل‌های بسیار مختلفی از انواع سرامیک پرسلانی وجود دارد که بسته به ساختار و نوع می‌توانید در قسمت‌های مختلف ساختمان استفاده کنید.

انواع مختلف سرامیک

ویژگی‌های سرامیک

سرامیک‌ها نیز ویژگی‌های خاص خود را دارند و به همین جهت در ادامه به بررسی مزایا و معایب سرامیک‌ها به نسبت کاشی خواهیم پرداخت.
از مهم ترین مزایای سرامیک به نسبت کاشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• عمر بالا
• استحکام و دوام بالا
• عایق مناسب صدا
• جذب رطوبت پایین
• ماندگاری رنگ بالا
• تمیز و براق کردن آسان و سریع
همان‌طور که بارها اشاره شد، مهم ترین موضوع در شناخت تفاوت کاشی و سرامیک، شناخت مزایا و معایب آنها است.

 خرید کاشی حمام و دستشویی از بازار آنلاین سرام پخش 

انتخاب کاشی حمام و سرویس بهداشتی

از مهم ترین معایب سرامیک به نسبت کاشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• سرد بودن
• وزن بالا
• بازتاب نور بسیار بالا
• نصب نسبتا دشوار
مجدداً تأکید می‌شود که مزایا و معایب کاشی و سرامیک به صورت مطلق مطرح نشده و بسته به فرآیند تولید و مواد اولیه به کار رفته در آن، این فاکتور‌ها می‌توانند متفاوت باشند. هم‌چنین می‌توانید فارغ از تفاوت کاشی و سرامیک، ویژگی‌ها و مزایا و معایب مشترکی را در بین کاشی و سرامیک مشاهده کنید که این موضوع به دلیل شباهت ساختاری این دو نوع از مصالح ساختمانی پرکاربرد است.

مزایا و معایب سرامیک در مقایسه با کاشی

تفاوت کاشی و سرامیک از نظر کاربرد

از آن‌جایی که کاشی‌ها ظریف و نازک هستند، بیشتر به‌عنوان دیوار پوش مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای محیط‌هایی مانند کف که نیاز به استحکام بالایی دارند، کاربردی ندارند. از سویی دیگر کاشی قدرت جذب آب بالایی دارد وطول عمر کمتری نسبت به سرامیک برای پوشش کف دارد اما در مقابل، سرامیک به‌خاطر استحکام و مقاومت بالایی که از خود نشان می‌دهد، به‌عنوان یکی از بهترین انواع کفپوش‌ها شناخته می‌شود.

——————————————

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله سرامیک بهتر است یا پارکت را مطالعه بفرمایید.

——————————————

تفاوت کاشی و سرامیک از لحاظ کاربرد

تفاوت ساختاری کاشی و سرامیک

با وجود این که کاشی و سرامیک تقریباً فرآیند‌های ساخت مشابهی دارند اما در ساختار و اجزای تشکیل دهنده آن‌ها تفاوت‌های فاحشی وجود دارد. اگر به خاطر داشته باشید گفتیم سرامیک‌ها در دمای بسیار بالاتری نسبت به کاشی‌ها پخته می‌شوند و هم‌چنین مهمترین بخش مصالح این چنینی، یعنی لعاب آن‌ها، در کاشی و سرامیک متفاوت است.
وجود لعاب را نمی‌توان یک فاکتور تفاوت کاشی و سرامیک در نظر گرفت؛ چرا که هر دوی آن‌ها لعاب دارند اما در صورتی که لعاب روی کاشی از مواد غیر آلی و غیر معدنی به وجود بیاید و این کاشی در دمای بالاتری پخته شود، سرامیک‌ها به وجود می‌آیند.

——————————————

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله جدیدترین مدل کاشی بین کابینتی را مطالعه بفرمایید.

——————————————

تفاوت ساختاری کاشی و سرامیک

تفاوت مقاومت در کاشی و سرامیک

یکی دیگر از موضوعات مهم در بررسی تفاوت کاشی و سرامیک بررسی مقاومت این دو نوع از مصالح ساختمانی در برابر عوامل مختلف است. اگر نخواهیم تک تک موارد مانند فشار فیزیکی، شدت سرما و گرما و هم‌چنین عوامل محیطی مانند نور خورشید و سایر موارد این چنینی را جداگانه بررسی کنیم، باید به صورت کلی گفت که مقاومت سرامیک در تمام این موارد بیشتر از کاشی است.
البته این موضوع به این معنا نیست که نباید در مکان‌هایی که چنین عواملی وجود دارند از کاشی استفاده کرد؛ چرا که حداقل یکی از این عوامل در هر جایی یافت می‌شود اما به صورت کلی مقاومت سرامیک در برابر این عوامل بیشتر از کاشی است.
در بین تمام عواملی که کاشی نسبت به آن حساس است، در یکی از موارد یعنی رطوبت، کاشی بسیار ضعیف است و نباید به هیچ عنوان مکان‌هایی که رطوبت به صورت دائمی و به وفور وجود دارد، مانند سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه‌ها به عنوان کاشی حمام و دستشویی از کاشی استفاده شود.

تفاوت کاشی با سرامیک از نظر مقاومت

تفاوت قیمت در کاشی و سرامیک

در رابطه با قیمت که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تفاوت کاشی و سرامیک است، نمی‌توان به صورت مطلق نظر داد و این موضوع بستگی به برند تولید‌کننده و هم‌چنین خود کاشی و سرامیک دارد اما به صورت کلی می‌توان گفت که سرامیک‌ها بیشتر از کاشی‌ها مستعد گران‌تر بودن هستند.

——————————————

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله الگوی کاشی کاری مدرن را مطالعه بفرمایید.

——————————————

فرق کاشی با سرامیک از نظر قیمت

کلام آخر
همان‌طور که پیشتر نیز گفته شد، تفاوت کاشی و سرامیک برای بسیاری از افراد نامعلوم است و در این نوشته از مجله سرام پخش تمام تلاش خود را به کار بستیم تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن جزئیات این موضوع را با شما در میان بگذاریم.
موضوعی که در انتها لازم به ذکر است این است که، فاکتور‌های مشخص‌کننده کیفیت و مقاومت مصالحی مانند کاشی و سرامیک بستگی به فرایند‌های تولید و برند تولید‌کننده دارد و تمام مواردی که گفته شدند به صورت کلی و بر اساس ذات محصول بودند و ممکن است این فاکتور‌ها در برخی از محصولات جابجا شوند.
بنابراین در صورتی که قصد خرید کاشی سرامیک و سایر محصولات این چنین را دارید می‌توانید از فروشگاه آنلاین سرام پخش اطلاعات لازم را جمع آوری کنید و خرید خود را انجام دهید.

—————————————–

برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنم مقاله کاشی ضد اسید چیست؟ را مطالعه بفرمایید.

—————————————–

سوالات متداول…

قیمت مناسب، تراکم بسیار بالا، دوام و ماندگاری، نصب بسیار آسان، سازگاری با طبیعت، تنوع بالا در ساختار و…

از لحاظ قیمت، جنس و ساختار، میزان مقاومت، کاربرد و…

بله؛ شما با مراجعه به صفحه خرید اقساطی سایت سرام پخش می‌توانید با جزئیات و نحوه خرید قسطی آشنا شوید.

بله؛ سرامیک نوعی از کاشی است که عموماً به عنوان کفپوش در برخی فضا‌های داخلی استفاده می‌شود و از نظر ساختاری تفاوت‌هایی را با انواع کاشی دارد.

در رابطه با قیمت که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تفاوت کاشی و سرامیک است، نمی‌توان به صورت مطلق نظر داد و این موضوع بستگی به برند تولید‌کننده و هم‌چنین خود کاشی و سرامیک دارد اما به صورت کلی می‌توان گفت که سرامیک‌ها بیشتر از کاشی‌ها مستعد به گران‌تر بودن هستند.

مقالات پیشنهادی…

نظرات ۱۳

اشتراک در
اطلاع از
guest
13 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments