پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

ویژگی های مثبت و منفی کاشی سنگ مرمر

ویژگی های مثبت و منفی کاشی سنگ مرمر

ویژگی های مثبت و منفی کاشی سنگ مرمر

کاشی سنگ مرمر یک سطح پوشش طبیعی است که از کوه های سراسر جهان استخراج می شود. ارزش این سنگ به زیبایی، استیل و ظرافت آن است به طوری که این ماده در قرون وسطی، به عنوان یک کالای لوکس تنها در قصر پادشاهان و ملکه ها یافت می شد. سنگ مرمر هنوز هم ارزش خود را حفظ کرده و یک کالای لوکس برای استفاده در فضاهای داخلی شناخته می شود. با این حال برخی از چالش ها و نگرانی های جدی در مورد تعمیر و نگهداری از سنگ مرمر وجود دارد که ممکن است با نصب و استفاده آنها اتفاق بیافتد. بررسی معایب و مزایای سنگ مرمر به شناخت بیشتر و عمیق تر از این سنگ کمک می کند.

ویژگی های مثبت سنگ مرمر

سبک و استایل:

بزرگترین مزیت کاشی مرمری این است با نصب آن فوراً می تواند ظاهر یک فضا را ارتقاء دهد؛ همین علت، جایگزین کردن سنگ مرمر و تقلید کارآیی آن بسیار دشوار است. سنگ مرمر در رنگ های مختلف و حتی در بعضی موارد، در مخلوطی از چندین رنگ عرضه می شود و گزینه های متنوعی برای انواع طرح ها و سبک های دکوراسیون ارائه می دهد. کاشی سنگ مرمر را به اشکال مستطیلی و مثلثی شکل با ابعاد مختلف برش می دهند تا به وسیله آن بتوانند ساختارهای پیچیده موزاییکی ایجاد کنند.

منحصر به فرد بودن:

از آنجا که کاشی مرمری یک محصول طبیعی از دل زمین است، هر یک از قطعات کاشی سنگ مرمر مورد استفاده دارای یک طرح متفاوت هست و هیچ سنگ مرمری مشابه آن در هیچ نقطه از جهان وجود ندارد. با ویژگی های متمایز هر کاشی با کاشی های دیگر، این خصوصیت در مورد کاشی های مرمری چند رنگ تشدید می شود. به نظر می رسد تغییرات در سنگ های مرمر خالص (برای توضیحات بیشتر لینک سنگ مرمر چیست؟ را مطالعه کنید) بسیار کمتر است اما به دلیل وجود تفاوت های ساختاری زمین شناسی در هر تخته سنگ، هنوز هم هر قطعه از سنگ مرمر منحصر به فرد و یکتاست.

طبیعی:

پیش از این هم گفتیم سنگ مرمر به صورت مستقیم بدون هیچ فرآیندی از کوه ها و معادن استخراج می شود و تنها در کارخانه آنرا برش و پولیش می دهند. به همین علت، استفاده از آن احساس قدرت و استحکام را به فضا منتقل می کند. حتی اگر این ماده به شدت پالایش هم شود، هنوز هم انرژی ذاتی خود را حفظ می کند و می توان بر محیط خود تاثیرگذار باشد.

شفافیت:

هنرمندان برای قرن های متمادی از سنگ مرمر برای خلق آثار بی نظیر استفاده کردند؛ همین ویژگی شفافیت  طبیعی، به نور اجازه می دهد که کمی به درون سنگ نفوذ کند. چه از سنگ مرمر برای خلق یک مجسمه استفاده کنید و چه کاشی های مرمری را در کفپوش های خانه تان به کار ببرید؛ تفاوتی ندارد! در هر صورت سنگ مرمر هنگامی که نور خورشید به آن می تابد، درخشش طبیعی در سطح آن ایجاد می شود. تاثیر شفافیت و روشنایی در سنگ مرمر خالص و یا تناژ های نزدیک به آن بیشتر احساس می شود.

پولیش:

بر خلاف بسیاری از سنگهای طبیعی، سنگ مرمر در صورتی که به نرمی و با دقت با آن رفتار شود، می تواند پولیش بسیار بالایی داشته باشد. پولیش یک سطح از پیچیدگی و ظرافت را در سنگ ایجاد می کند که تاثیر خود را به صورت مستقیم بر روی محیط نشان می دهد. بنابراین استفاده از کاشی مرمری و پولیشی، در نصب و راه اندازی تغییراتی متفاوتی را شامل می شود.

گرمای تابشی:

سنگ مرمر یک هادی بسیار خوب و بزرگ از گرما است و در هنگام استفاده از سیستم های حرارتی نصب شده در کف، سنگ مرمر یکی از بهترین و با کیفیت ترین گزینه های موجود است. در مناطق سردسیر استفاده از این سیستم به همراه سنگ مرمر، احساس گرمای متبوعی را برای ساکنین خانه فراهم می کند.

کاشی های جایگزین: هر زمان که کاشی مرمری نصب گردد؛ خرید و نگهداری حداقل یک جعبه از کاشی های اضافی ضروریست. این کار باعث می شود که در صورتی که کاشی ها ترک بردارند و یا شکسته شوند به راحتی کاشی ها را تعویض نمود. اگر کاشی های اضافی نگهداری نشوند، با توجه به منحصر به فرد بودن کاشی ها و تخته سنگ ها، پیدا کردن یک قطعه مناسب و هماهنگ با قطعات دیگر کار دشواری به نظر می رسد.

ویژگی های منفی سنگ مرمر

خراش ها:

حتی اگر کفپوش شما از جنس سنگ باشد، احتمال خراشیدگی وجود دارد. سنگ مرمر در واقع یک سنگ نسبتاً نرم است که احتمال خراشیدگی روی سطح آن وجود دارد. حتی تحت شرایط نگهداری نامناسب، خرد هم می شود. این اتفاق به خصوص اگر سنگ مرمر پولیش شود، نقصی در سطح صاف سنگ به شمار می رود و قابل توجه است. متاسفانه خراشیدگی ها را نمی توان بدون تعویض کامل سنگ آسیب دیده تعمیر کرد.

لکه های اسیدی: سنگ مرمر نسبت به میزان PH بسیار حساس است. به این معنی که هر بار این سنگ در تماس با مواد اسیدی قرار می گیرد، یک واکنش شیمیایی روی می دهد. این مواد اسیدی می تواند طیف گسترده ای از غذاها، سس ها، نوشیدنی ها و مواد شوینده را شامل شود. متاسفانه لکه های اسیدی ناشی از واکنش های شیمیایی، دائمی هستند.

خسارت آب:

تمام سنگ های طبیعی متخلخل هستند و سنگ مرمر مستعد نفوذ آب و مایعات رنگی بر روی سطح خود است. خوشبختانه این مورد را می توان با استفاده از یک سیلر نفوذ کننده کنترل کرد. البته باید توجه داشت که  سیلر باید به صورت دوره ای تجدید شود.

کراکینگ:

کاشی های مرمری نسبتاً نرم هستند و بنابراین از ترک خوردگی، شکاف ها و خراشیدگی ها رنج می برند. اگر کاشی مرمری به درستی نصب نشده بشد، این مسئله می تواند به یک مشکل خاص تبدیل شود، زیرا هر شکاف بین ماده و زیر کاشی نقطه ضعفی خواهد بود که می تواند به راحتی باعث لق خوردن کاشی های کف و یا افتادن کاشی های دیواری شود. اگر از کاشی های مرمری به عنوان کاشی های دیواری استفاده می کنید، هنگام نصب از یک متخصص و یا کاشی کار حرفه ای بهره بگیرید، خطر سقوط کاشی های مرمری از دیوار، در صورت نصب غیر اصولی بسیار زیاد است.

لغزش:

هنگام پولیشی کردن سنگ مرمر، سطح آن بسیار صاف و لغزنده می شود. این سطح به خصوص در مواقعی که خیس می شود منجر به ایجاد حوادث زیادی  می شود.

قیمت:

کاشی سنگ مرمر یک عنصر لوکس در معماری به شمار می رود و همین امر تا اندازه ای بر قیمت گذاری ها هم تاثیر دارد. به طور کلی، هزینه ی زیادی برای خرید، نصب و نگهداری آنها باید پرداخت شود. در حالی که طول عمر کوتاه تری نسبت به سنگ اسلیت و گرانیت دارد.


منبع: مجله اینترنتی سرام پخش

 

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments